• Snossan

Måste hon välkomna mamman?

Min kompis är styvförälder åt en tjej på 11 år sedan 4 år tillbaks.

Hennes kontakt med mamman är på det viset att dom pratar om kläder, matsäckar osv. Alltså det nödvändigaste, men det är inte problem fritt.
    Barnet kommer med trasiga, smutsiga kläder. Kläder som hon inhandlat kommer aldrig tillbaks osv. När hon säger något till henne ringer hon alltid och dubbelkollar med pappan ja saker som gör att dom inte direkt kommer varandra närmare.

Nu är det så att dottern vill visa mamman sitt nya rum(dom har flyttat till större hus) och min vän känner att det känns inte ok. För att komma dit måste mamman gå igenom hela huset i princip och det känns inte ok tycker hon.

Är det ok för min vännina att neka det?

Mamman hade även ringt 4 dar efter att min kompis fått barn(11 åringens halvsyster) för att hon ville komma och titta.
    Kompisen kände att det väl kunde vara ok å att hon kom och fika typ iköket men inte efter 4 dar(hennes första barn). Blev tydligen liv om det med.

Så snälla säg vad ni anser vara det "rätta".

• Svar på tråden Måste hon välkomna mamman?
  • Snossan
    Barn nr2 skrev 2008-02-26 15:56:14 följande:
    Självklart måste barnet få visa sin mamma sitt nya rum. Hon är ju stolt och vill att mamma skall se hur hon bor när hon är hos pappa. Detta handlar inte om vad som är bäst för din väninna utan vad som är bäst för barnet!!
    Du kanske ska kika lite i tråden!!
  • MonicaH

Det är väl inget att bråka om, jag förstår att hon inte vill pg av privatlivet, men dottern vill ju visa det rum hon är stolt över... Hennes mamma får väl ha ögonbinda på sig eller blunda när hon går igenom de andra rummen

• SaramedM
    Snossan skrev 2008-02-27 12:29:11 följande:
    Du kanske ska kika lite i tråden!!
    jag har läst större delen av tråden och det är fortfarande lika självklart att barnet ska visa rummet!
  • SaramedM
    Immini skrev 2008-02-19 14:26:16 följande:
    En enkel fråga bara, sitter du i sitsen själv eller är det allmänna funderingar? hade också mycket tankar om detta innan jag hamnade i sitsen. Men nu, väl där, varför ska jag bjuda in henne i mitt hem, annat än till pojkens rum? Vad har hans biomamma i MITT och hennes föredettas hem o göra? Som jag sa i mitt förra inlägg, om pojken väldigt gärna vill, och då är det hans rum eller någon specifik sak. Inte för att glutta runt i vårt hus, eller titta efter hur vi lever... De har ett gemensamt barn tillsammans, inte hus och hem. eller liv.
    Gemmensamma barn =gemsamt liv HELA livet, man delar ett barns liv och det är bara att köpa paketet om man väljer en man med barn.

Varför du ska bjuda in henne? För barnets skull kanske
  • tea1982
    SaramedM skrev 2008-02-27 12:49:01 följande:
    Gemmensamma barn =gemsamt liv HELA livet, man delar ett barns liv och det är bara att köpa paketet om man väljer en man med barn.Varför du ska bjuda in henne? För barnets skull kanske
    Tack gud för att det finns vettiga människor därute som bara för att man har en sambo med ett ex inte automatiskt för krig mot exet.
  • Barn nr2
    Svar på #81
    Jag har läst tråden, tycker fortfarnde att det är rätt att barnet skall få visa sin mamma hur hon bor hos pappan. Men nu har hon ju gjort det så då var det avklarat.

Att din väninna sedan har valt att bosätta sig i ett hus/lägenhet där barnet rum ligger innanför deras sovrum är inte dotters problem och det skall inte hon behöva ta hänsyn till.
  • Snossan

Tack för alla konstuktiva och genomtänka svar.  Både jag och min vännina har pratat om tråden och fått bekräftat vad vi befarade att man va "tvungen" att öppna sin dörr för mamman.

Ni andra....

Tror inte jag ska läsa mer här. Lite tröttsamt att höra 20 någonting tala om för mig att jag är barnslig osv.

Denna ständiga präktmaffia som måste vara smått otrevliga så fort dom ska lägga fram sina åsikter är så tröttsama.

• MonicaH
    Snossan skrev 2008-02-27 18:38:38 följande:
    Tack för alla konstuktiva och genomtänka svar.  Både jag och min vännina har pratat om tråden och fått bekräftat vad vi befarade att man va "tvungen" att öppna sin dörr för mamman.Ni andra....Tror inte jag ska läsa mer här. Lite tröttsamt att höra 20 någonting tala om för mig att jag är barnslig osv. Denna ständiga präktmaffia som måste vara smått otrevliga så fort dom ska lägga fram sina åsikter är så tröttsama.
    jag hoppas att du inte tog illa upp för mitt inlägg... Jag vet att det är svårt, det är aldrig lätt med nåns ex. mEN HOPPAS ATT det går framåt för din kompis
  • Snossan
    MonicaH skrev 2008-02-27 18:41:21 följande:
    jag hoppas att du inte tog illa upp för mitt inlägg... Jag vet att det är svårt, det är aldrig lätt med nåns ex. mEN HOPPAS ATT det går framåt för din kompis
    Nej för 17 gubbar!!!  Jo, min vännina jobba på bättre relation mellan dom men nu har mamman vänt efter hus visiten.

Hon skulle prata om hur flickan mår men fick som svar det kan du prata med pappan om.

Så kan det va..
  • MonicaH
    Snossan skrev 2008-02-27 18:45:28 följande:
    Nej för 17 gubbar!!!  Jo, min vännina jobba på bättre relation mellan dom men nu har mamman vänt efter hus visiten. Hon skulle prata om hur flickan mår men fick som svar det kan du prata med pappan om.Så kan det va..
    ja du det är alltid 2 i en osämja... De måste vara vuxna för flickans skull, man behöver inte älska varandra, bara vara vuxna och respektera. Träffas man hemma, kan man prata lite om flickan, träffas de ensamma i en affär så behöver de inte ens låtsas om varandra
Svar på tråden Måste hon välkomna mamman?