• Alexiaa

Varför skaffa barn???

Något jag tänkt på bara, diskuterade det igår med min kusin också...Varför skaffar man egentligen barn?
    Från början är det ju egoistisk tanke, för antar få tänker på framtida arbeten och liknande.
    Men är det för att slippa vara ensam, ha någon att ta hand och som kan ta hand om en själv som gammal, ha någon som står på dödsannonsen när man dör!
    Hur var det för er ni som valde att skaffa barn?

Jag personligen blev gravid av"misstag" och hade inte planerat att skaffa barn faktiskt...men blev så ändå!

• Svar på tråden Varför skaffa barn???
  • Love4cats

Jag känner inte att jag lägger samma vikt kring barn som jag gjort men omgivningens kommentarer ibland..tja vad säger man...Känner att de är totalt insnöade i deras tänk "Så ska det vara" och tänker efter det vi gått igenom "Så behöver det inte alls bli, det finns andra nyanser". Känns otroligt att man har förmågan att se annat än antingen svart eller vitt för annars hade man nog inte orkat.

JAG är BÄST skrev 2008-01-06 21:14:53 följande:
    Nä nu har det snurrat på fl dubbelrodnar nuMIN andra komplimang
     Håller med dig och tack för bekräftelsen. Ibland behövs den . Tycker också att det är väldigt konstigt att skriva så...oavsett anledning till varför man inte "skaffar" barn.
    Alexiaa skrev 2008-01-06 21:12:27 följande:
    Du ska då absolut inte känna dig abnormal...de människor som skriver att det är konstigt att inte skaffa barn vet ju inte vad de talar om.Det är snarare konstigt att skriva så...tycker också "JAG är bäst" har rätt sunda åsikter.
    Varje steg är ett steg närmare...och möjligheterna oändliga...
  • KatastrofKatt
    JAG är BÄST skrev 2008-01-06 21:14:53 följande:
    Nä nu har det snurrat på fl dubbelrodnar nuMIN andra komplimang
    men du ÄR ju sund.. och rätt söt
    stryk mig morrhårs
  • eiram13

Mkt intressant tråd det här. Tror inte att barn är meningen med livet. Tror inte att det finns en mening med livet.

Men om man begränsar sig till mänskligt liv så är vi alla överäns om att barn blir till vid befruktning. Och att fram till 1978 skedde all sån befruktning via sex. Och att om det inte föddes några barn skulle människan dö ut.

Så människor som fick barn måste alltså ha sex. Människor som tyckte om sex, var fertila och som tog hand om sin avkomma bra (starka släktband) fick fler överlevande barn som ärvde dessa egenskaper. Och det är då man får en evolution åt ett visst håll.

Sen är en av människans viktigaste egenskaper hennes sociala förmåga och empatin. Att framhäva egoism som en viktig egenskap stämmer inte. Vi är enormt beroende av varandra.

Sexualdriften är naturlig liksom en stark längtan efter barn. det är först när man har ett val som man kan välja att avstå.

• MrsQ

Har inte orkat läsa hela tråden MEN jag kan säga att jag är
    EGOIST, tycker det är ett bra ord som vi borde anamma lite mer.

Men det betyder inte att jag inte tänker på andra tvärtom, ju mer egoistisk jag är så mår man bättre och kan rå om alla i sin närvaro.

Jag älskar att dela med mig.

Så ja, att jag skaffa barn är delvis för att jag är egoistisk

• Ex ungue leonem

Varför man skaffar barn? Ja annars skulle ju människosläktet så sakteliga komma att dö ut

På klon känner man lejonet
  • Alexiaa
    eiram13 skrev 2008-01-06 23:59:08 följande:
    Mkt intressant tråd det här. Tror inte att barn är meningen med livet. Tror inte att det finns en mening med livet.Men om man begränsar sig till mänskligt liv så är vi alla överäns om att barn blir till vid befruktning. Och att fram till 1978 skedde all sån befruktning via sex. Och att om det inte föddes några barn skulle människan dö ut.Så människor som fick barn måste alltså ha sex. Människor som tyckte om sex, var fertila och som tog hand om sin avkomma bra (starka släktband) fick fler överlevande barn som ärvde dessa egenskaper. Och det är då man får en evolution åt ett visst håll.Sen är en av människans viktigaste egenskaper hennes sociala förmåga och empatin. Att framhäva egoism som en viktig egenskap stämmer inte. Vi är enormt beroende av varandra.Sexualdriften är naturlig liksom en stark längtan efter barn. det är först när man har ett val som man kan välja att avstå.
    Fast alla får inte en stark längtan efter ett barn...många som aldrig får det.
    Dessutom är vi ju alla egoister på ett eller annat sätt, sedan är det ingen som framhäver det som en viktig sak men det är ett faktum.
  • eiram13

Funderade lite på ordet egoism. har förstått att det finns flara olika inriktningar.

Blev gravid av misstag och om jag skulle ha följt de tankar jag hade om hur mitt liv skulle utvecklas så hade det varit i mitt egenintresse att göra abort.

Men det lilla som levde i mig... Jag kunde inte. Kunde inte neka honom eller henne en möjlighet att se himlen och havet. Känna doften av gräs. JAG kände det som om beslutet inte längre var mitt.

Att ha sex var egoistiskt, bli med barn ett misstag och att inte göra något åt det var ingetdera.

MrsQ skrev 2008-01-07 00:03:59 följande:
    Har inte orkat läsa hela tråden MEN jag kan säga att jag är EGOIST, tycker det är ett bra ord som vi borde anamma lite mer.Men det betyder inte att jag inte tänker på andra tvärtom, ju mer egoistisk jag är så mår man bättre och kan rå om alla i sin närvaro.Jag älskar att dela med mig.Så ja, att jag skaffa barn är delvis för att jag är egoistisk
  • Alexiaa
    eiram13 skrev 2008-01-07 00:29:58 följande:
    Funderade lite på ordet egoism. har förstått att det finns flara olika inriktningar.Blev gravid av misstag och om jag skulle ha följt de tankar jag hade om hur mitt liv skulle utvecklas så hade det varit i mitt egenintresse att göra abort. Men det lilla som levde i mig... Jag kunde inte. Kunde inte neka honom eller henne en möjlighet att se himlen och havet. Känna doften av gräs. JAG kände det som om beslutet inte längre var mitt.Att ha sex var egoistiskt, bli med barn ett misstag och att inte göra något åt det var ingetdera.
    Jag blev också med barn av misstag, men ser det iaf som en egoistisk sak att behålla barnet! Det var ju ett val jag gjorde liksom, men jag hade dock aldrig tänkt tanken på att jag ville ha barn...men fortfarande kände jag att det var jag som valde att behålla och jag som ville det.
  • MrsQ

eiram13:
    Jag har varit i samma sits som du. Men mitt slutade i missfall.

Tycker det är synd att folk har en så dålig *hmmm hittar inte ordet jag söker* .... till ordet egoist.

Måste säga att jag är en av dom.

Men på senare år så har jag insätt att om man inte är egoist så mår man inte bra i längden. Och då menar jag skälvklart i den positiva bemärkelsen.

""Men det lilla som levde i mig... Jag kunde inte. Kunde inte neka honom eller henne en möjlighet att se himlen och havet. Känna doften av gräs. JAG kände det som om beslutet inte längre var mitt.""

Det var väldigt vackert skrivet

Egoist är ett ord som man kan tolka precis hur som helst.
    "Det ligger i betraktarens ögon"...

Precis som Bibeln...

Svar på tråden Varför skaffa barn???