• Alexiaa

Varför skaffa barn???

Något jag tänkt på bara, diskuterade det igår med min kusin också...Varför skaffar man egentligen barn?
    Från början är det ju egoistisk tanke, för antar få tänker på framtida arbeten och liknande.
    Men är det för att slippa vara ensam, ha någon att ta hand och som kan ta hand om en själv som gammal, ha någon som står på dödsannonsen när man dör!
    Hur var det för er ni som valde att skaffa barn?

Jag personligen blev gravid av"misstag" och hade inte planerat att skaffa barn faktiskt...men blev så ändå!

• Svar på tråden Varför skaffa barn???
  • Miss Congeniality

Precis....o alla är det till en viss del eftersom det oxå är en biologisk instinkt att rå om sig själv o sina egna.

1. skydda avkomma

2. skaffa mat

3. skydda revir

osv ....var o en för sig instinkten...o det gör man för att överleva. INSTINKT! människan är ju först o främst ett djur som vilken art som helst.

sedan att vi har mer sk intelligens o "hyvs" o påstår att vara civiliserade så är vi dock ändå bara ett djur.

Alexiaa skrev 2008-01-06 15:45:07 följande:
    Människor är ofta ganska egoistiska, alltså det behöver inte betyda att du är en dålig människa.Men någon helt osjälvisk handling vet jag inte om jag tror existerar, blir du glad av en sak är det ju inte en totalt osjälvisk handling så frågan är inte den att man är sämre människa om man ibland tänker på sig själv.Jag kan erkänna jag kan vara lite "ego" ibland, men samtidigt bryr jag mig verkligen om mina medmänniskor...Dessutom så kan man ju lägga ner snacket om att meningen med livet är barn, så är det ju inte...meningen med livet kan vara att få barn för just DIG!Men för många är inte meningen med livet att få barn, och det är mer accepterat idag att man faktiskt inte alls vill skaffa barn.
  • Alexiaa

Jenny24- Om du läser...måste bara fråga! Skriver du för att provocera andra eller?

• JAG är BÄST

Alexiaa

"Känns lite fånigt om man börjar kalla folk bitter bara för de tycker olika!
    Känns som att man börjar gå till personangrepp för man är avundsjuka på andra..."

Det är lätt hänt att det blir så då argumenten avtar

• Shorona
    Dorian Ertymexx skrev 2008-01-06 15:08:08 följande:
    Och där är katter mycket bättre. ;)
    Har redan två stycken.
    I Maj blir jag Fru Gillerström! Precis som sambon och sonen!
  • Lady Sylvana

bebbe

Varför skulle du vara mindre egoistisk än vad jag är?

• Alexiaa
    FrökenLarsson skrev 2008-01-06 18:34:25 följande:
    Finns det inget annat ord istället för egoistisk? Det låter så illa..
    Jo, egoistisk låter illa...men egosist är inte samma sak som att skita i andra.
    Jag tror man kan vara ibland självisk samtidigt som man också tar hänsyn och gillar att göra saker för andra.
    Egoistisk betyder inte att man är sämre människa...
  • Love4cats

Otroliga argument här...Inte undra på att "driften" att "skaffa" barn sitter djupare än man kanske trott själv från första stund. Inte bara biologiska men ur samhällets fortsatta stenålderstänk och ur psykologisk aspekt. Det bränner sig djupt in i flertalet så jag förstår absolut varför många går i kras om de inte lyckas.

Då det förväntas från många fortfarande i samhället att man bara ska få barn!
    Inte undra på att man känner sig nästan abnormal av en del inlägg.

Men jo, anser att det är egoistiskt att "skaffa" barn för jag vill ha de. Sen att de skänker glädje till andra, en bonus, men först och främst, vill jag ha de.

I mångt och mycket känner jag att "JAG ÄR BÄST" har sunda värderingar och spontant känner jag stort medlidande med de som räknar kallt med barn och inte tar barn som en gåva, de som skriver att barn är meningen med livet, innan barn, vad fanns då, vad var jag?

Sorgligt för att ställa mig helt på andra kanten...

Varje steg är ett steg närmare...
  • JAG är BÄST

Love4cats

"rodnar ända ner till tårna nu "

Du är den ända jag fått en komplimang av här på fl

• Alexiaa
    Love4cats skrev 2008-01-06 21:02:09 följande:
    Otroliga argument här...Inte undra på att "driften" att "skaffa" barn sitter djupare än man kanske trott själv från första stund. Inte bara biologiska men ur samhällets fortsatta stenålderstänk och ur psykologisk aspekt. Det bränner sig djupt in i flertalet så jag förstår absolut varför många går i kras om de inte lyckas.Då det förväntas från många fortfarande i samhället att man bara ska få barn!Inte undra på att man känner sig nästan abnormal av en del inlägg.Men jo, anser att det är egoistiskt att "skaffa" barn för jag vill ha de. Sen att de skänker glädje till andra, en bonus, men först och främst, vill jag ha de. I mångt och mycket känner jag att "JAG ÄR BÄST" har sunda värderingar och spontant känner jag stort medlidande med de som räknar kallt med barn och inte tar barn som en gåva, de som skriver att barn är meningen med livet, innan barn, vad fanns då, vad var jag? Sorgligt för att ställa mig helt på andra kanten...
    Du ska då absolut inte känna dig abnormal...de människor som skriver att det är konstigt att inte skaffa barn vet ju inte vad de talar om.
    Det är snarare konstigt att skriva så...tycker också "JAG är bäst" har rätt sunda åsikter.
Svar på tråden Varför skaffa barn???