• Snossan

Måste hon välkomna mamman?

Min kompis är styvförälder åt en tjej på 11 år sedan 4 år tillbaks.

Hennes kontakt med mamman är på det viset att dom pratar om kläder, matsäckar osv. Alltså det nödvändigaste, men det är inte problem fritt.
    Barnet kommer med trasiga, smutsiga kläder. Kläder som hon inhandlat kommer aldrig tillbaks osv. När hon säger något till henne ringer hon alltid och dubbelkollar med pappan ja saker som gör att dom inte direkt kommer varandra närmare.

Nu är det så att dottern vill visa mamman sitt nya rum(dom har flyttat till större hus) och min vän känner att det känns inte ok. För att komma dit måste mamman gå igenom hela huset i princip och det känns inte ok tycker hon.

Är det ok för min vännina att neka det?

Mamman hade även ringt 4 dar efter att min kompis fått barn(11 åringens halvsyster) för att hon ville komma och titta.
    Kompisen kände att det väl kunde vara ok å att hon kom och fika typ iköket men inte efter 4 dar(hennes första barn). Blev tydligen liv om det med.

Så snälla säg vad ni anser vara det "rätta".

• Svar på tråden Måste hon välkomna mamman?
  • IsadorasMamma
    TereseA skrev 2008-01-13 01:46:28 följande:
    jag har aldrig varit i sådan sits som er.Men hur tänker kvinnorna..är det svartsjuka el vill man skydda sina barn...varför skulle inte kvinnorna kunna umgås som kompisar...Vad är det som hindrar.Vill bara veta.
    För att man väljer sina kompisar men inte sina mäns ex?
    De är självklart svar för mig iaf.
    Dessutom känns det faktiskt inte riktigt sunt om jag ska vara
    ärlig att umgås som kompis med sin mans ex...
    Hej & hå hela stora familjen liksom... nej fy...
  • maddis72

Jag blir så satans upprörd när jag läser sånt här. Så länge det inte finns allvarliga grejer i det som kan skada på något sätt så är det väl självklart att hon ska få visa sitt rum, allt annat är ju idiotiskt. Det är flickans mamma och jag ser det som att har man en gång skaffat barn med någon så har man en livslång skyldighet att bemöta varann med respekt gentemot barnet och dit hör såna saker, det är viktigt för flickan då är det hon som bestämmer, är trots allt hennes hem också och vem hon bjuder in på sitt rum har ni inte ett skit med att göra så länge personen inte påverkar henne illa.
    Jag är långtifårn bästis med sonens pappa och ibland vill jag skrika högt när det ska visas nåt på rummet (han bytte t.ex för ett tag sedan) för det är jobbigt jag har rörigt, men att säga nej, nej det har jag ingen rätt till!

Frågar din vän flickan om det är oki med henne innan hon visar sina vänner runt i huset?
    Nej tänkte väl det!

• SmurfGirl72

För min del kan jag inte förstå varför inte mamman skulle få lov o se sitt barns rum. Barnet har ju två hem o bor på båda ställena.
    Hade jag varit mamman som kom o skulle se rummet o fått ett nej av den andra då hade jag börjat o undra varför. Framförallt..vad finns det att dölja där?
    Det är ju bara ett rum som ska visas!

Jag vet med mig själv. Hade min sambos barn sagt att de ville visa sin mamma sina rum här så hade jag öppnat dörren för dom. Hade känt bra även för mig att visa hur hennes barn faktist har det här o vad de har så att säga.

Det är mina tankar om det!

Det vi har bakom och framför oss.Betyder så litet jämfört med det vi har inom oss!
  • Thaleia

Men Gud, vissa borde börja bete sig som vuxna människor! Varför ska inte barnet få visa upp sitt rum??! Visst mammorna kanske inte kommer överens men för barnets skull kan man väl ändå uppträda vuxet! Är det verkligen så farligt ? Förstör det för er i den nya familjekonstellationen om barnet visar upp rummet?

• Sofi 79

Seså... Hittills har det varit en väldigt trevlig och förstående ton i den här tråden, där 99 procent faktiskt har talat för att låta mamman se rummet och ts - å sin väns vägnar - har förstått och tagit till sig av argumenten.

• imperia72

Hmm skulle aldrig komma på tanken att neka mitt bonusbarns mamma det.
    Tycker för det första att mamman har rätt att se hur hennes barn har det, sen är väl barnets önskan om det nåt man som bonusmamma fär acceptera, det är väl barnets rum?

• SaramedM

Håller med!

Självklart måste hon få visa sitt rum, hur kan man ens fundera på att neka barnet det?

Xarxa skrev 2008-01-13 00:48:53 följande:
    Självklart ska hon få visa sitt nya rum. När vi flyttade till hus fick bonusen gladeligen visa runt sin mamma i hela huset, däribland sitt eget rum naturligtvis. Kan man inte ha överseende med en sådan sak är det illa ställt.
  • Jussan

Man behöver alls inte visa mamman rummet! Men om barnet vill det så ska man självklart låta barnet göra det.

• SaramedM

Det är ju absurt!

De delar ett livslångt band, ett barn som har er som ett gemensamt liv

Hur gör ni på kalas?

IsadorasMamma skrev 2008-01-13 01:36:50 följande:
    Jag vill inte ha min bonusdoters mamma här hemma.Vi har inget uttalat agg till varandra och allt med flickan fungerar kanon.MEN, hon är inte min familj, hennes dotter är och det gör ju att hon har en roll som är tillräckligt mkt _för_ nära mig redan.Att hålla avstånd är ngt vi försöker för att vi ska ha vår familj.Svårt om det skulle vara för dotterns skull iofs, vet inte hur jag skulle ställa mig till det men de få gångerna hon har hämtat eller lämnat så får hon stanna i hallen och det vi pratar om är dottern. Närmre relation än så vill jag inte ha.
  • IsadorasMamma
    SaramedM skrev 2008-01-14 11:38:06 följande:
    Det är ju absurt!De delar ett livslångt band, ett barn som har er som ett gemensamt livHur gör ni på kalas?
    Vad är det som du tycker är absurt?

Att hålla avstånd?

Att bara diskutera det som rör dottern?

Det är det vi har ihop ju inget mer & då jag ser ingen

anledning till varför vi skulle bli "bästisar".

Det fungerar kanon för oss alla iaf & ingen är missnöjd än så länge.

Kalas har det inte varit några men när det kommer flickan ha ett kalas här iaf.

Och jag antar att hennes mamma ordnar ett kalas hos dem.

Det är inget vi diskuterar om hur vi ska göra utan det är självklart för alla oss 3 föräldrar.

Vi/ jag ser flickan som en del av vår familj inte bara ngn som hälsar på eller som vi passar och fixar med precis samma saker till henne som till min biodotter.

Babyalbum, kläder, leksaker, fotografering & då kalas när det blir aktuellt ( även om hennes mamma gör samma sak hos dem)

Våra traditioner helt enkelt & det är just för att hon ska ha samma saker från oss som min dotter har.

När hon blir äldre ska hon inte känna att här inte finns ngt från hennes uppväxt, hon ska ha ett likadant babyalbum som min dotter med bilder på det som hänt här & jag hoppas och tror att hennes mamma har ett till henne med hennes uppväxt där.

Hon har ett liv här & ett hos mamman då vi bor över 10 mil ifrån varandra och jag kan inte se ngt negativt med att vi gör allt vi kan för henne & att hennes mamma gör det även om vissa tycker det är absurt att "dela" på henne så.
Svar på tråden Måste hon välkomna mamman?