Lågt trombocyt
Är det någon som vet vad betyder lågt trombocyt? Är det farligt? Måste man behandla det? i så fall hur? Tack för svaret.
Är det någon som vet vad betyder lågt trombocyt? Är det farligt? Måste man behandla det? i så fall hur? Tack för svaret.
Jag blev utredd för cirka 10 år sedan pga för låga trombocyter. Tror att jag var nere på 34 i värde som lägst.
Jag var aldrig inlagd på sjukhuset utan utredningen sköttes polikliniskt dvs via mottagningen. Kommer ihåg att de tog otaliga rör med blodprover för diverse olika analyser. Tog även Duke´s test samt Ivy. Kommer inte ihåg vilket som är vilket nu men vad det gjorde var att dom stack mig i öronsnibben för att se hur lång tid det tog innan det slutade blöda. Likadant gjorde dom på underarmen, ett ytligt cirka 1 cm långt snitt och så kollade dom hur länge det blödde. Jag gjorde också sternalpunktion, dvs tog benmärg från bröstbenet.
Jag fick så småningom besked på att jag hade Idiopatisk trombocytopeni dvs läkarna kunde aldrig säga anledningen till mina låga trombocyter.
Jag kan säga att jag har aldrig haft några men av detta. Mycket näsblod som barn, lätt att få blåmärken men inte stora spontana saker. När jag har blivit opererad så har jag fått läkemedel för att stoppa blödningar osv. Huvudsaken är att jag informerar om det när jag är i kontakt med vården så att dom vet om det.
Gick på ett par kontroller om året de första åren och nu har jag inte varit i kontakt med läkarna på många år. Jag får höra av mig om det skulle uppstå några problem. Har blivit "friskförklarad" och har idag "nästan" normala trombocyter. Det varierar ibland normala och ibland lite lägre men aldrig så låga som när utredningen startade.
Du skall se att du kommer att få klara besked så fort läkarna har något konkret att säga dig.
Men Babsi, Hade Du dåliga värde på på din blod utöver dina låga trombocyter. Jag har nedsatt immunförsvar låga vittkoppar och låga röda koppar. Allt är lågt och det oroar mig fruktansvärt.
Jag kommer i ärlighetens namn inte ihåg om jag hade några andra dåliga värden. Kommer ihåg att jag kände mig liten och rädd och hade många många funderingar. Vet att jag pratade mycket med en sjuksköterska på mottagningen dit jag gick. Kanske du skulle ta och ringa och prata med någon som är mer insatt. Behöver inte nödvändigtvis vara en läkare, prova och ringa till rådgivningen på kliniken. Dom hjälper dig säkert med dina frågor.
Ah, jag efterlyste för ett tag sedan andra med låga Trombocyter men hittade då "bara" en. Så detta är en tråd för mig.
Jag ligger tack och lov över medicinerings-nivån, och pendlar lite upp och ner men ligger vanligtvis mellan 60 och 100.
Jag har dock inte "ont" utav det. Har inga komplikationer (dom blödningar eller blåmärken etc etc). Jag läker småsår ungefär lika snabbt som alla andra.
Dock så blödde jag ju väldigt mycket vid mina båda kejsarsnitt ('03 och '05) och detta är då förklaringen. Tyvärr så brydde sig sjukhuset då (trots att trombocytvärdet innan snitt redan då var väl under det normala) inte om att utreda varför jag blödde så mycket så det tog ända till hösten '07, och rena slumpen, för att få en förklaring.
Min läkare tror numer att jag har kronisk ITP. Det verkar inte finnas någon anledning till mitt låga värde. Jag är dessutom fullt frisk (grundligt utredd) för övrigt.
Går nu och tar prover väldigt frekvent för att se hur värdet ändrar sig.
Ann Sophie Moderator, utöver låga trombocyter som ligger mellan 20-30 har jag även låga vita blodkoppar och röda. Allt detta oroar mig väldigt mycket,jag är frisk för övrigt, har inga blödningar och små sår läks lika snabbt som de andras. Men de låga blodvärde oroar mig till döds.
Din läkare måste förstås kolla om du har leukemi, men man skall aldrig utgå ifrån att så är fallet, och även OM det är problemet så är inte leukemi lika med döden nuförtiden.
När röda, vita och trombocyter är låga kallar man det pancytopeni. Detta kan vara tecken på leukemi, lymfom, läkemedelsskada på benmärgen, leverskada, inflammatorisk sjukdom (ffa så kallad SLE) eller alkoholöverkonsumtion. Till exempel.
Hej Myrtille, tack så jätte mycket för ditt inlägg.Jag fick lite bredare syn på saken tack vare det, Resultatet från Benmärgen provet kommer på måndag förmodar jag( den skulle komma idag men min läkare har inte ringt)Då förhoppningsviss får jag veta hur jag ligger till.
Jag håller tummarna för dig :)
Benmärgen prov var inte färdigt än idag, men jag har varit på hematologen och nytt blod prov var tagen, därefter fick jag besked att mitt blodvärde håller sig, men trombocyterna sjunker. Har Ni någon aning vad detta kan betyda?
När jag var runt 11-12 år så drabbades jag av trombocytopeni. Fick nu veta efter att har insjuknat i SLE (en sorts reumatism) att numera så kollar man om man lider av SLE eller om mman har hjärntumör om man får tromocytepeni. Vet dock inte om det stämmer. var en släkting som är hematolog, bloddocktor, (tror att det stavs så) som sa det.
Jag blev behandlad med först en omgång av gammelgobelin i dropp och sedan 2-3 gånger med cortison i dropp. Sjukdommen försvann när jag var runt 14. Hoppas att du blir bättre.