• sandiiis

Osäker, förvirrad, ångest

Hej.
    Jag är 18 år och fick för ca lite mer än en vecka ett plus.. det kom som en glädje o lättnat, för jag har haft sånna nojjer att jag kanske inte kan bli gravid osv. o det är det jag vill mest i livet ha barn o gifta mig. jag har en pojkvän sen ca 3 månader tillbaka, innan dess har vi träffats i ca 1 år.. jag älskar honom enormt mycket och vi har sagt flera gånger vi vill leva livet ut tillsammans o bilda familj sen tillsammans.

o nu när detta beskedet kom blev han nog skit rädd och sa jag skulle göra abort, att han inte känner sig redo, och mest att han är rädd att förlora sin ungdom. han säger det finns så mycket han vill göra med mig som inte går om vi får ett barn tillsammans. han är 21, fyller 22 iår. nu har vi bråkat o tillslut sa han att han stöttar mig hur vi än gör, men han vill inte riskera vårt förhållande för ett barn. och ekonomi o sånt OM det skulle ta slut mellan oss, och jag är arbetslös hur ska jag klara mig då fråga han ?

han har jobb i danmark med bra lön. jag e arbetlös o båda bor hemma. det säger han också han tycker jag ska ha jobb o båda ska flytta hemifrån, o efter det kan vi flytta tillsammans när vi bott själva ett tag.. annars kommer det inte funka, han vill inte chansa.. men han vill leva resten av livet med mig ? vad chansar han då på? inget....

han prata också med sin bror som fick två barn i hans ålder nu, och det tog slut med hans flickvän. dom hade inte varit tillsammans så länge, dom flytta ihopa direkt hemifrån. men det tjejen va också dum i huvudet hon planerade att bli gravid o hon kom ej överens med deras föräldrar o hon va otrogen o blev gravid med en anna kille under tiden också dom va tillsammans. hans bror kommer stötta oss vad vi än gör med säger han men han tycker man ska känna varandra ngr år o bo tillsammans först o bra ekonomi....

men jag har en sån ångest. liksom jag ÄR gravid, det trodde jag aldrog jag kunde bli, så ska jag ta bort det? genomgå en lidlig abort? jag e rädd för båda alternativen, jag vill ha ett barn.. jag känner mig mogen att uppfostra ett barn o jag fyller 19 iår snart-.. o han fyller 22.. men jag blir så rädd när dom pratar om att vårt förhållande kommer ta slut o vi inte kommer orka med det o att vi förlorar hela vår ungdonm o tid tillsammans, o ekonomin... jag vill, jag vill, men jag blir så rädd o osäker... tips hjälp stöd tack? känner mig ensam just nu.. skulle behöva ngn i denna sistsen som jag är i som beslöt sig för abort? o dom som inte gjorde det? tack på förhand..

• Svar på tråden Osäker, förvirrad, ångest
  • grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-09 15:52:15 följande:
    okej jag har läst på internet lite om det, och det verkar hemskt, man ska ta massa tabletter o få ont o blöda massa i bgr veckor, o bli sövd o massa... jag är liv rädd för att bli sövd o rädd för sprutor. också blöder man mycke o länge efter åt ? o jag är inte van vid att använda binda.... de äända min pojkvän säger e att det skulle gå hur bra som hellst. jag har en liten valp just nu som jag inte kan lämna själv har inte vant den vid det ännu.. o tiden tickar på.... nöd rop på hjälp :(
    du ska inte göra en abort om du inte känner att de är rätt du kommer ångra dej iså fall jag lovar dej de. Å om de skulle vara så att de tar slut så kommer du klara dej ensam finns mkt hjälp man kan få t.ex bostadsbidrag, socbidrag lr något dylikt även fast de är den sista utvägen så finns de alltid hjälp man kan få om man har ekonomiska problem. Å dessutom om du har familjen å vänner som kan stötta dej i ditt beslut är de väldigt bra oxå. vad säger din familj om att du är gravid? finns alltid en utväg.
  • grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-09 15:52:15 följande:
    okej jag har läst på internet lite om det, och det verkar hemskt, man ska ta massa tabletter o få ont o blöda massa i bgr veckor, o bli sövd o massa... jag är liv rädd för att bli sövd o rädd för sprutor. också blöder man mycke o länge efter åt ? o jag är inte van vid att använda binda.... de äända min pojkvän säger e att det skulle gå hur bra som hellst. jag har en liten valp just nu som jag inte kan lämna själv har inte vant den vid det ännu.. o tiden tickar på.... nöd rop på hjälp :(
    man blöder efter både ett kirurgiskt ingrepp som medicinsk men de är oxå från person till person hur mkt å hur länge man blöder men tänk igenom beslutet noggrant
  • Barnakär

Jag vill bara säga att jag och min pojkvän har varit tillsammans i 1½ år och har bott hela tiden tillsammans, nu i en egen lägenhet och vi älskar varandra och har aldrig haft några problem!

• sandiiis

okej, har ni barn eller är du gravid? flytta ni ihop direkt? eller hade ni haft egen lägenhet någon av er sen tidigare?

Barnakär skrev 2008-01-09 18:20:47 följande:
    Jag vill bara säga att jag och min pojkvän har varit tillsammans i 1½ år och har bott hela tiden tillsammans, nu i en egen lägenhet och vi älskar varandra och har aldrig haft några problem!
  • Barnakär

Nej vi har inga barn men vill gärna ha rätt så unga men 20+ iaf.
    Först bodde jag och han hemma hos hans mamma men flyttade till en egen lägenhet (bostadsrätt) nu i November och allting har alltid funkat jättebra, vi är båda lika nära och kära som i början av vårat förhållande! Men min pojkvän ville t.ex. inte säga jag älskar dig tills han verkligen menade det och visste så jag litar på det han säger eftersom han är rätt "stark" inom det eller hur jag nu ska förklara. Men mycket är ju som sagt var upp till var och en. Min pojkvän är rätt seriös utav sig (t.ex. ang. att han var "stark" om ni förstår) och jag vet ju inte hur din pojkvän är så sånt är väldigt upp till var och en..

• Queenie

Jag har inte läst det andra svaren men mitt är detta...

Det valet du ska ta ska enbart vara baserat på dig själv och din förmåga att klara dig själv för då kommer du aldrig att bli besviken .. Man kan aldrig hålla kvar en man /kille pga ett barn .. Det blir oftast mycket tuffare ..
    Och om du i ditt beslut väljer att oavsett om du blir själv eller inte eller oavsett ekonomiskt eller bostadsmässigt ändå överväger att behålla ska du göra det .. Men om man planerar utifrån någon annans ekonomi någon annans bostad situation ,,, så kan det bli världens största besvikelse...
    What dosent kill u makes u stronger ..

• sandiiis

tack för ditt svar... just nu så känns det som jag blir tvingad till abort... han säger han stödjer mig vilket fall som hellst, men så fort jag pratar om behålla börjar han säga negativa saker, ekonomi bostad osv.. att han vill bo ensam först iinnan han flyttar tillsammans. att jag inte har något jobb bara han. att vi inte kan göra något göra en resa tillsammans, att vi inte kommer ha råd till något... e helt hjärntvättad... samma han bror tycker vi träffast för lite o att man ska ha en stadig botten om man ska skaffa barn... blir så jäkla förvirrad :(

Queenie skrev 2008-01-09 20:43:03 följande:
    Jag har inte läst det andra svaren men mitt är detta... Det valet du ska ta ska enbart vara baserat på dig själv och din förmåga att klara dig själv för då kommer du aldrig att bli besviken .. Man kan aldrig hålla kvar en man /kille pga ett barn .. Det blir oftast mycket tuffare .. Och om du i ditt beslut väljer att oavsett om du blir själv eller inte eller oavsett ekonomiskt eller bostadsmässigt ändå överväger att behålla ska du göra det .. Men om man planerar utifrån någon annans ekonomi någon annans bostad situation ,,, så kan det bli världens största besvikelse...What dosent kill u makes u stronger ..
  • sandiiis

bor enbart med min mamma, och vi har aldrig haft en bra relation, och eftersom det är så nytt så har jag inte sagt något... har aldrig kunnat prata med min mammma om sånna saker så känns oerhört svårt och ensamt....

grodanboll85 skrev 2008-01-09 17:40:25 följande:
    du ska inte göra en abort om du inte känner att de är rätt du kommer ångra dej iså fall jag lovar dej de. Å om de skulle vara så att de tar slut så kommer du klara dej ensam finns mkt hjälp man kan få t.ex bostadsbidrag, socbidrag lr något dylikt även fast de är den sista utvägen så finns de alltid hjälp man kan få om man har ekonomiska problem. Å dessutom om du har familjen å vänner som kan stötta dej i ditt beslut är de väldigt bra oxå. vad säger din familj om att du är gravid? finns alltid en utväg.
  • grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-09 21:54:23 följande:
    bor enbart med min mamma, och vi har aldrig haft en bra relation, och eftersom det är så nytt så har jag inte sagt något... har aldrig kunnat prata med min mammma om sånna saker så känns oerhört svårt och ensamt....
    stackare finns de ingen nära vän du kan prata med å få stöd av?
  • Alisa

Om jag varit i din situation hade jag tagit kontakt med ungdomsmottagningen (eller liknande) för ev. kuratorskontakt. Det finns både positiva och negativa erfarenheter från mycket folk runt omkring, men det visar ju hur det gick för det enskilda paret/mamman och du kanske behöver prata om just din situation och känslor. Önskar dig lycka till och hoppas att du gör ett val baserat på vad du känner

Svar på tråden Osäker, förvirrad, ångest