• Snossan

Måste hon välkomna mamman?

Min kompis är styvförälder åt en tjej på 11 år sedan 4 år tillbaks.

Hennes kontakt med mamman är på det viset att dom pratar om kläder, matsäckar osv. Alltså det nödvändigaste, men det är inte problem fritt.
    Barnet kommer med trasiga, smutsiga kläder. Kläder som hon inhandlat kommer aldrig tillbaks osv. När hon säger något till henne ringer hon alltid och dubbelkollar med pappan ja saker som gör att dom inte direkt kommer varandra närmare.

Nu är det så att dottern vill visa mamman sitt nya rum(dom har flyttat till större hus) och min vän känner att det känns inte ok. För att komma dit måste mamman gå igenom hela huset i princip och det känns inte ok tycker hon.

Är det ok för min vännina att neka det?

Mamman hade även ringt 4 dar efter att min kompis fått barn(11 åringens halvsyster) för att hon ville komma och titta.
    Kompisen kände att det väl kunde vara ok å att hon kom och fika typ iköket men inte efter 4 dar(hennes första barn). Blev tydligen liv om det med.

Så snälla säg vad ni anser vara det "rätta".

• Svar på tråden Måste hon välkomna mamman?
  • moli32

varför tar inte pappan snacket om kläder etc. Barnet måste ju få visa sitt rum. Tänk dig själv om du och din familj flyttar och din sambo säger till dig att du får inte visa det nya huset för din bästa kompis bara för att han inte är så förtjust i henne.

Om nu din vännina inte gillar exet så får hon väl hålla sig undan när hon kommer för att kolla på rummet

• tea1982
    moli32 skrev 2008-02-20 12:22:52 följande:
    varför tar inte pappan snacket om kläder etc. Barnet måste ju få visa sitt rum. Tänk dig själv om du och din familj flyttar och din sambo säger till dig att du får inte visa det nya huset för din bästa kompis bara för att han inte är så förtjust i henne. Om nu din vännina inte gillar exet så får hon väl hålla sig undan när hon kommer för att kolla på rummet
    Samt plocka undan de där grejerna som hon inte vill att exet ska se, av nån anledning... (i mina tankar har jag gummikläder, sexgungor, mm mm)
  • nika

Klart hon inte måste, men det är ju inte konstigt att mamman vill se hur dottern bor och dottern vill visa hur hon bor när hon inte är hemma hos mamma. Om det är därför hon vill komma tycker jag absolut att din vän ska tänja sig till att tillåta det - när hon själv har landat hemma. Det är ju snabbt överstökat och kanske blir det lugnt sedan.

Om däremot om mamman har andra motiv som som ett privat intresse av att snoka och inte klarar av att uppföra sig respektfullt vid ett sådant besök skulle jag inte tveka att neka henne.

• lyckans jag
    tea1982 skrev 2008-02-20 13:02:10 följande:
    Samt plocka undan de där grejerna som hon inte vill att exet ska se, av nån anledning... (i mina tankar har jag gummikläder, sexgungor, mm mm)

det kanske handlar om andra saker än detta.

blir man som bonusmamma överhuvudtaget inte respekterad av biomamman, har det pågått en massa konflikter m.m

så har man kanske som bonusmamma samt biopappa inte lust att släppa in den personen i ens hem.

jag tror inte att det känns så bekvämt för biomamman heller för den delen.

det beror på vilket förhållande man har till varandra tror jag.

jag tillsamans med min man bestämmer vilka som får gå runt i vårat hus

läste något inlägg som handlade om att min man tycker inte om min väninna så därför ska min väninna inte få komma  hem till oss

vilken dålig jämnförelse.

• moli32

jo jag vet att det inte var en bra jämförelse men meningen med inlägget var att jag ville förmedla en tankeställare till oss vuxna. För det är ju så att vi vuxna lever i ett hushåll med en familj (som dock ser olika ut från dag till dag). Medan barnet/barnen har två hem och två familjer. Hos biomamman finns det regler som barnet förväntas följa och hos biopappan finns det regler. I de flesta fall är nog regler hos biopappan och biomamman något sånär överensstämmande.

De flesta strävar efter att ha en så god kommunikation som möjligt de vuxna emellan men visst finns det situationer när det inte fungerar. Är det så att man blivit hotad el slagen exempelvis är det ju ingen person man vill ha i sitt hem. Men som vuxen måste man ställa sig frågan om det är så illa att man inte kan släppa in personen en liten stund en eller ett par gånger. jag är medveten om att hotbilden kan vara så pass stark att det kanske inte vore lämpligt. Men i de allra flesta fall så tror jag att det är bra om det inte är helt vattentäta skott mellan de vuxna
    lyckans jag skrev 2008-02-23 12:56:23 följande:

det kanske handlar om andra saker än detta.
    blir man som bonusmamma överhuvudtaget inte respekterad av biomamman, har det pågått en massa konflikter m.m
    så har man kanske som bonusmamma samt biopappa inte lust att släppa in den personen i ens hem.
    jag tror inte att det känns så bekvämt för biomamman heller för den delen.
    det beror på vilket förhållande man har till varandra tror jag.
    jag tillsamans med min man bestämmer vilka som får gå runt i vårat hus
    läste något inlägg som handlade om att min man tycker inte om min väninna så därför ska min väninna inte få komma  hem till oss
    vilken dålig jämnförelse.
  • Snossan

Kan berätta att mamman har varit där nu..hon va 5 sek i rummet sedan gick hon runt och tittade hur huset såg ut.

• nika
    Snossan skrev 2008-02-25 08:02:23 följande:
    Kan berätta att mamman har varit där nu..hon va 5 sek i rummet sedan gick hon runt och tittade hur huset såg ut.
    Var det, tyvärr, inte lite väntat? Äh, då var det överstökat. Din vän har gjort sin plikt. Visat mamman mer respekt än hon förtjänar. Mer än så kan hon inte begära. Och om dottern är nöjd med att mamma har sett hur hon bor nu så är det väl huvudsaken. Det är ju inte hennes fel att mamman inte har mer fingertoppskänsla.

Kanske att mamman fick komma leder till mer välvillighet, och om inte så hade ett nekande troligtvis lett till motsatsen. Hur som haver har din vän bara vunnit på att vara generös.
  • tea1982
    nika skrev 2008-02-25 08:38:54 följande:
    Var det, tyvärr, inte lite väntat? Äh, då var det överstökat. Din vän har gjort sin plikt. Visat mamman mer respekt än hon förtjänar. Mer än så kan hon inte begära. Och om dottern är nöjd med att mamma har sett hur hon bor nu så är det väl huvudsaken. Det är ju inte hennes fel att mamman inte har mer fingertoppskänsla.Kanske att mamman fick komma leder till mer välvillighet, och om inte så hade ett nekande troligtvis lett till motsatsen. Hur som haver har din vän bara vunnit på att vara generös.
    Jag undrar bara varför kommentaren "mer respekt än hon förtjänar" ?
  • Immini

Jag vet det, man blir ruskigt stolt när de blir glada över sina kläder... Det är absolut inte grejen att han inte FÅR ha på sig dem, men om JAG köper kläder till min smabos son, så trolafan att jag vill se de kläderna ibland också. Jag säger inte att han ska på sig dem jämt, men när jag köpt fina och framförallt HELA kläder till honom så ska han inte ALLTID, ALLTID, ALLTID ha trasiga jeans o för små tröjor när han kommer till oss!
    Jag förstår inte varför det är fel om jag ska vara helt ärlig.
    Tycker att han kan få vara hel och ren hemma hos också, och jag vill inte köpa en massa kläder till honom som kommer hem till hans mamma, när vi aldrig får se honom i sina nya kläder.
    När vi har honom varannan helg, så kan han väl få vara hel och ren eller? Vi vill också se honom välklädd...
    Känns bortkastat.. Och jag kan tillägga att bio-mamma inte gör någonting för att underlätta heller...

tea1982 skrev 2008-02-20 11:53:05 följande:
    Mycket bra skrivet, även om jag har eeen liten synpunkt - om man köper kläder till barnet så är det väl ändå BARNET som ska ha på sig dem? Barn som är över 4-5 år gamla väljer dessutom själva sina kläder, jag blev överförtjust när min bonusdotter blev så frälst i en klänning jag köpte till henne att hon tar med sig den både till och från sin mamma. In fact - hon har på sig den typ 3 ggr i veckan.. varför skulle jag förbjuda henne det? Varför skulle klänningen ligga och bli för liten i en byrålåda hemma hos oss varannan vecka? Konstigt.
  • tea1982
    Immini skrev 2008-02-26 14:13:21 följande:
    Jag vet det, man blir ruskigt stolt när de blir glada över sina kläder... Det är absolut inte grejen att han inte FÅR ha på sig dem, men om JAG köper kläder till min smabos son, så trolafan att jag vill se de kläderna ibland också. Jag säger inte att han ska på sig dem jämt, men när jag köpt fina och framförallt HELA kläder till honom så ska han inte ALLTID, ALLTID, ALLTID ha trasiga jeans o för små tröjor när han kommer till oss!Jag förstår inte varför det är fel om jag ska vara helt ärlig.Tycker att han kan få vara hel och ren hemma hos också, och jag vill inte köpa en massa kläder till honom som kommer hem till hans mamma, när vi aldrig får se honom i sina nya kläder.När vi har honom varannan helg, så kan han väl få vara hel och ren eller? Vi vill också se honom välklädd...Känns bortkastat.. Och jag kan tillägga att bio-mamma inte gör någonting för att underlätta heller...
    Skulle tippa på att hon e snål. =) Hon kan behålla era kläder och vill förmodligen att ni ska sätta på honom era fina kläder (för att ni har smak) och skicka honom till henne i dem... Jag lider också när min bonusdotter har skitfula kläder på sig och det har hon ofta hos sin mamma, dock e denna kvinna mammaledig sen 3 år tillbaka, mannen tjänar inte särskilt bra och de har 3 barn att ta hand om och klä så jag har medlidande och överseende för henne.. =)
Svar på tråden Måste hon välkomna mamman?