• Bellahhh

18-mån sprutan, ja eller nej ???

Är rädd för autism osv, tycker ni att man ska vänta alt. strunta i den sprutan? Hur var era erfarenheter? Sonen har tid imorgon.

Min familj är finast
  • Svar på tråden 18-mån sprutan, ja eller nej ???
  • Nalle Puh73
    Lingonflickan skrev 2008-01-08 21:55:17 följande:
    Man ser det man vill se.Det är inte barnmisshandel i statens ögon och knappast anmälningsbart. Fråga en person med svår bältros, som man kan få om man utsätts för vattenkoppor och inte är immun själv, hur han eller hon upplever det. Det vaccineras man inte för, det vet jag, men jag använde det som ett exempel. Vad är det som får er att tro att jag bara lyssnar blint åt ett håll och att jag inte läst på? Bara för att jag inte orkar skriva en utläggning i form av en halv uppsats? Jag har två barn, självklart har jag tagit reda på vad som är att anse som "basic facts" (förvirra er inte med att slarvöversätta detta till baskunskaper) Riskerna av vaccin är långt färre och ovanligare än om man låter bli. Jag hoppar mellan olika forum och nu tänkte jag hoppa ur för kvällen. Kan jag - som småbarnsmamma - få lägga mig såhär dags utan att få höra att jag smiter undan?
    Visst får du lägga dig men jag måste bara fråga hur det kommer sig att du ser oss som barnmisshandlare men inte dig själv när du skriver om att man är barnmisshandlare i dina ögon om man utsätta barn för risker dom inte valt själv när du står och väljer åt dina barn och utsätter dom för riskerna som finns med biverkningar av vaccin.
    Visst kanske du anser risken är mindre med ditt val, men jag kanske tycker tvärtom och vem ger dig rätt att välja vilket som är barnmisshandel eller inte.
    Sov Gott
    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05 ♥ Litet pyre i magen BF 11/06-08♥
  • Hannah76
    Lingonflickan skrev 2008-01-08 21:55:17 följande:
    Man ser det man vill se.Det är inte barnmisshandel i statens ögon och knappast anmälningsbart. Fråga en person med svår bältros, som man kan få om man utsätts för vattenkoppor och inte är immun själv, hur han eller hon upplever det. Det vaccineras man inte för, det vet jag, men jag använde det som ett exempel. Vad är det som får er att tro att jag bara lyssnar blint åt ett håll och att jag inte läst på? Bara för att jag inte orkar skriva en utläggning i form av en halv uppsats? Jag har två barn, självklart har jag tagit reda på vad som är att anse som "basic facts" (förvirra er inte med att slarvöversätta detta till baskunskaper) Riskerna av vaccin är långt färre och ovanligare än om man låter bli. Jag hoppar mellan olika forum och nu tänkte jag hoppa ur för kvällen. Kan jag - som småbarnsmamma - få lägga mig såhär dags utan att få höra att jag smiter undan?
    Konstigt att ta ett exempel som inte har med detta att göra dock.
    Självklart är det valfritt och på föräldrarnas ansvar för att staten inte vill ta ansvar för det, och självklart är informationen från det hållet väldigt okritisk.
    Genom tiderna har flera fall med läkemedel som varit ofarligt visat sig ge svåra biverkningar, skador osv. Så att vara kritisk är inte konstigt eller ignorant. Var inte orolig jag är inte lättförvirrad.
  • solalven

Snacka om I lands problem!

Avstå från att vaccinera, frivilligt! Säg det till mammor i U länderna. Det finns alltid ett skäl till att vaccinen infördes och det var barnadödöighet och de allvarliga men som sjukdomarna gav. Skulle alla sluta vaccinera sina barn så skulle vi vara där igen.

• Hannah76
    solalven skrev 2008-01-08 22:20:13 följande:
    Snacka om I lands problem!Avstå från att vaccinera, frivilligt! Säg det till mammor i U länderna. Det finns alltid ett skäl till att vaccinen infördes och det var barnadödöighet och de allvarliga men som sjukdomarna gav. Skulle alla sluta vaccinera sina barn så skulle vi vara där igen.
    Men nu bor vi inte i ett u-land, och det är en stor skillnad.
  • leona

barnen ska självklart få vaccineras, vilka föräldrar vill att dödliga barnsjukdomar ska få spridas igen?

• Bellahhh
    Mizzz skrev 2008-01-08 21:50:25 följande:
    I länken finns att läsa om ett trippelvaccin (difteri-stelkramp-kikhosta)- detta ges inte vid 18 månader i Sverige utan vid 3-5 och 12 månader...
    Öh ja men det är bara på en av punkterna? Mpr-vaccinet är ju mpr-vaccinet ;)

Till alla andra: Ska jag göra mitt val utifrån vad som är bäst för andra eller vad som känns rätt för mig och mitt barn? Det fanns inget konkret skäl till sprutan ges just vid 18 mån så vad kan det göra om man ger den ett halvår senare för att vara på den säkra sidan? Skärp er säger jag bara, det är väl självklart att man väntar 6 mån för att slippa den risken. Skulle aldrig förlåta mig själv om Noah blev autistisk, de andra sjukdomarna är INTE dödliga, inte ens farliga utan de är ev. följdsjukdomar som utger risk. Men här i Svergie behöver man inte oroa sig. Jag säger absolut inte att man inte skall vaccinera Noah har alla andra sprutor och kommer få varenda en, bara just denna lite senare. Inget fel alls enligt sjukvården och inte enligt mig heller. Jag är stolt över det val jag kommit fram till.
    Min familj är finast
  • Sasson

Ja, skillnaden är just att vi får vaccinen. Om alla lät bli att vaccinera skulle det inte vara någon skillnad, förstår ni inte det? Folk dör av mässling i USA, det är inget U-land. Anledningen att riskerna är små att få sjukdomarna här är ju just ATT vi vaccinerar. Slutar vi kommer situationen vara samma här som i U-länderna, eftersom vi inte här heller kan bota de här sjukdomarna. Barn och vuxna kommer att dö, bli sterila eller handikappade av de här sjukdomarna här i Sverige, precis som på alla andra ställen. Vi är inte skyddade för att vi har mer pengar. Enda skyddet är att ALLA vaccineras, så att sjukdomarna utrotas.

Hannah76 skrev 2008-01-08 22:25:00 följande:
    Men nu bor vi inte i ett u-land, och det är en stor skillnad.
  • LyckaJones

Jag blev inte vaccinerad när jag var liten och har haft alla barnsjukdomarna med undantag för röda hund. Kan säga att jag var sjuk stor del av min barndom.

Mina barn får vaccin, men jag väntar med 18-månadersvaccinet tills de växt till sig lite.

• SatuSv

Vad är 18mån sprutan?vad finns för biverkningar?varför är det bra att ta den o varför inte?

vill veta då dottern ska vaccineras om 3månader.

• Bellahhh
    LyckaJones skrev 2008-01-09 11:07:18 följande:
    Jag blev inte vaccinerad när jag var liten och har haft alla barnsjukdomarna med undantag för röda hund. Kan säga att jag var sjuk stor del av min barndom.Mina barn får vaccin, men jag väntar med 18-månadersvaccinet tills de växt till sig lite.
    Känns skönt att höra, då vet jag att jag har gjort rätt.
    Min familj är finast
Svar på tråden 18-mån sprutan, ja eller nej ???