• Alexiaa

Varför skaffa barn???

Något jag tänkt på bara, diskuterade det igår med min kusin också...Varför skaffar man egentligen barn?
    Från början är det ju egoistisk tanke, för antar få tänker på framtida arbeten och liknande.
    Men är det för att slippa vara ensam, ha någon att ta hand och som kan ta hand om en själv som gammal, ha någon som står på dödsannonsen när man dör!
    Hur var det för er ni som valde att skaffa barn?

Jag personligen blev gravid av"misstag" och hade inte planerat att skaffa barn faktiskt...men blev så ändå!

• Svar på tråden Varför skaffa barn???
  • Tina83

JAG är BÄST skrev 2008-01-06 15:03:40 följande:

Tina83 Livet kan vara underbart utan barn med. Har man inte barn så är det heller inget man saknar om man valt bort barn. Eller hur?
    har man valt bort barn så är ju livet härligt för dem. men för dem som är ofrivilligt barnlösa är det en annan femma.
  • Dorian Ertymexx
    Tina83 skrev 2008-01-06 15:04:40 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2008-01-06 15:02:19 följande:
    man kan ju inte tänka som du, skulle din morsa o farsa tänkt så hade ju itne du funnits. klart jag var ego när jag ville ha barn.men som jag skrev nyss, färäldrar är de mes OEGOOISTISKA människor som finns!
    Struntprat! Det finns ingen anledning att skaffa barn utom av egoistiska skäl. Kort på att man är hindu och tror att det finns själar som vill komma in i en kropp att födas i, så har man inga skäl att skapa ett nytt liv utom av egoistiska skäl. Vad har barnet att se fram emot? Mobbing (eller att mobbas pga inre otrygghet), fylla, dåligt sex, i värsta fall våldtäkt eller misshandel, en värld som stressar och pressar om att man ska vara bäst eller värdelös, och med litet "tur" så får man dö i en naturkatastrof. Och om inte, så i cancer eller annan sjukdom. Yay. Så generöst.
  • Tina83

bebbe made in italy skrev 2008-01-06 15:04:38 följande:

Ja exakt som förälder får man alltid sätta sitt barn i första hand och sig själv sist och det anser då inte jag vara ego...
    håller med till fullo!!

men det där är liite svårt att förstå för dom som inte är föräldrar.
  • Dorian Ertymexx
    Shorona skrev 2008-01-06 15:05:01 följande:
    Kan ju bara svara för mig själv.Klockan började ticka. Det föll sig väl bara naturligt för min del att skaffa barn.Men varför, om man ska gå in på andra skäl än min biologiska klocka, är väl för att man vill ha någon mer att älska, ta hand om och ha i livet.
    Och där är katter mycket bättre. ;)
  • Dorian Ertymexx
    Tina83 skrev 2008-01-06 15:08:03 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-01-06 15:04:38 följande:
    håller med till fullo!!men det där är liite svårt att förstå för dom som inte är föräldrar.
    Inte alls. Snarare tvärtom - det finns inget så egocentrerat som mödrar som tror att de bara räknas som fruar/sambosar och som mammor. De är mycket gnälligare, normativa (i ordets mest obehagliga tolkning) och otrevliga än de mödrar som INTE ser sig som något slags martyrer för sina barn, utan som ser sig själva som viktigast.
  • Lady Sylvana

tina

Nej, inte då. Du vill att ditt barn ska må bra, eller hur? Alltså gör du saker för att barnet ska må bra, så att du mår bra också. Det är en bra förälder. Om du struntade i att ditt barn mådde bra, om du inte mådde dåligt om ditt barn mådde dåligt, så skulle du vara en urkass förälder.

• Tina83

Dorian Ertymexx skrev 2008-01-06 15:07:38 följande:

Struntprat! Det finns ingen anledning att skaffa barn utom av egoistiska skäl. Kort på att man är hindu och tror att det finns själar som vill komma in i en kropp att födas i, så har man inga skäl att skapa ett nytt liv utom av egoistiska skäl. Vad har barnet att se fram emot? Mobbing (eller att mobbas pga inre otrygghet), fylla, dåligt sex, i värsta fall våldtäkt eller misshandel, en värld som stressar och pressar om att man ska vara bäst eller värdelös, och med litet "tur" så får man dö i en naturkatastrof. Och om inte, så i cancer eller annan sjukdom. Yay. Så generöst.
    ELLER, så kanske dom får uppleva fantastiska saker, resa, ha fina vänner, äta god mat, och förhoppningsvis få barn själv! tänk vad du inte vet alltså, du har ingen aning om vad du missar! shit alltså
  • bebbe made in italy
    Dorian Ertymexx skrev 2008-01-06 15:07:38 följande:
    Oj du måste verkligen leva i en bitter värld, uch tycker ju synd om dig som har en sån negativ syn på livet. Om man väljer att inte skaffa barn så väljer man att låta de missa massa fantastiska saker som livet innebär, jag förstår mkt väl att du inte ill ha barn då du verkar se liveti svart, men själv tycker jag att livet är underbart. Jag älskar att leva och är jätteglad att just jag fått chansen att leva här och nu...
    Jag har ett mirakel i min mage
  • Tina83

Lady Sylvana skrev 2008-01-06 15:09:47 följande:

tinaNej, inte då. Du vill att ditt barn ska må bra, eller hur? Alltså gör du saker för att barnet ska må bra, så att du mår bra också. Det är en bra förälder. Om du struntade i att ditt barn mådde bra, om du inte mådde dåligt om ditt barn mådde dåligt, så skulle du vara en urkass förälder.
    precis. jag är en bra förälder, jag skulle göra presic VAD som helst för mina barn.
Svar på tråden Varför skaffa barn???