Lågt trombocyt
Är det någon som vet vad betyder lågt trombocyt? Är det farligt? Måste man behandla det? i så fall hur? Tack för svaret.
Är det någon som vet vad betyder lågt trombocyt? Är det farligt? Måste man behandla det? i så fall hur? Tack för svaret.
Läkaren sa att de flesta klarar sig idag och kan vara botade helt.Jag är bara rädd för de cellgifterna för att de är ganska starka och kan förstöra hela kroppen. Jag får behandling 5 dagar irad och mår jag bra så kan jag gå hem och återvända efter 2-3v för ny omgång. Jag har pratat med en äldre tant i vänterummet och hon har blivit helt frisk förklarat efter behandligarna men det tog 6 mån innan det hände.Jag har ingen annan val än att vara optimistisk.
Kan även tipsa dig om att ta kontakt eller gå med i Blodcancerföreningen. Där finns också både stöd och information att få. Vi är stödmedlemmar där då en vi känner har hodgkins lymfom och vi har varit med på ett par möten/träffar. Det är väldigt bra gemenskap vill jag säga. I de små lokala "utskotten" eller vad man ska kalla dom så lär ju folk känna varandra och blir ett bra stöd på så vis då man följer varandra på resans gång. Kan varmt rekommendera det.
Det verkar ändå vara goda framtidsutsikter för dig och vi är många här som kommer stötta dig! Du kommer fixa det här!
Kram!
Åh Tessa, vad jobbigt, förstår att du är ledsen och orolig. Men jag tycker det låter bra att du ska påbörja behandling redan nästa vecka. Ju fortare desto bättre. Klart det kommer att bli en omvälvande tid framför dig, men som många andra redan skrivit så finns det mycket goda utsikter trots allt.
Hoppas du har familj och vänner som kan stötta dig nu, så att du kan få avlastning med barnen bl.a. Ta all hjälp du kan få..
Tänker på dig oh hoppas att allt ska gå bra. Lycka till och kram.
Joppis81, jag har skrivit tll din inbox, jag har också fått diagnosen AML.Snälla berätta allt du kan om detta.
Mest av allt vill jag veta om det är livshotande eller om man kan leva med det i.s.f. hur länge? Tack Andras B. Jag skall kolla på ovan nämda sida.
Akut leukemi leder alltid till döden utan behandling. Prognosen för just din typ av AML (finns ett flertal olika undergrupper av AML) kan din läkare informera om. Det som står på din sida här är att du är ung och därmed har ett mycket bättre utgångsläge än majoriteten av dem som drabbas av AML.
Det är en tuff behandling men det går att överleva både den och sjukdomen! Se till att du har bra stöd från familj och vänner (du är ensamstående har jag för mig?) och se till att få kontakt med klinikens kurator bums.
Håller fortfarande tummarna för dig!
Omorfia, varför har jag bättre utgångsläge än de andra som drabbas av AML, och varför är det en tuff behandling som alla påstår.Vad är det som händer att den är så tuff?
Tack så jätte mycket Anderas B.
Jag känner med dig. Det är ett tungt besked, men som sagt, det finns gott hopp.
Hur går det Tessa?