• Stormis

Mutsy del 6

Välkomna alla Mutsy-ägare, veteraner, rookies och wannabies

Tidigare trådar:
    Magnifika Mutsy-mammor: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m8500228.html
    Mutsy-mammor: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m13718628.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m16800510.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20094057.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23254786.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m26456100.html

Officiell hemsida: www.mutsy.com

FAQ ? här hitter ni svaren på de vanligaste frågorna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m29309212.html

Känn dig välkommen att ställa vilken fråga du vill så försöker vi hjälpa varandra; ägare eller wannabies!!

• Svar på tråden Mutsy del 6
  • Muskot

Tack Stormis, vad bra, då vet jag!

• Lotta67

Vi ska köpa en sittvagn och väljer idag mellan Mutsy 4-rider Light och Bugaboo Cameleon. Jag lutar åt att välja Mutsyn, men har läst i flera trådar att kvaliten ska vara kass.

Hur upplever ni som har en Mutsy kvaliten?

Hur är Mutsyn att köra på grusvägar?

Tacksam för råd och åsikter i frågan.

• Stormis

Lotta:
    Jag tycker kvalitén är super! Känns gedigen och välgjord. Köpte min Urban Rider begagnad och den känns efter ca 1,5 års användning fortfarande som nu. Upplever ofta att vänners vagnar (olika märken) knarrar och har sig, men det gör inte min. Mammas man som är snickare och mycket för "bra saker" berömmer vagnen hela tiden för att den är så välgjord... Kan inte hålla med om att kvalitén är kass. Tyget fortfarande fint, lädret på handtaget har visserligen vridit sig lte, men jag använder ju vagnen i timmar varje dag!

Min UR funkar super på grusvägar och kullersten, skillnaden mot din tilltänkta light är ju att den har "punkteringsfria" hjul mot mina luftslangade så kanske att min är lite mjukare? Har dock beställt ett single spoke-chassi och tror att det funkar precis lika bra. Hjulen är ju stora vilket som!

En sak som jag kommit på jmf mot Buggorna är att Mutsys liggdelar (även om du visst bara skulle ha sittdel) är väldigt höga, vilket underlättar när man skall i och ur med bebis samt att hundar och småbarn ej kan ta sig in så lätt...

• Lotta67

Tack för ditt svar Stormis. Det blir nog en Mutsy, jag har fått för mig att den funkar bättre på t ex grusväg. Den är snyggare än Bugaboo också

Jag har bara sett liggdelen i verkligheten, är inte även sittdelen högre än t ex Bugaboon som känns väldigt låg? Både jag och maken är långa så det skulle passa oss.

• Stormis

Hi hi, det var kul att höra. Ju fler desto roligare! Jag har inte börjat använda sittdelen ännu så jag har inget bra svar där. Men det känns som "normalhöjd" utan att egentligen veta nåt om det. Men liggdelen är MYCKET högre. Handtaget är också högre har jag för mig. Och jag tror nog att Mutsyns stora hjul är bättre än Buggans små på allehanda underlag... Vilken färg lutar det åt. Var ska du köpa?

• Forsea

citat: Jag har bara sett liggdelen i verkligheten, är inte även sittdelen högre än t ex Bugaboon som känns väldigt låg? Både jag och maken är långa så det skulle passa oss.

Ja sittdelen är mer "normal" hög än tex bugaboo och teleskophandtaget är superbra -enkelt ändra längd. Apropå kvalitén så är den erfarenhet jag har att den är minst lika bra som andra om inte bättre i vissa fall - precis som stormis sagt, många vagnar knarrar och låter men inte den UR jag haft. Gav den också en smörjning i alla rörliga delar 1-2 gg /kvartalet för att hålla den i gott skick. Den smörjning som kommer från fabriken försvinner rätt fort så det är ett tips.
    Go for Mutsy, du ångrar dig inte.

• Lotta67

Vi har varit på Knodd i Sollentuna och väljer mellan färgerna Joey Silver och Active Coffee. De kommer in om drygt en vecka så då får jag se hur färgerna ser ut i verkligheten och väljer den som jag tycker är snyggast. Jag ville egentligen ha en beige vagn, men den färgen som jag ville ha får de inte in förrän v 13 och det är för sent för oss. Maken vill ha den bruna, men jag är tycker att Joey Silver är lite tuff.

Vilka färger har ni andra?

• Muskot

Flera frågor

Kan man tvätta några tygdelar till Mutsyn i maskin, eller torkar man av dem istället? Vi är inne på Joey Silver, om det blir en Mutsy... Den är ju så snygg!

Jag minns att jag läste ett par inlägg nånstans bland Mutsytrådarna om att några tyckte att sittdelen var halkig, eller nåt i den stilen. Blir det alltså så att barnet glider omkring då? Eller håller ni inte med om halkigheten?

• Forsea
    Muskot skrev 2008-02-12 09:59:34 följande:
    Flera frågor Kan man tvätta några tygdelar till Mutsyn i maskin, eller torkar man av dem istället? Vi är inne på Joey Silver, om det blir en Mutsy... Den är ju så snygg!Jag minns att jag läste ett par inlägg nånstans bland Mutsytrådarna om att några tyckte att sittdelen var halkig, eller nåt i den stilen. Blir det alltså så att barnet glider omkring då? Eller håller ni inte med om halkigheten?
    Hm halkig? Känner jag inte igen, hade tygserien College, vet inte om det skiljer mkt på ev glatt yta. Men tyget college var lätt att torka av.
    Om den är halkig så borde det inte vara något problem då du har 5-punkts-selen på. Bygeln fram stoppar ju även om det nu skulle vara ett problem, även om jag inte känner igen det

Spännande tid ni har framför er!!! Blir lite avis faktiskt... /anna
  • Stormis

Vad kul med lite fart i tråden. Tjo hoo!

Nej, maskintvättning rekommenderas inte utan man får torka/handtvätta försiktigt. Jag har en ganska ljus färg, men har inte känt nåt behov att storstäda den (Joey Champagne, nu utgången).

Har också hört om ev halkighet, men har ingen egen erfarenhet pga endast liggdelsanvändning än så länge. Tror dock att nån rekommenderade One Tree Hills dynor i sådana fall = de skulle nog passa om man skulle känna att man vill göra nåt åt det.

Svar på tråden Mutsy del 6