• sandiiis

Osäker, förvirrad, ångest

Hej.
    Jag är 18 år och fick för ca lite mer än en vecka ett plus.. det kom som en glädje o lättnat, för jag har haft sånna nojjer att jag kanske inte kan bli gravid osv. o det är det jag vill mest i livet ha barn o gifta mig. jag har en pojkvän sen ca 3 månader tillbaka, innan dess har vi träffats i ca 1 år.. jag älskar honom enormt mycket och vi har sagt flera gånger vi vill leva livet ut tillsammans o bilda familj sen tillsammans.

o nu när detta beskedet kom blev han nog skit rädd och sa jag skulle göra abort, att han inte känner sig redo, och mest att han är rädd att förlora sin ungdom. han säger det finns så mycket han vill göra med mig som inte går om vi får ett barn tillsammans. han är 21, fyller 22 iår. nu har vi bråkat o tillslut sa han att han stöttar mig hur vi än gör, men han vill inte riskera vårt förhållande för ett barn. och ekonomi o sånt OM det skulle ta slut mellan oss, och jag är arbetslös hur ska jag klara mig då fråga han ?

han har jobb i danmark med bra lön. jag e arbetlös o båda bor hemma. det säger han också han tycker jag ska ha jobb o båda ska flytta hemifrån, o efter det kan vi flytta tillsammans när vi bott själva ett tag.. annars kommer det inte funka, han vill inte chansa.. men han vill leva resten av livet med mig ? vad chansar han då på? inget....

han prata också med sin bror som fick två barn i hans ålder nu, och det tog slut med hans flickvän. dom hade inte varit tillsammans så länge, dom flytta ihopa direkt hemifrån. men det tjejen va också dum i huvudet hon planerade att bli gravid o hon kom ej överens med deras föräldrar o hon va otrogen o blev gravid med en anna kille under tiden också dom va tillsammans. hans bror kommer stötta oss vad vi än gör med säger han men han tycker man ska känna varandra ngr år o bo tillsammans först o bra ekonomi....

men jag har en sån ångest. liksom jag ÄR gravid, det trodde jag aldrog jag kunde bli, så ska jag ta bort det? genomgå en lidlig abort? jag e rädd för båda alternativen, jag vill ha ett barn.. jag känner mig mogen att uppfostra ett barn o jag fyller 19 iår snart-.. o han fyller 22.. men jag blir så rädd när dom pratar om att vårt förhållande kommer ta slut o vi inte kommer orka med det o att vi förlorar hela vår ungdonm o tid tillsammans, o ekonomin... jag vill, jag vill, men jag blir så rädd o osäker... tips hjälp stöd tack? känner mig ensam just nu.. skulle behöva ngn i denna sistsen som jag är i som beslöt sig för abort? o dom som inte gjorde det? tack på förhand..

• Svar på tråden Osäker, förvirrad, ångest
  • sandiiis

bor i skåne, helsingborg eller strax utanför:)

grodanboll85 skrev 2008-01-10 17:27:48 följande:
    ja tyvärr bor en annan i mitten av sverige men om man bott närmare han jag ställt upp om du hade velat prata IRL (vart bor du föresten glömt fråga de?) *lite snurrig i kolan*
  • grodanboll85
    Puman78 skrev 2008-01-10 19:59:25 följande:
    jag har inte sakt att hon ska göra abort, bara tycker att han resonerar rätt. Visst det kanske är dumt att tvinga någon till abort...men kul för barnet att växa upp i en familj där man inte är helt önskad.Å vilken orsak till att inte skydda sig då...fjortis på hög nivå :P
    ne men på ditt inlägg låter de som att du tycker en abort är de bästa de jag reagerar på. men de är väl killens skyldighet oxå å skydda sej inte bara en som har de ansvaret lr? om han får tid å tänka igenom saker å ting å smälta de att han har gjort sin flickvän gravid vet bara hur min sambo reagera när jag berätta att jag var gravid blev gravid även fast jag skydda mej å åt p-piller blev de två gånger om men första så gjorde vi en abort då båda va överrens om de beslutet men andra gången då klarade jag inte av å göra en abort å bestämde att jag skulle behålla barnet å sambon va absolut inte redo å bli pappa men han tog sitt ansvar å stannade kvar hos mej å han ångrar inte de beslutet han tog att stanna kvar å se sin dotter födas ingen av oss hade fast jobb innan hon kom han fick fast jobb när hon va 3 månader gammal. å vi är en lycklig familj å bor ihop än å älskar varandra mkt mer idag än då för att vi fått ett underverk som vi har tillverkat de är den undrbaraste gåvan man kan få ett barn.
  • grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-10 20:11:21 följande:
    bor i skåne, helsingborg eller strax utanför:)
    hehe ja de va långt ifrån mej bor i västmanland i en liten håla här
  • sandiiis

oj ja det var en bit ifrån mig :P haha... bor ockå i en liten håla här :( suck fast håller på leta jobb o lägenhet i malmö där min pojkvän bor.. :)

grodanboll85 skrev 2008-01-10 21:03:57 följande:
    hehe ja de va långt ifrån mej bor i västmanland i en liten håla här
  • jerseyko
    grodanboll85 skrev 2008-01-10 21:02:03 följande:
    ne men på ditt inlägg låter de som att du tycker en abort är de bästa de jag reagerar på. men de är väl killens skyldighet oxå å skydda sej inte bara en som har de ansvaret lr? om han får tid å tänka igenom saker å ting å smälta de att han har gjort sin flickvän gravid vet bara hur min sambo reagera när jag berätta att jag var gravid blev gravid även fast jag skydda mej å åt p-piller blev de två gånger om men första så gjorde vi en abort då båda va överrens om de beslutet men andra gången då klarade jag inte av å göra en abort å bestämde att jag skulle behålla barnet å sambon va absolut inte redo å bli pappa men han tog sitt ansvar å stannade kvar hos mej å han ångrar inte de beslutet han tog att stanna kvar å se sin dotter födas ingen av oss hade fast jobb innan hon kom han fick fast jobb när hon va 3 månader gammal. å vi är en lycklig familj å bor ihop än å älskar varandra mkt mer idag än då för att vi fått ett underverk som vi har tillverkat de är den undrbaraste gåvan man kan få ett barn.
    Så du menar att en killes ansvar är att köpa kondomer eller inte ha sex alls med sin flickvän? Varför ska hon då använda någon form av preventivmedel?

Min sambo har alltså vart oansvarig under de 5 åren vi varit tillsammans för han inte använt kondom?

Jag tror alla älskar sina barn lika mycket oavsett om de är väl planerade eller p-pillerbarn. Man växer in i sin roll som förälder (tyvärr inte alla) det handlar väl snarare om hur man mår själv och gör själv eller hur jag ska uttrycka mig.
    När jag är gravid vill jag bara njuta, jag vill gå på stan och visa magen, ligga och kramas med pojkvännen hela nätterna och känna på sparkarna.
    Jag vill inte ha panik över vart vi ska bo, hur vi ska ha råd, om jag ska sälja lite grejer på tradera för att köpa lite extra snacks till en myskväll.

OBS detta är vad jag tror och hur jag känner det. Men jag kan säga att det är otroligt skönt att ha allting "klart" jag kan komma tillbaka till ett jobb och säga att jag bara tänker jobba mellan 9-14 för min son inte ska vara på dagis hela dagarna. Hade jag inte haft ett jobb, hade jag istället fått anpassa mig efter det som finns att få och har inte en chans att kräva att bara jobba mellan 9-14, för då anställer de bara någon annan.

Varför göra det så himla svårt för en när man kan göra det enkelt för sig? Hur kan man kalla sig vuxen när man är beroende av andra?

Klart det låter hårt i TS öron att hennes kille gärna vill att hon gör en abort. TS tänker på embryot i magen och killen tänker på hans och hennes liv TILLSAMMANS. Så fårgan är ju vem som är egoistisk? För det mest egoistiska man kan göra här i världen är faktiskt att skaffa barn. Bli inte arga nu Flört Andas istället och fundera på det jag skrev. Man skaffar ju inte barn för någon annans skull, utan bara för att man själv vill.
  • wholelottarosie

Klart att man kan kalla sig vuxen även om man är beroende av andra. Så om man är sjuk eller till och med har ett handikapp som kräver att man är beroende utav andra och är, låt oss säga, 35 - är man inte vuxen då?

Livet är inget drömscenario och om man får barn som ung, så betyder inte det att man automatiskt är för omogen att ta hand om ett barn, det betyder bara att man får kämpa lite mer för det. Och klarar man det så är man bra mycket starkare än en person på 30+ som skaffar barn för att de då har allting ordnat för sig och kan leva i sin lilla drömbubbla.

Däremot kan jag tycka att det är oansvarigt att planera barn innan man till exempelvis har slutat skolan, men som bekant så är ju graviditeten oplanerad och p-pillerbarn finns det gott om, och då får man göra det bästa utav situationen och bli en så bra förälder som möjligt.

• TwistedSister

Jag var också arbetslös när jag blev gravid, och barnets pappa med.. Men herregud sånt där ordnar sig, barn har inget behov av att allt ska vara "färdigt" när det föds. Man slutar ju inte utvecklas när man fått barn å blir kvar på den nivån man va på innan liksom

Jag började plugga när jag fått mitt barn, en yrkesutbildning, sen fick ja bra jobb. Pappan jobbar med nu. Visst kanske det kan va skönt för en själv att bara luta sig tillbaks å ha allt färdigt när barnet föds, men det är verkligen ingen nödvändighet för barnet. Dessutom tror jag barnen lär sig nåt nyttigt för livet att få se sina föräldrar utvecklas å jobba sig upp med hårt slit, än om de skulle födas in i en familj där allt står klart och serverat redan från början...

• grodanboll85
    jerseyko skrev 2008-01-10 21:47:41 följande:
    Så du menar att en killes ansvar är att köpa kondomer eller inte ha sex alls med sin flickvän? Varför ska hon då använda någon form av preventivmedel? Min sambo har alltså vart oansvarig under de 5 åren vi varit tillsammans för han inte använt kondom?Jag tror alla älskar sina barn lika mycket oavsett om de är väl planerade eller p-pillerbarn. Man växer in i sin roll som förälder (tyvärr inte alla) det handlar väl snarare om hur man mår själv och gör själv eller hur jag ska uttrycka mig.När jag är gravid vill jag bara njuta, jag vill gå på stan och visa magen, ligga och kramas med pojkvännen hela nätterna och känna på sparkarna.Jag vill inte ha panik över vart vi ska bo, hur vi ska ha råd, om jag ska sälja lite grejer på tradera för att köpa lite extra snacks till en myskväll.OBS detta är vad jag tror och hur jag känner det. Men jag kan säga att det är otroligt skönt att ha allting "klart" jag kan komma tillbaka till ett jobb och säga att jag bara tänker jobba mellan 9-14 för min son inte ska vara på dagis hela dagarna. Hade jag inte haft ett jobb, hade jag istället fått anpassa mig efter det som finns att få och har inte en chans att kräva att bara jobba mellan 9-14, för då anställer de bara någon annan.Varför göra det så himla svårt för en när man kan göra det enkelt för sig? Hur kan man kalla sig vuxen när man är beroende av andra?Klart det låter hårt i TS öron att hennes kille gärna vill att hon gör en abort. TS tänker på embryot i magen och killen tänker på hans och hennes liv TILLSAMMANS. Så fårgan är ju vem som är egoistisk? För det mest egoistiska man kan göra här i världen är faktiskt att skaffa barn. Bli inte arga nu  Andas istället och fundera på det jag skrev. Man skaffar ju inte barn för någon annans skull, utan bara för att man själv vill.
    ett embryo är ett barn de oxå fast de inte är ett utvecklat foster ännu. ja killen har väl ansvar han med att skydda sej om han inte vill bli pappa. Dessutom är de faktiskt inte killen som genomgår en abort å får leva med de. De flesta killar tar så lätt på allting speciellt när de gäller abort " dom tänker ja men att göra en abort är väl inget livet går vidare" men så är de fakitkst inte jag vet själv av egen erfarenhet att en abort sätter sej in på själen har gjort 2 aborter innan dottern kom. så jag vet vad jag pratar om. Alla människor läker olika snabbt när dom genomgått en abort. endel går ner i en depression å måste ta hjälp av psykolog m.m å andra tar de inte lika hårt. så du tycker man är egoistisk när man skaffar barn heregud säger jag bara.
  • jerseyko
    grodanboll85 skrev 2008-01-11 12:34:58 följande:
    ett embryo är ett barn de oxå fast de inte är ett utvecklat foster ännu. ja killen har väl ansvar han med att skydda sej om han inte vill bli pappa. Dessutom är de faktiskt inte killen som genomgår en abort å får leva med de. De flesta killar tar så lätt på allting speciellt när de gäller abort " dom tänker ja men att göra en abort är väl inget livet går vidare" men så är de fakitkst inte jag vet själv av egen erfarenhet att en abort sätter sej in på själen har gjort 2 aborter innan dottern kom. så jag vet vad jag pratar om. Alla människor läker olika snabbt när dom genomgått en abort. endel går ner i en depression å måste ta hjälp av psykolog m.m å andra tar de inte lika hårt. så du tycker man är egoistisk när man skaffar barn heregud säger jag bara.
    Finns de som aldrig läker efter en förlossning oxå, 20% tror jag det är som får förlossningsdepression så man måste få vård och medicin. 1/3 får svårare bäckensmärtor efter graviditeten och vissa t.om kronisk bäckensmärta som är så svår att de inte VÅGAR skaffa fler barn!

Ja det är egoistiskt att skaffa barn, tänk lite. Eller skaffade du din dotter och tar hand om henne bara för din mamma vill det? Eller blev du gravid för någon kompis tyckte du skulle vara snygg i gravidmage? Eller uppfostrar du dottern för att hennes farfar ville ha någon att leka med på sin semestern?

Hamnar man i en situation abort eller inte. Så tänker man bara på en själv. "JAG mår dåligt av att göra en abort" man tänker inte längre än så. Många skiter fullständigt i vad pappan vill, man tänker inte på framtiden.

Okey, killen har oxå ett ansvar å skydda sig. Han betalar sin tjejs p-piller och hon blir gravid, vem bär ansvaret?
    killen köper kondomer och kondomen går sönder. Tjejen blir gravid men killen får inte bestämma om tjejen ska göra abort eller behålla.

Och ni tycker inte ni är egoistiska!
  • lillan 89

Hej!
    Nu har jag inte läst hela tråden. Men tänk igenom det noga innan du bestämmer dig. Jag gjorde en abort för två år sedan, det var det värsta jag har varit med om. Jag hade ingen som stöttade mig, ingen att prata med eller nåt. Skulle jag ha behållt barnet hade mina föräldrar inte haft kontakt med mig något mer. Pappan till barnet var bara en jag hade haft sex med en enda gång. Jag var bara 16 år och visste varken ut eller in. Efter allt tjat från mamma och pappa gick jag med på en abort. Struntade i hur jag kände överhuvudtaget. Nu sitter jag här, två år senare och ångrar det så otroligt mycket. Jag önskar att jag hade tagit mer tid på mig så jag kunde ha fått tänka igenom det noga.
    Men på ett sätt känns det "bra" att jag gjorde abort, visst jag tvekar inte en sekund på att jag skulle klara av att ta hand om och älska mitt barn, men när jag tänker efter så var jag inte redo. Jag var bara 16 år, ingen inkomst, ingen bostad.
    Men jag blir alltid lite mer ledsen när tex barnet skulle födas, dagen jag gjorde abort, barnet skulle fylla ett osv..
    Tänk igenom och fatta det beslut som känns bäst för DIG!

Kram och lycka till.

Svar på tråden Osäker, förvirrad, ångest