• Snossan

Måste hon välkomna mamman?

Min kompis är styvförälder åt en tjej på 11 år sedan 4 år tillbaks.

Hennes kontakt med mamman är på det viset att dom pratar om kläder, matsäckar osv. Alltså det nödvändigaste, men det är inte problem fritt.
    Barnet kommer med trasiga, smutsiga kläder. Kläder som hon inhandlat kommer aldrig tillbaks osv. När hon säger något till henne ringer hon alltid och dubbelkollar med pappan ja saker som gör att dom inte direkt kommer varandra närmare.

Nu är det så att dottern vill visa mamman sitt nya rum(dom har flyttat till större hus) och min vän känner att det känns inte ok. För att komma dit måste mamman gå igenom hela huset i princip och det känns inte ok tycker hon.

Är det ok för min vännina att neka det?

Mamman hade även ringt 4 dar efter att min kompis fått barn(11 åringens halvsyster) för att hon ville komma och titta.
    Kompisen kände att det väl kunde vara ok å att hon kom och fika typ iköket men inte efter 4 dar(hennes första barn). Blev tydligen liv om det med.

Så snälla säg vad ni anser vara det "rätta".

• Svar på tråden Måste hon välkomna mamman?
  • tea1982
    tea1982 skrev 2008-02-26 14:19:06 följande:
    Skulle tippa på att hon e snål. =) Hon kan behålla era kläder och vill förmodligen att ni ska sätta på honom era fina kläder (för att ni har smak) och skicka honom till henne i dem... Jag lider också när min bonusdotter har skitfula kläder på sig och det har hon ofta hos sin mamma, dock e denna kvinna mammaledig sen 3 år tillbaka, mannen tjänar inte särskilt bra och de har 3 barn att ta hand om och klä så jag har medlidande och överseende för henne.. =)
    "Trolafan" förresten, störtskönt ord. Ska använda i framtiden. =)
  • Immini
    tea1982 skrev 2008-02-26 14:19:06 följande:
    Skulle tippa på att hon e snål. =) Hon kan behålla era kläder och vill förmodligen att ni ska sätta på honom era fina kläder (för att ni har smak) och skicka honom till henne i dem... Jag lider också när min bonusdotter har skitfula kläder på sig och det har hon ofta hos sin mamma, dock e denna kvinna mammaledig sen 3 år tillbaka, mannen tjänar inte särskilt bra och de har 3 barn att ta hand om och klä så jag har medlidande och överseende för henne.. =)
    Ja, det tog ett tag innan jag förstod det också, därför så byter lilleman numera kläder innan han åker tillbaks till mamma. (Nej, kalsonger o strumpor används en dag o sen åker dessa i tvätten, han tar inte på sig gamla kalsonger bara för att det är "mammas" - så långt drar jag det inte) Men jeans, tröjor osv - JA! och jag skäms inte för det.
    Bio-mamma i mitt läge har inte jobbat sedan hon och min sambo fick barn, och har (fakta) inte försökt få jobb heller.
    dock träffade hon en ny kille som tjänar multum, och jag VET, då jag praktiserat på lillemans dagis, att han har JÄTTEFINA kläder hos mamma också. Det är inte grejen att de inte har råd.
    Det som går sönder och blir för smått läggs i pappahögen.. Tycker det är jävligt tråkigt, men vad ska jag göra? Fortsätta köpa kläder som hon behåller och i sin tur tar på sin yngre son (med den nya killen) Nej, tror inte det!
  • tea1982
    Immini skrev 2008-02-26 14:35:33 följande:
    Ja, det tog ett tag innan jag förstod det också, därför så byter lilleman numera kläder innan han åker tillbaks till mamma. (Nej, kalsonger o strumpor används en dag o sen åker dessa i tvätten, han tar inte på sig gamla kalsonger bara för att det är "mammas" - så långt drar jag det inte) Men jeans, tröjor osv - JA! och jag skäms inte för det. Bio-mamma i mitt läge har inte jobbat sedan hon och min sambo fick barn, och har (fakta) inte försökt få jobb heller. dock träffade hon en ny kille som tjänar multum, och jag VET, då jag praktiserat på lillemans dagis, att han har JÄTTEFINA kläder hos mamma också. Det är inte grejen att de inte har råd.Det som går sönder och blir för smått läggs i pappahögen.. Tycker det är jävligt tråkigt, men vad ska jag göra? Fortsätta köpa kläder som hon behåller och i sin tur tar på sin yngre son (med den nya killen) Nej, tror inte det!
    Nää det tycker jag inte heller.. ni är bara skyldiga att klä och mata barnet på de veckorna han är hos er - och det gör ni ju gärna... resten får ju mamman ta hand om.. Så är det ju hos oss också, visserligen kan jag inte säga nej när Izabelle vill ta med sig något jag köpt till henne men jag VET att hon kommer ha på sig det så ofta att det typ... nöts ut innan hon växer ur det.. Samtidigt har vi så sjukt mkt kläder till henne hemma hos oss så det inte gör något om hon då och då tar med sig något till mamman, och i ärlighetens namn har vi faktiskt kvar lite av mammans grejer också, som vi jämt glömmer att skicka med, men vi har en så pass avslappnad attityd vad gäller det där att det e helt ok att både påminna och bli glad över att något faller i smaken lite extra. Har dock insett att det inte är alla som är vänner med sin sambos ex, jag tycker hon e rätt trevlig faktiskt, även om hon e en fattiglapp, ha ha.
  • tea1982

Ha ha, kul om hon skulle läsa det här om sig själv... *hjälp*

• Immini

Absolut. Och eftersom att vi bara har honom varannan helg, så hittar vi gärna på en massa saker tillsammans för att få ut så mycket som möjligt av den tiden. Inte vill man väl att han har trasiga o för små kläder på sig då?
    Till exempel så var vi o hämtade honom i somras, skulle ha honom bara över dagen då jag lyckats få 1dag ledigt, för att åka till liseberg. Mamma visste vad vi skulle göra, men jag packade ner extrakläder "just in case" o det var ju en himla tur det.
    När han kom ut ur huset så hade han ett par jeans på sig som var trasiga från söm till söm över knäna, en t-shirt o "ytterväst". Tycker att hon kan tänka på honom lite.. Visst jag tycker att det är ruskigt tråkigt, men det är ju POJKEN som har ont av det.
    Det är han som fryser o blir förkyld.( Tror att du kan hålla med om att förra sommaren inte var den varmaste genom tiderna.)
    Och vad framstår vi som för något? Världens sämsta föräldrar (förstå min tanke, det syns ju inte att det inte är min son utanpå=> ) som inte ens kan ge barnet hela kläder? men som tur va, jag tänkte rätt, hade kläder med mig.

• tea1982
    Immini skrev 2008-02-26 15:30:25 följande:
    Absolut. Och eftersom att vi bara har honom varannan helg, så hittar vi gärna på en massa saker tillsammans för att få ut så mycket som möjligt av den tiden. Inte vill man väl att han har trasiga o för små kläder på sig då?Till exempel så var vi o hämtade honom i somras, skulle ha honom bara över dagen då jag lyckats få 1dag ledigt, för att åka till liseberg. Mamma visste vad vi skulle göra, men jag packade ner extrakläder "just in case" o det var ju en himla tur det. När han kom ut ur huset så hade han ett par jeans på sig som var trasiga från söm till söm över knäna, en t-shirt o "ytterväst". Tycker att hon kan tänka på honom lite.. Visst jag tycker att det är ruskigt tråkigt, men det är ju POJKEN som har ont av det.Det är han som fryser o blir förkyld.( Tror att du kan hålla med om att förra sommaren inte var den varmaste genom tiderna.)Och vad framstår vi som för något? Världens sämsta föräldrar (förstå min tanke, det syns ju inte att det inte är min son utanpå=> ) som inte ens kan ge barnet hela kläder? men som tur va, jag tänkte rätt, hade kläder med mig.
    Tur att barn e så himla söta iaf, oavsett vad de har på sig. =)
  • seafree

Jag tycker att det är självklart att flickan ska få visa sitt rum för sin mamma....man får väl sätta sig in i flickans situation och inte tänks så "vuxet" som att man inte vill att ens sambos ex ska se ens sovrum!
    Det är trots allt flickans mamma, och vem älskar man mest i världen (oftast) jo mamma!!

Mirakel sker!
  • Jen 82

Frågan är väl inte egentligen vad som är rätt mot din vän eller barnets mamma utan vad som är rätt mot barnet! Och vad som är rätt mot barnet är att låta henne visa upp sitt rum för sin mamma!

• Barn nr2

Självklart måste barnet få visa sin mamma sitt nya rum. Hon är ju stolt och vill att mamma skall se hur hon bor när hon är hos pappa. Detta handlar inte om vad som är bäst för din väninna utan vad som är bäst för barnet!!

Svar på tråden Måste hon välkomna mamman?