Hej Stoffe20!
Läste ditt inlägg och var tvungen o bli medlem här på familjeliv för att skriva ett litet svar.
Har nämligen själv varit med om samma sak när jag va 20.
Jag var tjugo år gammal när dom ringde från familjerätten och berättade att jag blivit pappa. Då var det helt oväntat och jag jobbade och hade inte mer framtidsplaner än vad som skulle hända till helgen, några festivaler till sommaren typ.
Plöstligt så hade man blivt farsa, sådär över en natt, 20 bast oansvarlig och omotiverad, genast kommer de en sån:
Was that it? Tog mitt eget liv slut nu? Var det allt jag hann uträtta innan de var dags för nappflaska o blöjbyte?
Efter de samtalet hamnar man i ett väldigt kval, dels mot mamman och den bebisen som är på väg men först och främst jämtemot dig själv och sina egna framtidsplaner och drömmar.
Du kan välja att stanna här i Sverige med barnet om du på lång sikt tror att det känns bättre. Det är ju en väldigt stor grej du står inför och det tar på både känslorna och resten av livet att plötsligt ställas inför något så här stort.
Idag är jag 22 och bebisen 1,5.
Så mycket tankar och känslor jag gått igenom sen de hände har aldrig varit med om någon mer dramatiskt händelese i mitt liv. De tar sin tid att axla sitt ansvar och finna sig i pappa rollen när man är så ung o oförberedd. Viktigt att man inte stressar utan försöker acceptera det och göra de bästa man kan utan att helt tappa hakan i golvet. Klockan slutar inte ticka, skolan i USA försvinner inte, kompisarna går inte upp i rök:)
De behöver ju inte betyda att du är bunden till någon roll eller att du måste sitta där hela livet. Du kan ju smälta nyheten ett tag, känna hur det känns.Skolan finns ju kvar efter det också. Du får sätta dig själv i första hand, allt annat slår tillbaka på dig eftervart vilket fall som helst.
Vi unga föräldrar har fortfarande kraft i kroppen och hela livet framför oss. När barnet blivit myndig har jag fortfarande 25 år kvar i arbetslivet och mycket tid kvar att spendera på mig själv och mina egna intressen då.
Fridens Liljor:) // Erik