18-mån sprutan, ja eller nej ???
Är rädd för autism osv, tycker ni att man ska vänta alt. strunta i den sprutan? Hur var era erfarenheter? Sonen har tid imorgon.
Är rädd för autism osv, tycker ni att man ska vänta alt. strunta i den sprutan? Hur var era erfarenheter? Sonen har tid imorgon.
Vaccinera.
Vi har inte gett 18 månaders sprutan än i allafall. William är 2 år och 8 månader och vi har inte bestämt om eller när han ska få den ifall vi tar den alls. Risken är så minimal att han får nån av dom sjukdomarna och dessutom är vaccinet inte en 100% garanti den heller att barnen inte får sjukdomarna iallafall. Kommer inte ge nästa barn 18 mån sprutan vid 18 månader utan kommer vänta med den då med.
Risken om det nu överhuvudtaget finns någon att barn skulle utveckla autism av en vaccination är näst intill obefintlig. Risken är betydligt mycket större att barnet drabbas av tex cancer eller röda hund eller hjärnhinneinflamation. Men jag antar att ni som inte vaccinerar inte heller är ute i solen äter mat med cancer framkallande ämnen eller E-tillsatser i, vilket i så fall skulle betyda inte ni inte äter något som finns i färdiga förpacningar utan bara äter frukt och grönsaker eftersom det finns ju trots allt risker med allt vi äter ,luften vi andas gör oss till och med sjuka... Man kan ju inte skydda sig mot allt här i livet och jag har hellre ett barn med autism än ett barn som dött i hjärnhinneinflamation....
Ja hjärhinneinflamation kan man få på fler sätt än genom mässlingen, bla av vaccinationen (om än ovanligt det också).
Att jämföra med cancer tycker jag är märkligt. De flesta använder väl solskydd på sina barn just för att hindra deras hud från att bli bränd (och på så sätt riskera cancer)?
Flera av barnsjukdomarna ger ju ett visst skydd mot olika cancerformer, om man genom går dem.
Det finns för och nackdelar med allt.
Det gå heller inte att jämför att ha mässlingen här i Sverige och att ha den i ett u-land.
Min BVC sköterska var iaf. jättebra hon var jättestöttande och jag kände mig inte dum för att jag ville vänta, hon sa att jag självklart fick vänta om jag kände så och att det inte var "fel" alls men att jag borde göra det när han var 2 år. Så så får det bli :)
Ni som anser att denna sprutan är så farlig, tycker ni man ska låta bli andra vaccinationer också? I så fall vilka och varför?