• Alexiaa

Varför skaffa barn???

Något jag tänkt på bara, diskuterade det igår med min kusin också...Varför skaffar man egentligen barn?
    Från början är det ju egoistisk tanke, för antar få tänker på framtida arbeten och liknande.
    Men är det för att slippa vara ensam, ha någon att ta hand och som kan ta hand om en själv som gammal, ha någon som står på dödsannonsen när man dör!
    Hur var det för er ni som valde att skaffa barn?

Jag personligen blev gravid av"misstag" och hade inte planerat att skaffa barn faktiskt...men blev så ändå!

• Svar på tråden Varför skaffa barn???
  • m00nfl0wer

Blev gravid av 'misstag' som 16åring så det blev bara så. Behöll henne för att jag älskar barn, ville ha något att leva för och nu inte tänka mig ett liv utan barn. Barn är det bästa som finns och jag längtar redan efter nästa, som får komma efter gymnasiet (2010). Så jag tror nog att jag skaffar fler barn av egoistiska skäl. Jag lever för mitt barn.. jag är osäker på allt, rädd för att misslyckas i allt.. men jag VET att jag inte misslyckas som mamma. (Så länge som jag inte är som min egen mamma så misslyckas jag aldrig)

• Alexiaa
    Maia skrev 2008-01-07 10:37:28 följande:
    Jag tycker alla har ett val att skaffa barn. Det betyder inte livets mening och den stora lyckan för alla. För många andra gör det dock just det. Precis som i alla andra frågor så är det individuellt.För min del så vill jag ha barn. Vill ni kalla det egoistiskt så ok, jag är ego. Jag vill ha ett barn som jag kan älska och som förhoppningsvis älskar mig tillbaka , jag vill dela detta i mina ögon underverk med min sambo som jag älskar med eller utan barn. Som jag sa i början av tråden så tror jag att det ligger så djupt rotat i många att det är ingen fråga, det bara är så, naturligt. För mig var det dock en fråga, jag har aldrig tidigare varit beredd på att ha barn, har inte velat ta det ansvaret, förrän jag blev gravid av misstag. Det enda jag kände var att jag inte kunde ta bort det. Slutade tyvärr inte bra men efter det så har jag bara en tanke i mitt huvud, jag vill ha barn. Så personligen gick jag nog över i en ego-tanke efter det. Där står jag nu.
    Vill påpeka att jag tycker inte att egoism gör dig till en bättre person, att du ville en sak gör dig inte till en mindre kännande människa.
    Tror folk ofta missuppfattar ordet egoism faktiskt!!!

Jag är som dig, jag blev gravid av misstag fast till skillnad ifrån dig så hade jag stora tankar på abort men gjorde det inte.
    Men längtan efter barn har aldrig funnits där och jag längtar inte efter fler barn, ångrar dock absolut inte min son som jag älskar oerhört och inte för jag födde honom utan för den person han är.
  • Atamon

Amalthea skrev 2008-01-07 10:38:20 följande:

Men majoritenen vill ju det.. :P dom som inte vill,.. men nej fine, klaga int epå andra som vill, och undra varför dom vill :P och dom som inte kan.. de finns alternativ för dom också.. men jag tycker det är dumt att ifrågasätta VARFÖR man vill ha barn?
    Jag har inte uppfattat att någon i tråden klagar på VARFÖR människor skaffar barn. Som jag uppfattar TS är hon nyfiken på folks anledningar till varför folk vill ha barn? Som vilken annan fråga som helst.

Man skulle ju kunna svara lika på denna fråga som den klassiska frågan om varför hunden slickar sig på ballarna. Där är svaret - därför att han kan. Och det kanske är så enkelt för många, de skaffar barn för att de kan. De hade inte så stor tanke bakom barnskaffandet. De kunde bli gravida och blev gravida
  • Alexiaa
    Men majoritenen vill ju det.. :P dom som inte vill,.. men nej fine, klaga int epå andra som vill, och undra varför dom vill :P och dom som inte kan.. de finns alternativ för dom också.. men jag tycker det är dumt att ifrågasätta VARFÖR man vill ha barn?
    Om du läser det jag skrev, så var detta en diskussion en kväll med min kusin om varför man egentigen skaffar barn? bara något som kom upp efter som hon har ett litet barn som de planerade.
    Det är ju faktiskt intressant, vad som driver människor att skaffa barn...och mer intressant blir det ju mer jag tänker på det.
    Sedan finns de människor som absolut inte vill ha barn och det är ju ett helt annat val!
  • Alexiaa
    Atamon skrev 2008-01-07 10:47:03 följande:
    Jag har inte uppfattat att någon i tråden klagar på VARFÖR människor skaffar barn. Som jag uppfattar TS är hon nyfiken på folks anledningar till varför folk vill ha barn? Som vilken annan fråga som helst. Man skulle ju kunna svara lika på denna fråga som den klassiska frågan om varför hunden slickar sig på ballarna. Där är svaret - därför att han kan. Och det kanske är så enkelt för många, de skaffar barn för att de kan. De hade inte så stor tanke bakom barnskaffandet. De kunde bli gravida och blev gravida
    Precis, som sagt var en diskussion en fredagkväll!!!
    Bara nyfiken om hur folk kände när de skaffade barn, eftersom jag själv aldrig haft barnlängtan och blev gravid av misstag...
    Du förstod vad jag menade och tolkade det bra!
  • Skärgårdens skönhet

Jag har inte läst tråden, så med risk för att upprepa något;

Jag tänkte precis som TS. Skrev till och med en väldigt liknande tråd nån gång för hundra år sedan. För mig är det verkligen det mest egoistiska man kan göra, att skaffa barn. Inte fasen är det ju för barnets skull! Det är för att jag tror att mina egna gener och DNA är så himla bra att de bara måste föras vidare. Och mannens också, då. Åtminstonde gäller det för första barnet. Sen tror jag att det finns många som skaffar ett barn till för det första barnets skull. För att det barnet ska få syskon. Men det är en annan diskussion.

Men. Lika tusan sitter jag här nu. Gravid i vecka 19 och väntar vårt första barn till sommaren. Varför? Ibland undrar jag själv fortfarande. Men det växte fram en längtan och ett begär att fylla livet med nåt mer. Min man och jag är gifta, det nybyggda huset klart och inflyttat. Karriärerna är inget att satsa på i nåt av våra yrken utan det är verkligen bara ett jobb för att få pengar. Så vad ska vi göra i våra liv?? Så tomt det här huset skulle vara utan små barn fötter som springer. Så tyst utan lite busande barn.

Så nu skaffar vi, helt planerat, barn. För att vi inte kommer på nåt bättre att göra med våra liv, kanske. Eller för att det är en primitivt drift som vuxit fram med tiden hos oss. Vad vet jag. Kalla det vad ni vill!

• Atamon

Alexiaa skrev 2008-01-07 10:49:51 följande:

Precis, som sagt var en diskussion en fredagkväll!!!Bara nyfiken om hur folk kände när de skaffade barn, eftersom jag själv aldrig haft barnlängtan och blev gravid av misstag...Du förstod vad jag menade och tolkade det bra!
    Det står ju i trådstarten. Jag svarade någon gång i början men sedan har ju FL bara krånglat, så det har varit svårt att läsa och svara, men igår kväll läste jag igenom hela tråden!
    Intressant må jag säga
  • Alexiaa
    Atamon skrev 2008-01-07 10:58:00 följande:
    Alexiaa skrev 2008-01-07 10:49:51 följande:
    Det står ju i trådstarten. Jag svarade någon gång i början men sedan har ju FL bara krånglat, så det har varit svårt att läsa och svara, men igår kväll läste jag igenom hela tråden!Intressant må jag säga
    Jo, folk svarar väldigt olika!
    Sedan finns de just de människor som hävdar sig och dömmer ut andras åsikter och det är ju lite dumt.
    Men det jag menar med tråden är inte att dömma någon, utan helt enkelt är nyfiken på hur människor tänker liksom...sedan måste jag också säga att jag ser inte en person som ibland tänker själviskt som en usel människa.
  • Shalita
    Maia skrev 2008-01-07 10:37:28 följande:
    Jag tycker alla har ett val att skaffa barn. Det betyder inte livets mening och den stora lyckan för alla. För många andra gör det dock just det. Precis som i alla andra frågor så är det individuellt.För min del så vill jag ha barn.
    Hur menar du att alla har ett val att "skaffa" barn? Jag vill också ha barn, det har jag velat länge. Trots det kan jag inte "skaffa" det...
  • Maia
    Shalita skrev 2008-01-07 11:07:16 följande:
    Hur menar du att alla har ett val att "skaffa" barn? Jag vill också ha barn, det har jag velat länge. Trots det kan jag inte "skaffa" det...
    Det finns naturligtvis de som inte har ett val, jag verkar själv vara där då jag eller min sambo har ett ärftligt "fel" som förs vidare till foster osv.

Varken orkar eller vill förklara här och nu.

Jag menade att de som kan och vill eller inte vill har ett val. Detta är vanligast och jag tänker inte sitta och gissa/ha åsikter som sträcker sig längre än så.

Hoppas även på att jag själv får en chans om inte annat så med adoption.
Svar på tråden Varför skaffa barn???