Lågt trombocyt
Är det någon som vet vad betyder lågt trombocyt? Är det farligt? Måste man behandla det? i så fall hur? Tack för svaret.
Är det någon som vet vad betyder lågt trombocyt? Är det farligt? Måste man behandla det? i så fall hur? Tack för svaret.
Har man lågt trombocyttal så kan det innebära att man blir lite mer lättblödande än annrs eftersom trombocyterna hjälper till vid koaguleringen av blodet. Det kan vara farligt men då ska värdet vara rätt så lågt.
Kan tillägga att referensvärdet ligger mellan 150 -350 och man går sällan in med behandling innan värdet sjunkit så lågt som till <50. Livshotande blödningar uppstår sällan innan värdet är nere i <5. Och då är det transfusion som gäller; man tillsätter nya trombocyter helt enkelt.
Orsakerna till trombocytoeni som det heter kan vara många. Vet du vilket värde du har?
Missade ett p där... trombocytoPeni heter det.
Jag skall ta reda på mina värde imorgon.Men varför har man lågt trombocyt?
Det kan bero på järnbrist, medfödda defekter hos trombocyterna, mjältförstoring, vitaminbrist, medicinska behandlingar, sjukdom i benmärgen, infektion, autoimmuna processer...och ibland vet man inte varför.
Har du prickar?
Precis som Myrtille skriver, det finns en hel massa möjliga orsaker.
Jag har alltid haft järn brist och just nu liger jag lågt också,och tar extra järntabletter.Jag fick reda på att mina trombocyter ligger på 20 och vårdcentralen skickar mig till akuten på undersökning.Jag mår bra annars. Hoppas de inte lägger mig in.Det hade varit det värsta.
20 är väldigt lågt och ska absolut behandlas, men hur beror ju på orsaken. Men du fick alltså åka hem igen? Vilka andra prover tog de och vad visar de?