18-mån sprutan, ja eller nej ???
Är rädd för autism osv, tycker ni att man ska vänta alt. strunta i den sprutan? Hur var era erfarenheter? Sonen har tid imorgon.
Är rädd för autism osv, tycker ni att man ska vänta alt. strunta i den sprutan? Hur var era erfarenheter? Sonen har tid imorgon.
Anledningen till att jag frågade är att det finns de som förespråkar att man inte ska vaccinera alls.
Min personliga åsikt kvarstår att detta är barnmisshndel.
Att inte vaccinera sina barn och därmed medvetet utsätta dem för risker är att anse som en typ av barnmisshandel, ja. Inte att jämföra med den vanliga fysiska misshandeln, men ändock en form av misshandel. Skulle aldrig ta de riskerna åt ett barn som inte själv kan välja om de vill att de riskerna ska tas. Risken att inte vara vaccinerad är mångfacetterad. Allt från biverkningar av barnsjukdomar som relaterade sjukdomar som exempelvis bältros. Allt detta utan att barnet har något val om det vill utsättas för det eller inte. Jag vill det bästa för mina barn och har alltså dessutom valt att vaccinera mot hepatit B fast man får betala det själv.
Man ser det man vill se.
Det är inte barnmisshandel i statens ögon och knappast anmälningsbart.
Fråga en person med svår bältros, som man kan få om man utsätts för vattenkoppor och inte är immun själv, hur han eller hon upplever det. Det vaccineras man inte för, det vet jag, men jag använde det som ett exempel. Vad är det som får er att tro att jag bara lyssnar blint åt ett håll och att jag inte läst på? Bara för att jag inte orkar skriva en utläggning i form av en halv uppsats? Jag har två barn, självklart har jag tagit reda på vad som är att anse som "basic facts" (förvirra er inte med att slarvöversätta detta till baskunskaper) Riskerna av vaccin är långt färre och ovanligare än om man låter bli.
Jag hoppar mellan olika forum och nu tänkte jag hoppa ur för kvällen. Kan jag - som småbarnsmamma - få lägga mig såhär dags utan att få höra att jag smiter undan?