• Bellahhh

18-mån sprutan, ja eller nej ???

Är rädd för autism osv, tycker ni att man ska vänta alt. strunta i den sprutan? Hur var era erfarenheter? Sonen har tid imorgon.

Min familj är finast
  • Svar på tråden 18-mån sprutan, ja eller nej ???
  • blonde redhead
    Bellahhh skrev 2008-01-07 20:26:47 följande:
    Är alla utländska barn som kommer hit vaccinerade? Tänker på dagis och så. Jag menar erbjuds vaccinet till dem när de flyttar hit? Eller hur stor är risken att han egentligen smittas?
    Här kan du läsa om statisktk för tex mässlingen

www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/massling/

Risken är väldigt liten.
  • Bellahhh
    http://www.klokast.se/siem/Ext/Rimland1.html

En av många :

4. Man hävdar att autism inträffar naturligt vid cirka 18 månaders ålder då MPR-vaccinet brukar ges. Därför är sambandet en ren slump och inte orsaksmässig. Men att autism uppkommer vid 18 månader är en utveckling som skett på senare tid. Autism med början vid 18 månader steg mycket kraftigt i mitten av 1980-talet då MPR-vaccinet fick en bred användning. En slump? Knappast! (Se diagram nedan.)
    Min familj är finast
  • Winnertaco
    Bellahhh skrev 2008-01-07 20:28:50 följande:
    Väldigt minimal risk att någon skulle dö i mässlingen idag..Däremot kan påsjuka gå ner i pungen på pojkar så de blir sterila och det är ju tragiskt. Men å andra sidan är ju risken liten att ett autistiskt barn skaffar barn också.
    Jag skulle personligen aldrig ta risken att mitt barn ska drabbas av mässlingen, röda hund, påssjkua eller polio tex.

Håller helt med om att det är oansvarigt att inte vaccinera!
  • HH78

Absolut JA! Riskerna är så små, så jag tycker du ska vaccinera din son!

• Tygtiiger

Bellaahh: mässlingsvaccin orsakar INTE autism, det är fastslaget och klart.

Och vad gäller utländska barn så undersöker man alla barn som adopteras, och de vaccineras upp, men en del av flyktingbarnen missar man att undersöka/erbjuda vaccinering till, och de barn som kommer hit med utbytesstudenter, forskare etc undersöks inte alls.

Dessutom finns det ju en hel del familjer som väljer att inte vaccinera och kallt räknar med att andra håller uppe skyddet åt dem. Blir ni tillräckligt många så blir ni grogrund för epidemier.

Den stora risken med mässling är ju inte att dö av det utan att barnet ska få encephalit, dvs hjärninflammation, och skador av det (tex dövhet, utvecklingsstörning eller autism). Risken för att få encephalit av mässling är ca 100 ggr högre än risken för att få encephalit av vaccinet.

Om man väljer att inte vaccinera måste man ta reda på vilka symptom som mässling, kikhosta och påssjuka ger så att man inte drönar iväg och sätter sig på en barnakut och smittar ner de små eller infektionskänsliga barnen när ungen blir sjuk - om man misstänker mässling ska man gå via isoleringsrummen på infektionsklinik eftersom det är en av de mest smittsamma sjukdomar som finns. Och man måste naturligtvis veta hur man behandlar och hur länge barnen kan förväntas vara sjuka.

Själv är jag själaglad att sonen är vaccinerad, och att jag blev det trots att jag är född på 70-talet (mamma höll på att dö av mässling så hon tjatade sig till en spruta till mig). Jag tror att vi ska ordna TBC-vaccination till sonen också, det är ett dåligt skydd, men mycket bättre än inget alls - man minskar risken för tbc-meningit och miliartbc dramatiskt. Och Sverige ligger nära Ryssland.

• Fru hemlig

Men det är ju så att autism är ngt som man har men det diagnotiseras oftast inte direkt. Att man diagnostiserar barnen tidigare nu beror väl på att man vet mer?

Tänk om ditt barn blir sterilt etc pga påssjuka pga att du väljer att inte vaccinera det.

Bellahhh skrev 2008-01-07 20:33:31 följande:
    www.klokast.se/siem/Ext/Rimland1.htmlEn av många :4. Man hävdar att autism inträffar naturligt vid cirka 18 månaders ålder då MPR-vaccinet brukar ges. Därför är sambandet en ren slump och inte orsaksmässig. Men att autism uppkommer vid 18 månader är en utveckling som skett på senare tid. Autism med början vid 18 månader steg mycket kraftigt i mitten av 1980-talet då MPR-vaccinet fick en bred användning. En slump? Knappast! (Se diagram nedan.)
  • Hannah76

Nu är ju inte barnsjukdommar farliga om man får dem som barn. I Sverige skulle knappast någon dö av dem. Av vissa kan man möjligen få följdsjukdomar som tex hjärhineinflammation av mässlignen och få effekter av det (men den risken är liten).
    Jag är inte ett dugg rädd för barnsjukdomar. Jag skulle fördra om man tex vaccinerade mot rödahund vid 12 år och då endast flickor osv.

Fast jag tycker att man ska vacinera, och det pga de som inte skulle klara en barnsjukdom, tex de som redan lider av en annan sjukdom (tex cancer).

Vaccinet mot polio och gänget tycker jag är självklara, det är just bara dessa barnsjukdomsvaccinationer jag personligen är tveksam till. Och då jag på nära håll har sett vad följderna kan bli av mpr-vaccinet (det fallet utreds fortfarande, så jag vet att det inte är avskrivet att det vaccinet kan orsaka autism) så väljer jag att inte ta det under just den tidpunkten i mina barns liv.

• Winnertaco
    TygTiger
    Mycket bra skrivet, mina åsikter exakt! Skönt med lite fakta om vad avsaknad av vaccination kan leda till! Jag vet att jag hört allt det där förut, men kunde inte riktigt sätta ord på det och var osäker på källa.

Men, visst kan man dö av hjärnhinneinflammation även i dagens Sverige?!
  • Fru hemlig
    Bellahhh skrev 2008-01-07 20:28:50 följande:
    Väldigt minimal risk att någon skulle dö i mässlingen idag..Däremot kan påsjuka gå ner i pungen på pojkar så de blir sterila och det är ju tragiskt. Men å andra sidan är ju risken liten att ett autistiskt barn skaffar barn också.
    För att så många fortfarande tar sitt ansvar och vaccinerar sina barn. Om många låter bli finns det risk för epedimier.
  • Lingonflickan
    Winnertaco skrev 2008-01-07 20:41:49 följande:
    Men, visst kan man dö av hjärnhinneinflammation även i dagens Sverige?!
    Svar: Ja.
    Ha en fortsatt trevlig dag!
Svar på tråden 18-mån sprutan, ja eller nej ???