• Tessa17

Lågt trombocyt

Är det någon som vet vad betyder lågt trombocyt? Är det farligt? Måste man behandla det? i så fall hur? Tack för svaret.

• Svar på tråden Lågt trombocyt
  • ThisIsMe
    Maggis skrev 2008-01-25 17:03:32 följande:
    Tessa17;Spontanblöder du? Näsblod och så?Tycker ju att ett värde på 20 definitivt borde behandlas.
    Somptomen brukar väl oftast börja komma vid TPK
  • Maggis
    ThisIsMe skrev 2008-01-25 17:15:11 följande:
    Har man ett TPK på 20 eller mindre så finns det risk för spontanblödning. TPK heter provet; trombocytopeni (som du så riktigt påpekade tidigare) är alla TPK-värden < 150. Men det brukar inte behandlas förrän tidigast när värdet ligger på < 50 och blir sällan livshotande förrän <5.
    //Maggis
  • ThisIsMe
    ThisIsMe skrev 2008-01-25 17:15:11 följande:
    TPK
  • ThisIsMe
    Maggis skrev 2008-01-25 17:48:35 följande:
    Har man ett TPK på 20 eller mindre så finns det risk för spontanblödning. TPK heter provet; trombocytopeni (som du så riktigt påpekade tidigare) är alla TPK-värden < 150. Men det brukar inte behandlas förrän tidigast när värdet ligger på < 50 och blir sällan livshotande förrän <5.
    Jo, det känner jag till. Hade föreläsningen för mindre än en vecka sedan =)
  • Maggis
    ThisIsMe skrev 2008-01-25 20:02:24 följande:
    Jo, det känner jag till. Hade föreläsningen för mindre än en vecka sedan =)
    Ja, och det var därför jag frågade ts om hon gjorde det. Bara för att symtomen brukar komma vid ett visst värde så innebär det ju inte alltid att de gör det.
    //Maggis
  • Tessa17

Jag skall läggas in på måndag för att ta alla prover och hitta orsaken till det låga trombocyten som ligger på 20. Jag undrar hur många dagar måste man ligga inne och vad är det mer för prover de ta utöver blood.

• Tessa17

Jag har även fått diagnosen anemi, men är däremot ovanligt högt på vit B6. Jag gick ner 4 kilo de senaste 3mån, och är väldigt oroligt för vad de alla nya provern kan visa. Kan dtta vara livshotande.

• ThisIsMe
    Maggis skrev 2008-01-26 02:26:11 följande:
    Ja, och det var därför jag frågade ts om hon gjorde det. Bara för att symtomen brukar komma vid ett visst värde så innebär det ju inte alltid att de gör det.
    Antog att det var riktat till mig eftersom du citerade mitt inlägg.
  • Tessa17

Ssk ringde från sjukhuset att min trymbocyt värde var 30 inte 20 som de uppgav innan, och det är inte säkert att jag behöver vara inlagt , det kanske räcker med att ta prover och återvända hem.

• Rostis

Min mamma lider av lågt trombocytvärde, och hon är konstant full av blåmärken (hon vet ej ens vartifrån hon fått de flesta) hon bar tex pafflådor när hon flyttade och hela insidan av armarna var blålila, se helt sjukt ut. Sen gjorde hon en åderbrocks operation blev hemskickad, blödde som en gris och hade ca 3 cm tjockt "lager" av blod mellan huden och resten av vävnaderna, midsommarafton var hon ensam hemma och vi körde förbi när vi varit på fest till en väninna, såg att det lyste. gick in och kollade, då hade hon somnat isoffan. dimpade på väg till toaletten och vi förde henne till akuten. fick blodtransfusion och blev tvungen att stanna på sjukhuset i 3 dagar innan hon var ok igen.

min väninnas mamma dog av obehandlade låga trombocytvärden.

har för mej att man skall vara "född"med det för att det skall vara farligt.

Svar på tråden Lågt trombocyt