• Snossan

Måste hon välkomna mamman?

Min kompis är styvförälder åt en tjej på 11 år sedan 4 år tillbaks.

Hennes kontakt med mamman är på det viset att dom pratar om kläder, matsäckar osv. Alltså det nödvändigaste, men det är inte problem fritt.
    Barnet kommer med trasiga, smutsiga kläder. Kläder som hon inhandlat kommer aldrig tillbaks osv. När hon säger något till henne ringer hon alltid och dubbelkollar med pappan ja saker som gör att dom inte direkt kommer varandra närmare.

Nu är det så att dottern vill visa mamman sitt nya rum(dom har flyttat till större hus) och min vän känner att det känns inte ok. För att komma dit måste mamman gå igenom hela huset i princip och det känns inte ok tycker hon.

Är det ok för min vännina att neka det?

Mamman hade även ringt 4 dar efter att min kompis fått barn(11 åringens halvsyster) för att hon ville komma och titta.
    Kompisen kände att det väl kunde vara ok å att hon kom och fika typ iköket men inte efter 4 dar(hennes första barn). Blev tydligen liv om det med.

Så snälla säg vad ni anser vara det "rätta".

• Svar på tråden Måste hon välkomna mamman?
  • Veratyra

Manens äldsta sons biomamma har aldrig varit hemma hos oss (och hon är inte särskilt välkommen heller). Styvisen har inget helt eget rum heller. Vi kan inte ha ett rum avsatt helt till någon som kommer och sover här 4 nätter i månaden. Det hindrar dock inte hans mamma från att skicka hit diverse anskrämliga saker... Gamla urblekta gerdiner till pojkens rum t.ex.

• Snossan
    Veratyra skrev 2008-01-13 00:38:17 följande:
    Manens äldsta sons biomamma har aldrig varit hemma hos oss (och hon är inte särskilt välkommen heller). Styvisen har inget helt eget rum heller. Vi kan inte ha ett rum avsatt helt till någon som kommer och sover här 4 nätter i månaden. Det hindrar dock inte hans mamma från att skicka hit diverse anskrämliga saker... Gamla urblekta gerdiner till pojkens rum t.ex.
    Jaha ser man på. Finns även mammor som ska inreda deras barn "borta rum"hehe förlåt att jag skrattar men det va kul och min kompis kommer fnissa med.

Ok 1 iallfall som inte tycker hon är askungens elaka styvmamma
  • Xarxa

Självklart ska hon få visa sitt nya rum. När vi flyttade till hus fick bonusen gladeligen visa runt sin mamma i hela huset, däribland sitt eget rum naturligtvis. Kan man inte ha överseende med en sådan sak är det illa ställt.

• Snossan
    Xarxa skrev 2008-01-13 00:48:53 följande:
    Självklart ska hon få visa sitt nya rum. När vi flyttade till hus fick bonusen gladeligen visa runt sin mamma i hela huset, däribland sitt eget rum naturligtvis. Kan man inte ha överseende med en sådan sak är det illa ställt.
    Hur då illa ställt menar du?
  • TereseA

vad är problemet egentligen.Jag ser inget problem precis.Det är väl klart att dottern ska få visa sitt rum.Om ni mammor inte har något otalt med varandra är det väl inga problem för den biologiska mamman att gå igenom huset för att titta på rummet.
    Dottern ska väl inte lida för att styvmodern inte gillar den andra.Den biologiska mamman verkar ju inte ha emot styvmamman då hade hon ju inte kommit o hälsat på den nyfödde.

Om inte hon velat ha besök efter 4 dagar..varför kunde hon inte säga nej,så hon kunde komma en annan dag.

• IsadorasMamma

Jag vill inte ha min bonusdoters mamma här hemma.
    Vi har inget uttalat agg till varandra och allt med flickan fungerar kanon.
    MEN, hon är inte min familj, hennes dotter är och det gör ju att hon har en roll som är tillräckligt mkt _för_ nära mig redan.
    Att hålla avstånd är ngt vi försöker för att vi ska ha vår familj.
    Svårt om det skulle vara för dotterns skull iofs, vet inte hur jag skulle ställa mig till det men de få gångerna hon har hämtat eller lämnat så får hon stanna i hallen och det vi pratar om är dottern. Närmre relation än så vill jag inte ha.

• Rhea

Jag tycker det är självklart att dottern ska få visa sitt rum för sin mamma, och även för en ev. bonusförälder.
    Men visst, ser det ut som hej kom och hjälp mig i sovrummet de måste passera, så kan man ju alltid föreslå att dottern kan visa nästa gång.
    Jag tycker det är ett barns rättighet, men jag har full förståelse för att det inte är roligt.
    Det är nog bara att bita ihop, och kanske vädra och elda med salvia eller något när hon gått....

Bf 14 mars
  • TereseA

jag har aldrig varit i sådan sits som er.Men hur tänker kvinnorna..är det svartsjuka el vill man skydda sina barn...varför skulle inte kvinnorna kunna umgås som kompisar...Vad är det som hindrar.Vill bara veta.

• Yrslan

Varför har din vän kontakten med mamman, är inte det pappans uppgift? Om jag varit i hennes sits med en nyfödd så hade jag antagligen sett till att hon fått komma när pappan var hemma så att han och flickan kunnat visa mamman rummet. Själv hade jag nog flytt med bebis någon annanstans just då om det varit så svårt att möta henne.

• ajnas

SJÄLVKLART skulle min bonusson få visa sitt rum för sin mamma. Jag skulle rent utav önska att hon brydde sig om vad han gör och hur han har det hos oss - hon har aldrig varit hemma hos oss, inte ens för att hämta/lämna.

Det är nog bara att gilla läget. Visst vill man inte ha "främlingar" i sitt hem, speciellt inte om man misstänker att de går runt med kritiska ögon. Men att det skulle uppstå konstiga situationer som man inte önskat sig var något som iaf jag räknade ut när jag blev tillsammans med en man med barn. Hon ingår inte i min familj, men barnet ingår i både hennes och min familj. Konstigt blir det, försök som sagt att gilla läget.

Däremot hade jag velat städa först

Svar på tråden Måste hon välkomna mamman?