• sandiiis

Osäker, förvirrad, ångest

Hej.
    Jag är 18 år och fick för ca lite mer än en vecka ett plus.. det kom som en glädje o lättnat, för jag har haft sånna nojjer att jag kanske inte kan bli gravid osv. o det är det jag vill mest i livet ha barn o gifta mig. jag har en pojkvän sen ca 3 månader tillbaka, innan dess har vi träffats i ca 1 år.. jag älskar honom enormt mycket och vi har sagt flera gånger vi vill leva livet ut tillsammans o bilda familj sen tillsammans.

o nu när detta beskedet kom blev han nog skit rädd och sa jag skulle göra abort, att han inte känner sig redo, och mest att han är rädd att förlora sin ungdom. han säger det finns så mycket han vill göra med mig som inte går om vi får ett barn tillsammans. han är 21, fyller 22 iår. nu har vi bråkat o tillslut sa han att han stöttar mig hur vi än gör, men han vill inte riskera vårt förhållande för ett barn. och ekonomi o sånt OM det skulle ta slut mellan oss, och jag är arbetslös hur ska jag klara mig då fråga han ?

han har jobb i danmark med bra lön. jag e arbetlös o båda bor hemma. det säger han också han tycker jag ska ha jobb o båda ska flytta hemifrån, o efter det kan vi flytta tillsammans när vi bott själva ett tag.. annars kommer det inte funka, han vill inte chansa.. men han vill leva resten av livet med mig ? vad chansar han då på? inget....

han prata också med sin bror som fick två barn i hans ålder nu, och det tog slut med hans flickvän. dom hade inte varit tillsammans så länge, dom flytta ihopa direkt hemifrån. men det tjejen va också dum i huvudet hon planerade att bli gravid o hon kom ej överens med deras föräldrar o hon va otrogen o blev gravid med en anna kille under tiden också dom va tillsammans. hans bror kommer stötta oss vad vi än gör med säger han men han tycker man ska känna varandra ngr år o bo tillsammans först o bra ekonomi....

men jag har en sån ångest. liksom jag ÄR gravid, det trodde jag aldrog jag kunde bli, så ska jag ta bort det? genomgå en lidlig abort? jag e rädd för båda alternativen, jag vill ha ett barn.. jag känner mig mogen att uppfostra ett barn o jag fyller 19 iår snart-.. o han fyller 22.. men jag blir så rädd när dom pratar om att vårt förhållande kommer ta slut o vi inte kommer orka med det o att vi förlorar hela vår ungdonm o tid tillsammans, o ekonomin... jag vill, jag vill, men jag blir så rädd o osäker... tips hjälp stöd tack? känner mig ensam just nu.. skulle behöva ngn i denna sistsen som jag är i som beslöt sig för abort? o dom som inte gjorde det? tack på förhand..

• Svar på tråden Osäker, förvirrad, ångest
  • sandiiis

jag vet min mamma flyttta ifrån min pappa vid 2 år ålder sen dess haft ingen kontakt nästan, brev iblnad.. men nu hade han problem så... utan den anledningen

Moonis skrev 2008-01-10 10:07:23 följande:
    Jag tror man i detta läget först o främst måste se till barnets bästa. Kan man ge barnet en stabil uppväxt både ekonomiskt, känslomässigt o som en familj?Jag stog själv inför det beslutet när jag va 20 år. Hade inte blivit gravid med någon annan jag varit med men blev det med denna killen. Han ville absolut inte ha barnet så jag viste att jag skulle få ta hand om det själv. Jag valde abort för barnets skull för jag ville ge mitt barn en trygg uppväxt o framförallt en familj med även sin pappa.Min pappa har varit frånvarande en hel del o man blir otroligt påverkad av det som barn.Tänker mycket på att ni inte ens provat att leva tillsammans för det är en helt annan grej. Då får man se alla sidorna o ser då oxå om man kan få ett vardagsliv att fungera.Min kompis blev gravid med sin dåvarande innan dom bodde ihopa. Flyttade ihop under grav men det fungerade inte alls sen.Men tycker man främst ska tänka på barnets bästa i alla fall för det är dom som får ta smällen om det inte fungerar.
  • sandiiis

men har sagt tusen gången att jag INTE skydda mig därför!!! läs mina svar.. jag är inte dum i huvudet ? det fattar väl jag med..... jag sa jag har fått sånna NOJJOR ibland att tänk så skulle ngt hända man skulle bli steril elelr få någon sjukdonm eller liknande som gör att man inte kan bli gravid..... tro inte massa bara o skriv jag är omogen när du inte vet allt ! jaag savar en annan på samma fråga att det INTE va därför.

olpansfamilj skrev 2008-01-10 07:43:06 följande:
    lite omoget är det att strunta i att skydda sig för att du "trodde" att du inte kunde bli gravid. Själv var jag nitton när jag fick min son och det har fungerat utmärkt. Vi är fortfarande en familj=) Men å andra sidan ville pappan verkligen behålla barnet. Han vart överlycklig när jag sa det fast jag trodde att han skulle ha blivit chockad. I vårt fall var det mer tvärtom. =)Ta dig tiden att prata igenom allting och kontakta en läkare och terapeut. Du behöver inte bestämma idag.
  • sandiiis

håller med, vill inte göra något utan honom.. men känns så hemskt att göra abort för alla säger det till mig, känner sig presssad.. kommer man ångra sig sen ? hm..

TwistedSister skrev 2008-01-10 08:36:16 följande:
    Men allvarligt talat, hon tvingar väl inte på honom nåt barn, barnet finns ju faktiskt redan även om det inte är fött och om han nu inte vill ha barn har väl han en skyldighet att skydda sig så han inte gör någon gravid. Han är faktiskt den äldre i relationen å borde förstå att ta ansvar för att hon kan bli gravid. Fruktansvärt att få henne känna sig tvingad till abort!!!
  • jerseyko
    sandiiis skrev 2008-01-10 10:52:10 följande:
    håller med, vill inte göra något utan honom.. men känns så hemskt att göra abort för alla säger det till mig, känner sig presssad.. kommer man ångra sig sen ? hm..
    Det är säkert VÄLDIGt jobbigt psysiskt att göra en abort, men man får tänka längre än de 40 veckor man är gravid. Tänk ungefär 12 år. Har man delad vårdnad får barnet då välja själv hos vilken förälder de vill bo. Skulle de ta slut mellan mig och sambon, och min son om 12 år säger att han vill bo hos sin pappa hela tiden. Kanske jätte långt borifrån mig. Skulle jag bli mer knäckt än vid en abort, även om jag gjorde aborten sent när embryot slutat leva på "sig själv" och lever igenom moderkakan och mig.
  • grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-09 22:28:03 följande:
    nej alla mina vänner har glidit bort från mig för ett tag sen, bor i en liten håla där alla snackar skit om alla, nu förtiden umgås jag enbart med min pojkvänn o hans kill kompisar.. leter jobb o lägenhet i malmö nu vill bort härifrån. har skaffat mih en hundvalp, hon är en san vän iaf tack för att jag har henne... men hade varit skönt att ha en TJEJ att prata med... kan ju inte precis gå ut på internet o skriva kompis sökes :( uh
    ja tyvärr bor en annan i mitten av sverige men om man bott närmare han jag ställt upp om du hade velat prata IRL (vart bor du föresten glömt fråga de?) *lite snurrig i kolan*
  • grodanboll85
    Puman78 skrev 2008-01-09 23:02:28 följande:
    Ahh, visst han kommer säkert ställa upp. Men han gav sig säkert till slut för att slippa mer bråk. Att bråka fram ett barn är väl ändå inte den rätta vägen att gå.
    ska hon göra en abort för att han inte vill ha barnet.. han visste ju att chansen fanns att hon kunde bli gravid då kunde ju han å använt skydd lr hur? att föröka tvinga en partner till abort är de dummaste man kan göra. Ts de är ditt belut din kropp ingen annan bestämmer han var faktiskt med på noterna å visste att chansen fanns där att du kunde bli gravid så kämpa på nu vännen
  • sandiiis

tack !!!

grodanboll85 skrev 2008-01-10 17:44:34 följande:
    ska hon göra en abort för att han inte vill ha barnet.. han visste ju att chansen fanns att hon kunde bli gravid då kunde ju han å använt skydd lr hur? att föröka tvinga en partner till abort är de dummaste man kan göra. Ts de är ditt belut din kropp ingen annan bestämmer han var faktiskt med på noterna å visste att chansen fanns där att du kunde bli gravid så kämpa på nu vännen
  • grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-10 17:47:41 följande:
    tack !!!
    så lite så kämpa på nu å se till att du gör ett beslut som känns bäst för dej=)
  • Puman78
    grodanboll85 skrev 2008-01-10 17:44:34 följande:
    jag har inte sakt att hon ska göra abort, bara tycker att han resonerar rätt.

Visst det kanske är dumt att tvinga någon till abort...men kul för barnet att växa upp i en familj där man inte är helt önskad.

Å vilken orsak till att inte skydda sig då...fjortis på hög nivå :P
  • sandiiis

behåller vi barnet blir han givetvis glad för det och kommer älska barnet o vilja ha det när det kommer ut med, han kommer ju inte gå å säga dig ville jag inte ha... och vad e fjortis varning? mina ppiller tog slut plus att min mamma ville inte jag skulle fortsätta med dom för hon hade hört dåligt om dom, så köpte jag pplåster för att testa.. men det funka inte för dom fastnade inte så bra på mig, trilla av hela tiden så därimellan blev det en tid utan någonting... är det fjortis? läser ingen vad jag skrivit? har sagt till fleeeeera personer nu att det INTE va så att jag inte skydda mig för att jag trodde jag inte kunde blir gravid.... jag sa att jag BARA lääänge varit nojjig att tänk så skulle något hända man blir sjuk eller något så man inte kan få barn... blanda inte ihop det o läs ordentligt .... vad är fjortis på hög nivå över? vad menar du?

Puman78 skrev 2008-01-10 19:59:25 följande:
    jag har inte sakt att hon ska göra abort, bara tycker att han resonerar rätt. Visst det kanske är dumt att tvinga någon till abort...men kul för barnet att växa upp i en familj där man inte är helt önskad.Å vilken orsak till att inte skydda sig då...fjortis på hög nivå :P
Svar på tråden Osäker, förvirrad, ångest