Les Françaises
En tråd där vi kan diskutera, snälla, diskutera och en massa andra saker...

Själv är jag 20 år och har två underbara söner, vi bor i Mulhouse som ligger i Alsace.
självklart skulle det inte stå snälla mitt i texten utan gnälla

Då passar jag på att undra lite... Jag har nyligen fått veta att jag är gravid
Jag bor i Paris sedan två år, men har hittills inte varit sjuk, dvs inte varit hos läkare, inte heller gynekolog ännu. Har alltså inte husläkare eller gyn, däremot carte vitale genom min man. Hur väljer man en läk/gyn på bästa sätt? Tar telefonkatalogen och pekar? Alla tips mottages tacksamt.
Hej
jag bor i Caen i Normandie med två barn.
När jag var gravid var det så svårt att få tag på en gynekolog snabbt för att hinna göra declaration de grossesse så jag vände mig direkt till sjukhuset och fick gå på kontroller där. Annars är det väl den man hör är bra eller så provar du en på listan och kollar om du gillar henne. Du kan ju alltid byta.
Hej, bor visserligen inte i Frankrike men i Basel, Schweiz. Så precis på andra sidan gränsen. Hr två barn på 4 och 8 år.
Till Ellan03: I Basel pratar man tyska va? Trivs du i Schweiz? Det var jättelänge sedan jag var där.
Hej
Jag bor lite utanför Paris och har två killar som just fyllt 2. Har bott i Frankrike i snart två år och har fortfarande väldigt liten förståelse för hur vissa fransmän beter sig (så ja, jag kommer nog gnälla mest här )
Zelin,
Grattis!
När jag blev gravid första gången hade jag varken husläkare eller gynekolog. Jag ringde samtliga gynekologer i stan och hittade en som tog emot nya patienter. Jag var inte nöjd med honom, men kunde inte byta eftersom han var den enda som hade plats. Helt uppenbart fanns det ju en anledning till det...
När jag blev gravid andra gången hade jag inte varit hos gynekologen sedan mitt återbesök efter förra graviditeten, så jag tog åter fram gula sidorna och ringde runt. Alla hänvisade till min tidigare gynekolog, som den enda som hade plats. Till slut ringde jag helt enkelt upp en av dem som sagt nej och insisterade och hänvisade till att jag var gravid, så till slut fick jag komma.
Hos oss tar inte sjukhuset emot för de månatliga gynekologbesöken förrän de två sista månaderna.
Se till att skriva in dig på sjukhuset där du vill föda i god tid. Här (i en Parisförort) bör man ringa redan innan första gyn-besöket, eftersom gynekologen vill att man har med sig journalen man får från sjukhuset. Dessutom kan det redan vara fullbokat, vilket gör att de inte tar emot fler inskrivningar.
Tack för alla tips! Det första jag gjorde (v6 eller7, efteratt ha läst på nätet att det är BRÅTTOM) var att ringa till ett sjukhus som verkar ganska bra, men eftersom de nästan var fullbokade ville de också att jag skulle skriva ett brev till dem med en massa uppgifter, vilket jag gjorde. Jag hade lite problem att reda ut vad barnmorskan(?) sade angående läkarbesök, hon pratade om cabinet de medecin, vilket jag tydde som att jag skulle hitta någon själv. Jag får väl försöka höra av mig till dem igen och försöka reda ut det hela.
Och en fråga till...declaration de grossesse... vad innebär det exakt? Inskrivning eller att man medelar typ secu att man är gravid?
Lyckades hitta vad det var förresten. Nu gäller bara att hitta en gyn som har tid
Annaick: Jag trivs bra i Basel även om det inte är den vackraste staden i Schweiz. Tyvärr pratar de tyska här, eller rättare sagt schweizer-tyska vilket för mig är helt obegripligt, franska hade varit bättre;) I början handlade jag alltid i Mulhouse eller i St Louis, för språkets skull, men nu blir det tyskland istället. Det är ju fördelen med att bo mitt i "tre-riks-röset" att man kan ta sig till två olika länder på 15 minuter.
Zelin,
Lycka till med allt. Om det är något annat du undrar över så är vi flera stycken som fått ett eller flera barn här i Frankrike och kan svara på frågor. Det man framför allt inte är van vid som svensk är att behöva fixa så mycket själv (gynekolog, blodprov, ultraljud, föräldrautbildning, söka caf-bidrag, la sécu, déclaration de naissance, barnomsorg, ...).