• Bellahhh

18-mån sprutan, ja eller nej ???

Är rädd för autism osv, tycker ni att man ska vänta alt. strunta i den sprutan? Hur var era erfarenheter? Sonen har tid imorgon.

Min familj är finast
  • Svar på tråden 18-mån sprutan, ja eller nej ???
  • Nalle Puh73
    Lingonflickan skrev 2008-01-08 21:10:29 följande:
    Ni som anser att denna sprutan är så farlig, tycker ni man ska låta bli andra vaccinationer också? I så fall vilka och varför?
    Kan bara svara för mig själv och mitt svar blir nej och du syftar på dom 3 första man ger. Stelkramp b.la annat är nåt du kan få om du får en sticka i fingret och så vitt jag vet så finns det väl inga larm och allvarliga biverkningar där. Jag kan ha fel men nån info om risker vid dom vaccinationerna mer än feber och ont har då inte jag fått.
    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05 ♥ Litet pyre i magen BF 11/06-08♥
  • Hannah76
    Lingonflickan skrev 2008-01-08 21:10:29 följande:
    Ni som anser att denna sprutan är så farlig, tycker ni man ska låta bli andra vaccinationer också? I så fall vilka och varför?
    Egentligen är jag restriktiv till att vaccinera mot alla barnsjukdomar, men det är enbart mpr:en som jag övervägde att slopa helt (men som jag enbart sköt upp istället).

Vacinationerna mot tex polia, stelkramp och difteri tycker jag är bra.
  • Lingonflickan

Anledningen till att jag frågade är att det finns de som förespråkar att man inte ska vaccinera alls.

Min personliga åsikt kvarstår att detta är barnmisshndel.

Ha en fortsatt trevlig dag!
  • Nalle Puh73
    Lingonflickan skrev 2008-01-08 21:32:41 följande:
    Anledningen till att jag frågade är att det finns de som förespråkar att man inte ska vaccinera alls. Min personliga åsikt kvarstår att detta är barnmisshndel.
    Menar du att vi utövar barnmisshandel på våra barn när vi inte gett 18 mån. sprutan?
    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05 ♥ Litet pyre i magen BF 11/06-08♥
  • Lingonflickan

Att inte vaccinera sina barn och därmed medvetet utsätta dem för risker är att anse som en typ av barnmisshandel, ja. Inte att jämföra med den vanliga fysiska misshandeln, men ändock en form av misshandel. Skulle aldrig ta de riskerna åt ett barn som inte själv kan välja om de vill att de riskerna ska tas. Risken att inte vara vaccinerad är mångfacetterad. Allt från biverkningar av barnsjukdomar som relaterade sjukdomar som exempelvis bältros. Allt detta utan att barnet har något val om det vill utsättas för det eller inte. Jag vill det bästa för mina barn och har alltså dessutom valt att vaccinera mot hepatit B fast man får betala det själv.

• Hannah76
    Lingonflickan skrev 2008-01-08 21:32:41 följande:
    Anledningen till att jag frågade är att det finns de som förespråkar att man inte ska vaccinera alls.
    Min personliga åsikt kvarstår att detta är barnmisshndel.
    Då tycker jag att du ska anmäla någon som inte vaccinerar. Jag tycker att det är väldigt magstarkt att kalla någon barnmisshandlare.
    Jag tycker att det är godtroget att inte läsa på och bilda sig en egen uppfattning, utan enbart lyssna från åsikter från ett håll. Hur kan man blint lita på att något är ofarligt för ens barn?
  • Hannah76
    Lingonflickan skrev 2008-01-08 21:41:47 följande:
    Att inte vaccinera sina barn och därmed medvetet utsätta dem för risker är att anse som en typ av barnmisshandel, ja. Inte att jämföra med den vanliga fysiska misshandeln, men ändock en form av misshandel. Skulle aldrig ta de riskerna åt ett barn som inte själv kan välja om de vill att de riskerna ska tas. Risken att inte vara vaccinerad är mångfacetterad. Allt från biverkningar av barnsjukdomar som relaterade sjukdomar som exempelvis bältros. Allt detta utan att barnet har något val om det vill utsättas för det eller inte. Jag vill det bästa för mina barn och har alltså dessutom valt att vaccinera mot hepatit B fast man får betala det själv.
    Bältros?? Det är för det första inte farligt. Och det är samma som vattkoppor, vilket inte många barn är vacciinerade mot. Så det kan man inte skylla dessa "misshandlare" för.
  • Nalle Puh73
    Lingonflickan skrev 2008-01-08 21:41:47 följande:
    Men är det inte barnmisshandel när man vaccinerar då? För då utsätter man ju sina barn för en risk om än liten, medvetet också. Kan inte se hur den ena risken ska vara mer barnmisshandel än den andra isåfall. Skillnaden mellan oss är att jag inte dömer er och kallar er för barnmisshandlare vilket du gör med oss. Du skriver att du aldrig skulle ta riskerna åt ett barn som inte kan välja själv om den vill ta risken, men är det inte det du gör när du vaccinerar utan att barnet fått välja det själv.
  • Mizzz
    Bellahhh skrev 2008-01-07 20:33:31 följande:
    www.klokast.se/siem/Ext/Rimland1.htmlEn av många :4. Man hävdar att autism inträffar naturligt vid cirka 18 månaders ålder då MPR-vaccinet brukar ges. Därför är sambandet en ren slump och inte orsaksmässig. Men att autism uppkommer vid 18 månader är en utveckling som skett på senare tid. Autism med början vid 18 månader steg mycket kraftigt i mitten av 1980-talet då MPR-vaccinet fick en bred användning. En slump? Knappast! (Se diagram nedan.)
    I länken finns att läsa om ett trippelvaccin (difteri-stelkramp-kikhosta)- detta ges inte vid 18 månader i Sverige utan vid 3-5 och 12 månader...
  • Lingonflickan

Man ser det man vill se.

Det är inte barnmisshandel i statens ögon och knappast anmälningsbart.
    Fråga en person med svår bältros, som man kan få om man utsätts för vattenkoppor och inte är immun själv, hur han eller hon upplever det. Det vaccineras man inte för, det vet jag, men jag använde det som ett exempel. Vad är det som får er att tro att jag bara lyssnar blint åt ett håll och att jag inte läst på? Bara för att jag inte orkar skriva en utläggning i form av en halv uppsats? Jag har två barn, självklart har jag tagit reda på vad som är att anse som "basic facts" (förvirra er inte med att slarvöversätta detta till baskunskaper) Riskerna av vaccin är långt färre och ovanligare än om man låter bli.

Jag hoppar mellan olika forum och nu tänkte jag hoppa ur för kvällen. Kan jag - som småbarnsmamma - få lägga mig såhär dags utan att få höra att jag smiter undan?

Svar på tråden 18-mån sprutan, ja eller nej ???