• Tessa17

Lågt trombocyt

Är det någon som vet vad betyder lågt trombocyt? Är det farligt? Måste man behandla det? i så fall hur? Tack för svaret.

• Svar på tråden Lågt trombocyt
  • Salt Groda

Hej Tessa17, vad jobbigt att du måte bli inlagd. Men du får tänka som så att det är bra att det upptäckts och att de gör något åt det.

Jag har ITP som är en form av trombocytopeni som beror på autoimmunitet, dvs kroppen förstör de egna blodplättarna. Jag har aldrig haft några besvär av detta, men jag går till en hematolog varje till var tredje månad för att kontrollera mina värden. Jag var där senast igår, och då hade mina värden gått upp till 120, så jag är väldigt glad just nu.

Låga trombocytvärden kan bero på väldigt mycket olika saker. Läkarna brukar vara noga med att testa allt möjligt. Det kan bero på en bakomliggande sjukdom, eller så kan trombocytopenin vara det enda man har. Eftersom även dina röda och vita blodkroppar var låga så verkar det bero på något annat, men jag tror du kommer få besked om det snart. Mina vita blodkroppar var låga vid en provtagning, men det värdet gick upp till nästa gång.

Förstår att du är orolig över allt det här. Men det är ju bättre att få reda på och få hjälp, så att du blir inlagd är ju "bra".
    Lycka till, hoppas du mår bättre snart. Skriv gärna och berätta hur det går om du orkar och vill!

• Tessa17

Hej, Salt Katt enligt ssk så ligger min trombocyter på 25,min blodvärde ligger på 97 ( vilket är mycket lågt för en kvinna) och jag har nästan ingen immunförsvar. Jag måste vara inlagt.Kan detta vara livshotande? Jag är så oroligt,jag är ensam med 2 barn.

• Omorfia

Men Tessa, du vill ha svar som ingen här inne kan ge dig. Vänta till du har träffat din läkare i morgon så kommer du att ha svaren.

• Tessa17

ssk ringde att jag får kommain och prata med läkaren redan idag på eftermiddag. Omorfia jag är väldigt oroligt, och är ute efter andra som kanske hade samma symptom och har fått diagnos, som blev kanske samma som min.

• Omorfia

Jag förstår verkligen att du är orolig och det är jättebra att du får träffa läkaren idag. Håller tummarna för dig!

• Tessa17

Jag har fått diagnosen akut leukemi och kommer att bli behandlat med gift celler nästa vecka. Jag är ledsen.

• Poppinella

Nej, men usch vännen... så hemskt! Förstår verkligen att du är ledsen...

Vet inte vad jag kan säga? Finns här om du vill prata.

Skriv av dig, det brukar vara bra. Sen om det är i denna tråden, om det är en blogg eller dagbok, vad som helst - bara skriv. Det kan göra dig gott att få kläcka ur dig dina tankar och känslor. Se till att du får någon att prata med också!

Slutligen får du en stor KRAM och jag kommer följa denna tråden och hålla alla tummar jag kan på att detta blir bra! Kämpa! För dig, för dina barn!

• Omorfia

Ska fortsätta hålla tummarna för dig Tessa. Det är en jobbig behandling du kommer att få, men det är faktiskt en ganska bra prognos nu för tiden.

Se till att få prata med avdelningens kurator snabbt. Man blir alltid erbjuden att få träffa kuratorn och tacka inte nej för att det känns konstigt. Kuratorn kan hjälpa dig med och förklara hur allt praktiskt går till med sjukskrivning, ersättningar och annat som rör livet utanför avdelningen. Kuratorn är även ett bra emotionellt stöd om man vill det.

Kram på dig.

Svar på tråden Lågt trombocyt