• Alpha 2

Omega 3 fungerar det vid sömnproblem?

Någon som vet något om omega 3 vid sömnproblem? Jag har en 10 mån son. Är han för liten? Vilken typ av produkt ska jag köpa? Fungerar det? Har någon hört att läkare har rekomendert det? Många frågor men snälla svara om ni vet något.

• Svar på tråden Omega 3 fungerar det vid sömnproblem?
  • zanzibar

Efter att ha läst den här tråden så har jag köpt omega 3 till min ettåring. Eskimå kids.Men det är ju d vitamin i den..Hur gör man med AD dropparna då? Frågade bvc läkaren idag, men han sa då varken bu eller bä. Tänke om det blir för mkt D vitamin? Nån som vet?

• agent pH
    Svar på #71
    Zanzibar: Jag har hört mig för om detta också. Först och främst ska man komma ihåg att Eskimo är den enda fiskoljan som överhuvudtaget är godkänd av Läkemedelsverket - så jag tror att du gjort ett bra val. Enligt den barnläkare jag pratat med så är det inte något problem att det är extra D-vitamin i Eskimo utan att doseringen tar hänsyn till att barn i Sverige också äter AD-droppar. Hoppas på att det är sant då vi också kombinerar!
  • zanzibar

å det låter ju bra! Då kombinerar vi då Har du använt den länge? Märkt någon skillnad? Nu äter ju sonen väldigt ensidigt också (väldigt petig i maten) så oavsett om han sover bättre eller ej så tror jag att det är bra för honom med lite tillskott.

• agent pH
    Svar på #73
    Han sover si så där.. Vi är inne på 3e veckan och de senaste 2 nätterna har vi haft 2 uppvak per natt. Om förbättringen beror på oljan törs jag inte säga. Huvudsaken är ju ändå att han sover (för hans skull) framförallt. Hoppas att det kommer att kännas bättre flr er. Lycka till!
  • Siabellon

Hej hej!
    Har gett killen eyeq i 1v o 2 dagar nu och.........

...vi har en kille som både sover bättre och lika illa på samma gång. Så här är det: E har börjat sova längre sammanhängande perioder i början på kvällen/natten. Han kan sova både 3 o 4 timmar i stöten nu mot max 45 förut. Sen ser vi att han vill upp i famnen enliten stund men visar nästan direkt att han ska ner i sängen igen. Då räcker det att hålla handen på honom eller hyssj alite. Men han börjar vid 1tiden att vakna tätare o tätare och runt 4 är det nästan alltid skitjobbigt. Nu de sista 3 dagarna har han tom vaknat så han är pigg då...Vi tror att detta beror på att han fått två nya framtänder(båda samtidigt) så han kanske har lite jobbigt med detta.....

Vi ser iaf en förbättring i hans sömn och om det beror på oljan eller inte är nog för tidigt att säga. Vi fortsätter i af att ge honom.

Vi har iaf inte de hysteriska nätterna med uppvak var 10e min längre och det är så SKÖNT!!!

• zanzibar

agent ph: Det låter ju lovande 2 uppvak låter som en dröm hur ofta var det innan och hur gammal är sonen?

• Alicia 72

siabellon; det låter ju kalas!
    Ska genast införskaffa! Köpte du via nätet eller brukar det finnas i vanliga hälsokoster tro?

Alicia

• Siabellon
    Alicia 72 skrev 2008-02-26 21:01:54 följande:
    siabellon; det låter ju kalas!Ska genast införskaffa! Köpte du via nätet eller brukar det finnas i vanliga hälsokoster tro?Alicia
    Jag beställde i min iver att få börja snabbt från nätet, en sida som heter "naturligt.se" har fått reklam i dag från nån hälsokostkedja som hade med eye-q på rabatt, men det var kapslar och tuggtabletter. Fast då borde det ju finnas flytande också. Tror jag betalade strax under 200 för en flaska med citronsmak. Men finns det neutral så välj den så kan du obemärkt blanda i den iövrig mat/välling. Det är fräsch citronsmak på den men det är inte kul att all mat/fruktpure´ killen äter har en vag smak av citron.....o att ge den som ensamgrej är bara för äckligt. tänk er att dricka matolja med citronsmak......
  • Tullish

Jag skicka mail till eskimo kids och fråga hur omega 3 skulle hjälpa mot sömnproblem? Och fick detta svar:

Hej!
    Vi kan inte säga att vi har vetenskapliga belägg för förbättrad sömn eller att vi kan förklara varför. Men
    faktum kvarstår, många föräldrar beskriver just bättre nattsömn som en positiv "bieffekt" av att
    barnen äter Eskimo Kids.
    De signalsubstanser som kan vara inblandade med avseende på sömnrytm och dylikt
    kan fungera på ett normalare sätt när man säkerställer fettsyrabalansen i hjärnans cellmembran, receptorer blir
    känsligare och systemen normaliseras helt naturligt. Men som sagt, det finns inga kliniska bevis för denna tes
    men det är mycket vanligt med en förbättrad sömn.
  • agent pH
    Svar på #76
    zanzibar: han e 9 månader och förut var det allt mellan 4 och 8 uppvak per natt. Bara för att jag lät så nöjd gick det dock åt skogen i natt... Tror dock att det beror på att vi var borta igår kväll och farmor var här och nattade. Hoppas komma tillbaka med fina rytmen igen. Hoppas kan man ju alltid!!!
Svar på tråden Omega 3 fungerar det vid sömnproblem?