• Snossan

Måste hon välkomna mamman?

Min kompis är styvförälder åt en tjej på 11 år sedan 4 år tillbaks.

Hennes kontakt med mamman är på det viset att dom pratar om kläder, matsäckar osv. Alltså det nödvändigaste, men det är inte problem fritt.
    Barnet kommer med trasiga, smutsiga kläder. Kläder som hon inhandlat kommer aldrig tillbaks osv. När hon säger något till henne ringer hon alltid och dubbelkollar med pappan ja saker som gör att dom inte direkt kommer varandra närmare.

Nu är det så att dottern vill visa mamman sitt nya rum(dom har flyttat till större hus) och min vän känner att det känns inte ok. För att komma dit måste mamman gå igenom hela huset i princip och det känns inte ok tycker hon.

Är det ok för min vännina att neka det?

Mamman hade även ringt 4 dar efter att min kompis fått barn(11 åringens halvsyster) för att hon ville komma och titta.
    Kompisen kände att det väl kunde vara ok å att hon kom och fika typ iköket men inte efter 4 dar(hennes första barn). Blev tydligen liv om det med.

Så snälla säg vad ni anser vara det "rätta".

• Svar på tråden Måste hon välkomna mamman?
  • Lilla trynet

Jag tycker att flickan ska få välkomna sin egen mamma till sitt hem, flickan har ju två hem och det vore väl knäppt om inte hennes egen mamma kan få se hennes rum när flickan nu vill visa upp det. Som vuxen måste man faktiskt göra saker som man kanske inte supergillar, helst när man har såna här familjeförhållanden. Verkar trångsynt att stänga mamman ute. Sen behöver man ju inte vara bästisar och umgås, men visa sitt rum - absolut!!!

• Snossan

Aha..intressant. Ja men hon har ju 2 hem och är det inte just det det handlar om när man skiljer sig att barnen hamnar lite i kläm och att en 11 åring ska acceptera att inte kunna ta hem mamman till sitt rum(måste gå igenom deras sovrum).

Men som sagt jag kanske har helt fel(känner mig elak)

• Lilla trynet

Tycker inte du är elak, du tänker ju på hur jobbigt din vän tycker situationen är, men jag tänker att flickans önskan om att bjuda hem sin mamma måste gå för styvmammans ovilja. Jag tycker barnets vilja ska komma i första hand, just för att hon inte ska komma i kläm. Hon är nog inte dummare än att hon fattar att mamman inte är jättepopulär i huset, så det kan nog betyda mycket för henne att mamman får se hennes rum. Kanske kan relationen de vuxna emellan bli bättre om man försöker vara lite mer öppen också.

• Sofi 79

Jag förstår din kompis känslor, men självklart måste mamman få se dotterns rum. Det handlar ju om en väsentlig del av hennes barns liv. Och bara för att vuxna har en massa motstridiga känslor får de inte gå ut över barnet.
    Sist min bonussons mamma kom för att hämta honom bjöd jag henne på fika. Vill egentligen inte ha henne i huset, men det var bra både för oss och för lillkillen som tyckte det var mysigt när hans "mammor" satt och pratade.
    Däremot tycker jag inte hon behöver se barnet så tidigt. Vi väntar barn i augusti och jag känner redan att den första tiden hemma vill jag vara ifred från jobbiga känslor. Och sådana får jag av min sambos ex.

• Snossan
    Lilla trynet skrev 2008-01-12 12:31:47 följande:
    Tycker inte du är elak, du tänker ju på hur jobbigt din vän tycker situationen är, men jag tänker att flickans önskan om att bjuda hem sin mamma måste gå för styvmammans ovilja. Jag tycker barnets vilja ska komma i första hand, just för att hon inte ska komma i kläm. Hon är nog inte dummare än att hon fattar att mamman inte är jättepopulär i huset, så det kan nog betyda mycket för henne att mamman får se hennes rum. Kanske kan relationen de vuxna emellan bli bättre om man försöker vara lite mer öppen också.

Jo kan det ju. Nu är det väl så att hon tycker hon försökt men visst.

Men tänker jag in om jag och sambonskulle  skilja oss och mina barn skulle vilja det skulle jag nog tycka att det kändes bra dumt att kliva in i exets nuvarandes sovrum.. något måste man ju ha för sig själv.

Fika i köket ok men jag skulle nog inte ringa och fråga om jag fick se det utan iså fall vänta tills jag kom dit och bli erbjuden.

Sofi 79 skrev 2008-01-12 13:07:46 följande:
    Jag förstår din kompis känslor, men självklart måste mamman få se dotterns rum. Det handlar ju om en väsentlig del av hennes barns liv. Och bara för att vuxna har en massa motstridiga känslor får de inte gå ut över barnet.Sist min bonussons mamma kom för att hämta honom bjöd jag henne på fika. Vill egentligen inte ha henne i huset, men det var bra både för oss och för lillkillen som tyckte det var mysigt när hans "mammor" satt och pratade.Däremot tycker jag inte hon behöver se barnet så tidigt. Vi väntar barn i augusti och jag känner redan att den första tiden hemma vill jag vara ifred från jobbiga känslor. Och sådana får jag av min sambos ex.
    Ok, du ser det med så och är styvmamma. Jag håller helt med om att man inte ska dra in barn i skiljsmässa, det utgår jag ifrån att alla tycker. Fast jag ser det inte som att det är nödvändigt att släppa in ex i huset om det inte skulle kännas bra för mig.

Vet att hon kommer säkert komma dit iallfall och gå in dit, hon tar ingen sådan hänsyn men så inrtressant och se hur andra tänker.
  • Sofi 79

Jag tycker så klart att biomamman ska visa hänsyn. I mitt fall kommer inte mamman in om hon inte blir tillfrågad, det tycker jag känns bra. Men jag tycker att hon genom sina blodsband till sitt barn har rätt att se hans rum. Man kan vända på det också - pojken är en fullvärdig medlem i familjen och har rätt att bjuda in vem han vill till sitt rum.

Sen skulle biomamman gärna vilja vara med vid kalas och dylikt, men där har jag sagt nej och även sambon. Det blir lite väl konstigt med alla roller i den nya familjen.

• Snossan

Blodsband, den köper jag inte men när du säger fullvärdig medlem i familjen och har rätt att bjuda in vem han vill till sitt rum då har jag inte mycket mer att säga för det har du ju rätt i.

• N1an

Jag hade tyckt att det var ok. Men inte 4 dagar efter barnet kommit. Jag hade behövt lite tid att "vänja" mig med det nya livet som ett nytt barn innebär. Hade inte velat ha någon hemma de första dagarna.

• Upptagen

Självklart ska hon få visa mamma sitt rum, varför inte?

Det man som vuxen är skyldig sina barn är att de INTE kommer i kläm, barnen kommer alltid först. Även vid en skilsmässa.

• Snossan
    N1an skrev 2008-01-12 18:18:58 följande:
    Jag hade tyckt att det var ok. Men inte 4 dagar efter barnet kommit. Jag hade behövt lite tid att "vänja" mig med det nya livet som ett nytt barn innebär. Hade inte velat ha någon hemma de första dagarna.

Nä precis, jag ville inte ha dit min anärmaste ens och skulle inte släppt in mamman... konstigt att man bara frågar anser jag.

Ingen som tycker att man inte "behöver" visa mamman rummet?

Svar på tråden Måste hon välkomna mamman?