• LCW

    Orolig att (adoptiv) mamma ska ta över

    Är nu gravid och är jätteorolig att min mamma ska ta över. Jag kanske borde vara glad att min mamma engagerar sig och vill ta del av min graviditet. Men jag får lite dåliga vibbar av vissa kommentarer. Kanske är jag överkänslig men kan inte låta bli att fundera över ngra saker som har sagts. Bland annat har hon frågat hur jag och min man vill dela upp barnledigheten. När jag sa hur vi hade tänkt oss har hon spontant sagt; "och jag då, när jag ska jag vara hemma". En annan grej som hon har sagt är att hon vill ta kort på min mage när den blir stor och följa magens storlek. Sa att det kommer jag och min man göra. Känns lite som att man inte får sin graviditet i fred. Vill ju dela den med min man och inte med min mamma. Är även orolig över att hon ska springa och köpa grejor som vi själva vill handla eller som vi inte behöver/vill ha. Jag vet det senare är ett lyx-problem. Är jag överkänslig?

  • Svar på tråden Orolig att (adoptiv) mamma ska ta över
  • mammatillvictor
    palmblad skrev 2008-01-03 09:17:34 följande:
    Mamman lägger sig i saker hon inte har med att göra. Magen är en kroppsdel och den är den gravida kvinnans egendom. Mor- o farföräldrar ska inte erbjuda sig ta föräldraledighet.Om jag fattat det rätt, är ts adopterad. Kan va tufft för mamman att hennes barn kan bli gravid när hon själv inte kunde, men då får hon bearbeta detta hos psykolog.
    Det är helt upp till var och en, hade jag varit gravid hade hon gärna fått fota min mage, känna barnet sparka osv. Föräldraledigheten hade jag nog också reagerat på men inte tagit illa upp för. Jag tycker det snarare är tvärtom, verkar som mamman tar det jättebra att dottern får uppleva något som mamman själv inte fått, en graviditet. Och jag tycker nog att hon reagerar sunt, värre om hon blivit svartsjuk och missunnar dottern att få uppleva det bara för att mamman själv inte fått det! Tycker inte alls det finns något som mamman bör bearbeta hos psykolog!!!!!!
  • palmblad

    Det är för privat o direkt olämpligt att säga, att man vill fota magen. Man kan mycket försiktigt fråga om man får.


    Vietnammamma skrev 2008-01-03 09:53:05 följande:
    Det är helt upp till var och en, hade jag varit gravid hade hon gärna fått fota min mage, känna barnet sparka osv. Föräldraledigheten hade jag nog också reagerat på men inte tagit illa upp för. Jag tycker det snarare är tvärtom, verkar som mamman tar det jättebra att dottern får uppleva något som mamman själv inte fått, en graviditet. Och jag tycker nog att hon reagerar sunt, värre om hon blivit svartsjuk och missunnar dottern att få uppleva det bara för att mamman själv inte fått det! Tycker inte alls det finns något som mamman bör bearbeta hos psykolog!!!!!!
  • Fru hemlig

    Men om jag inte får någre biologiska barn och mina barn får det blir jag väl bara glad för deras skull precis som jag skulle bli om de skulle adoptera. Jag tror inte att man så lätt kan säga att adoptivmammor blir avundsjuka på sina barn när de får biobarn!!! Jag känner perssonligen inga behov av att vara gravid.


    palmblad skrev 2008-01-03 09:17:34 följande:
    Mamman lägger sig i saker hon inte har med att göra. Magen är en kroppsdel och den är den gravida kvinnans egendom. Mor- o farföräldrar ska inte erbjuda sig ta föräldraledighet.Om jag fattat det rätt, är ts adopterad. Kan va tufft för mamman att hennes barn kan bli gravid när hon själv inte kunde, men då får hon bearbeta detta hos psykolog.
  • palmblad

    Skrev bara att det KAN bero på det. Hade en kompis som var adopterad o hennes mamma hade sagt, att blev dottern ofrivilligt gravid o gjorde abort, skulle hon krossa mammans hjärta, pga. hon inte själv kunnat bli gravid. Min kompis misstänkte att hon var gravid utan att vilja det o mådde sjukt dåligt, men hon var inte gravid.
    Fru hemlig skrev 2008-01-03 10:00:49 följande:


    Men om jag inte får någre biologiska barn och mina barn får det blir jag väl bara glad för deras skull precis som jag skulle bli om de skulle adoptera. Jag tror inte att man så lätt kan säga att adoptivmammor blir avundsjuka på sina barn när de får biobarn!!! Jag känner perssonligen inga behov av att vara gravid.
  • Fru hemlig

    ÄH det är väl inget universal svar för alla?!? Många tycker det är helt ok att folk känner på magen, fotar mm andra inte. Man får väl se hur den perssonen känner och jag tycker inte att man alltis ska analysera orden så mkt. När ngn säger att man vill ngt kanske det ligger en fråga i det etc.


    palmblad skrev 2008-01-03 09:56:17 följande:
    Det är för privat o direkt olämpligt att säga, att man vill fota magen. Man kan mycket försiktigt fråga om man får.
  • palmblad

    De flesta vill inte o även om några få inte vill, bör man utgå från det. Min mage är MIN oavsett om där finns ett barn eller ej.
    Fru hemlig skrev 2008-01-03 10:03:44 följande:


    ÄH det är väl inget universal svar för alla?!? Många tycker det är helt ok att folk känner på magen, fotar mm andra inte. Man får väl se hur den perssonen känner och jag tycker inte att man alltis ska analysera orden så mkt. När ngn säger att man vill ngt kanske det ligger en fråga i det etc.
  • Fru hemlig

    Glömde att svara TS, nej du är inte överkänslig det är dina känslor och så du vill ha det. Berätta det på ett vänligt sätt för din mamma. Om du inte orkar säga det kan du skriva det och säga henne att jag orkar inte prata om det men jag har skrivit några rader till dig.
    Lycka till och grattis till graviditeten!!

  • mammatillvictor
    palmblad skrev 2008-01-03 09:56:17 följande:
    Det är för privat o direkt olämpligt att säga, att man vill fota magen. Man kan mycket försiktigt fråga om man får.
    Det är din åsikt att det är så men inte alla känner som du i denna fråga

    Fru hemlig: Håller med dig, hade också reagerat så! Mina föräldrar som adopterat oss blev så himla glada över att vi valde adoption. Hade jag blivit gravid hade de tyckt det varit spännande också. Men de hade inte frågat om att fota magen, hade nog varit mer jag som frågat dem om de ville göra det Så allt beror på vad man vill ha för relation till föräldrarna och hur man själv vill ha det. Hade blivit väldigt ledsen om mina föräldrar inte velat känna och veta allt om min graviditet bara för att de själva inte fått det. Jag hade velat att de reagerat som TS mamma men det är ju JAG som känner så. TS måste ju utgå ifrån det hon känner. Finns inga rätt och fel i denna fråga, det är alltså individuellt vad man känner är för mycket och inte.
  • palmblad

    Hör det inte till god ton att man frågar först?


    Vietnammamma skrev 2008-01-03 10:06:52 följande:
    Det är din åsikt att det är så men inte alla känner som du i denna fråga Fru hemlig: Håller med dig, hade också reagerat så! Mina föräldrar som adopterat oss blev så himla glada över att vi valde adoption. Hade jag blivit gravid hade de tyckt det varit spännande också. Men de hade inte frågat om att fota magen, hade nog varit mer jag som frågat dem om de ville göra det Så allt beror på vad man vill ha för relation till föräldrarna och hur man själv vill ha det. Hade blivit väldigt ledsen om mina föräldrar inte velat känna och veta allt om min graviditet bara för att de själva inte fått det. Jag hade velat att de reagerat som TS mamma men det är ju JAG som känner så. TS måste ju utgå ifrån det hon känner. Finns inga rätt och fel i denna fråga, det är alltså individuellt vad man känner är för mycket och inte.
  • Utlandssvensk

    För exempelvis Vietnammamma kändes det bra att hennes mamma var med sâ mycket, men för andra gör det INTE det. Jag tycker att det är jätteviktigt att man tar hänsyn till den som ska bli förälder och deras känslor är faktiskt viktigast i det här läget. Om inte TS tycker att det känns kul att mamma vill fota magen/köpa saker osv. sâ har TS all rätt i världen att säga ifrân!

Svar på tråden Orolig att (adoptiv) mamma ska ta över