• majflickan

Vi som väntar andra barnet i maj?!

Här samlas alla vi som väntar vårat andra barn i maj.

Mycket man kan ha glömt av från första graviditet så andra är lika spännade den.

Välkommen att fortsätta o dela me av era erfarenheter....

Min älskade son ska bli storebror, BF 20/5
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-08 21:14
    hannamamma BF 1 maj 08, dotter född -05
    Metropolis Diana BF 4 maj 08, dotter född dec -06
    MyDream BF 4 maj -08, son född nov -06
    cameron BF 7 maj -08, dotter född maj -06
    Axels mamma BF 11 maj, son född feb-05
    cillaallic BF 13 maj 08, son född mars -06
    dus BF 14 maj -08, dotter född januari -05
    ElLindus BF 14 maj-08, dotter född nov-05
    Tiin BF 17 maj -08, son född aug -06
    Nimsy BF 16 maj. Dotter född - mars 06
    Angeliuqe BF 17 maj -08, dotter född -04
    aprilbaby BF 19 maj -08 son född april-06
    Isa med Flisan BF 19 maj-08, dotter född feb-04
    majflickan BF 20 maj, son född - juni 05
    Ankan77 BF 21 maj, dotter född dec -04
    Bruden1 BF 26 maj 08, dotter född -okt 05
    annry BF 27 maj, dotter född mars -06
    Fia_sthlm BF 28 maj, dotter född feb -07
    Runeberg BF 3 juni, dotter född dec -06
    meh BF 4 juni 08 (blir troligen i maj), son född juni -05
  • Svar på tråden Vi som väntar andra barnet i maj?!
  • Ankan77

För mig funkade d såhär: En kopia på sjukskrivningsintyget till löner + att jag fick skicka original-pappret till Försäkringskassan. Sen sa de att jag kan laborera med mina timmar hur jag vill, bara d stämmer varje månad med antal procent. Men, meh är nog bättre på o svara på din fråga än vad jag är Jag väntar med spänning på hennes svar!

Kärleken förändrar allt...
  • meh

Man får ju vara sjuk i 1 vecka, innan man måste ha läkarintyg fr o m den 8:e dagen. Dom första 14 dagarna man är sjuk, är det arbetsgivaren som betalar sjuklönen, dvs 80% av lönen och från den 15:e dagen tar försäkringskassan över och då ska arbetsgivaren ( i alla fall på mitt jobb) ringa och anmäla och skicka in org. läkarintyget. En del vill ha kopia på intyget och så får man skicka in det själv. Är ju så olika från arbetsgivare till arbetsgivare, hur dom vill ha det.

~ Marie, mamma till charmtrollet Erik och Pyret, bf 4/6-08~
  • Bruden1

Men om man bara är behovsanställd då?? Dvs hoppar in o jobbar dagar när det behövs! inget anställningavtal finns med ett exakt slutdatum.
    Hur blir det då om man behöver sjukskriva sig??

(¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 - som blir storasyrra i MAJ ♥ ¸.?°´¯)
  • meh
    Bruden1 skrev 2008-03-12 21:57:02 följande:
    Men om man bara är behovsanställd då?? Dvs hoppar in o jobbar dagar när det behövs! inget anställningavtal finns med ett exakt slutdatum.Hur blir det då om man behöver sjukskriva sig??
    Om du hoppar in när det behövs och inte är anställd, så är du väl arbetslös eller? I så fall är det ju på a-kassekortet du anger att du har varit sjuk.
  • Bruden1
    meh skrev 2008-03-12 22:00:52 följande:
    Om du hoppar in när det behövs och inte är anställd, så är du väl arbetslös eller? I så fall är det ju på a-kassekortet du anger att du har varit sjuk.
    Jag jobbar efter schema som är lagt fram till påsk, 4 dagar/vecka, sen jobbar jag framöver ca 4-5 dagar/vecka så länge jag orkar fram till BF. Hoppas jag kan jobba fram till 2 veckor innan iaf, det e lagom tycker jag!
    På mitt anställningsbevis står det "graviditeten avgör" på frågan: hur länge anställningen är. Det har vi kommit överrens om tillsammans, arbetsg. o jag.

Jag menar då: Vem betalar ut sjuklönen vid eventuell sjukskrivning??
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 - som blir storasyrra i MAJ ♥ ¸.?°´¯)
  • meh
    Bruden1 skrev 2008-03-12 22:18:13 följande:
    Jag jobbar efter schema som är lagt fram till påsk, 4 dagar/vecka, sen jobbar jag framöver ca 4-5 dagar/vecka så länge jag orkar fram till BF. Hoppas jag kan jobba fram till 2 veckor innan iaf, det e lagom tycker jag!På mitt anställningsbevis står det "graviditeten avgör" på frågan: hur länge anställningen är. Det har vi kommit överrens om tillsammans, arbetsg. o jag.Jag menar då: Vem betalar ut sjuklönen vid eventuell sjukskrivning??
    Har du ett anställningsbevis och är anställd, så är det ju arbetsgivaren som betalar sjuklönen dom första 14 dagarna, tror jag i alla fall, men fråga arbetsgivaren eller fk för säkerhets skull.
  • Metropolis Diana

Hur är det med er allihopa? Idag har jag gått 34 veckor... jisses det börjar verkligen dra ihop sig!

Har ni packat bb-väskan än? vad har ni i den då?

• majflickan

här e allt ok. Bebisen är väldigt aktiv o stundvis så känns det väldigt jobbigt. Får ibland en obehagkänsla i kroppen som inte alls e trevlig. Särskilt inte när jag bara vill njuta av graviditeten. Har iaf slutat jobbet nu o det känns jättebra.

BB väska har jag nästan inte haft en tanke på. Räknar väl me o gå över 2 veckor även denna gång så det känns väldigt långt borta.

Nä dags o lägga lillen nu.

Min älskade son ska bli storebror, BF 20/5
  • meh

Här är allt hyfsat. Har börjat känna av rejäla förvärkar och fick sammandragningar i fredags, så vi åkte in på förlossningen igen för att kolla, men allt var som det skulle
    Blev fortsatt heltidssjukskriven ytterligare 1 vecka, till efter påsk.

I morgon ska jag till bm, så då får vi se om hon tycker jag kan börja jobba 50% efter påsk, som det var tänkt att jag skulle göra i morgon.

När det gäller BB-väskan har jag faktiskt det mesta packat, eftersom jag redan varit in 2 gånger. Kommer väl lägga ner en del sista saker när det blir dags att åka in på riktigt

• Metropolis Diana

Jag har haft en del riktiga värkar med som kan hålla i sig halva dagar, fast jag pratade med barnmorskan och hon reagerade inte på det sålänge de försvann vid vila. Men jag har nu på allvar börjat tänka på hur jag vill ha förlossningen, vad vi ska ha med oss och BARNVAKT! framförallt. Men jag har bara inte orkat ta tag i det än.... Moa kom i vecka 37+nån dag så vi får se när denna vill ut....

Har en del foglossningar och ryggont jag får dras med, tur man e arbetslös... eeh!

Nattedax nu, ska bara ta in hästapållarna o natta dem först.

Svar på tråden Vi som väntar andra barnet i maj?!