• Nath

Les Françaises

En tråd för alla föräldrar/gravida som bor nere i Frankrike.

En tråd där vi kan diskutera, snälla, diskutera och en massa andra saker...

Själv är jag 20 år och har två underbara söner, vi bor i Mulhouse som ligger i Alsace.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-08 14:28
    självklart skulle det inte stå snälla mitt i texten utan gnälla
  • Svar på tråden Les Françaises
  • Nath
    Ellan03:
    Jag bor i Mulhouse.
    Men jobbar i Basel.

Har en två söner 6år och 5mån.
    När jag var med barn men Kilyan (sista) så vände jag mig till sjukhuset och hade en barnmorska som tog hand om mig under hela graviditeten.
  • Ellan03

Nath: Vad lustigt! Jag har bara jobbat lite extra sedan jag kom hit och det var på EuroAirport. Där pratas franska och tyska om vartannat. Hur gör du med barnpassning av din 6månaders när du jobbar? Dagmamma eller hur funkar det?

• Nath
    Ellan03:

Jag har en dagmamma till lillen. jag jobbar precis brevid EuroAirport hos Swiss...
  • Ellan03

Nath, vad kul, jag var på KLM.

• havreflan

Hej Calex,

jag bor inte i Frankrike men i Schweiz. Jag blev bara nyfiken när du skrev att du har väldigt lite förstoelse över hur vissa fransmän beter sej....berätta!

• havreflan

Calex igen!

Jag har oxo tvillingpojkar som just fyllt 3!!!

• Lulu la Nantaise

Bonjour les francaises!

Kul att det kommit en trâd igen
    Jag bor fortfarande här i Frankrike (längtar absolut inte till Sverige), har tvâ pojkar pâ 5 och 2,5 âr.
    Jag är "mammaledig" till Augusti sen blir det till att hitta jobb

Nâgon här som är Pacsad ??

• snömamma

Hej havreflan

ja, vad skall jag säga... Generellt tycker jag att många fransmän är väldigt otrevliga och burdusa (ofta när jag är ute med barnen). Har i många fall blivit undanknuffad i köer för att jag inte pratar så mycket franska - verkar som att då kan man behandlas hur som helst. När jag har haft problem med att komma fram med vagnen (tvillingvagn på bredden, inte så bra i Frankrike kanske) så finns det ingen förståelse för att någon kanske måste flytta på sig lite för att släppa fram en.

När vi varit på lekhus/lekplats med tvillingarna så har jag ibland sagt till andra lite äldre barn (vänligt, men bestämt) att de får ta det lite lugnt när det finns mindre barn i närheten och har då vid flera tillfällen fått en utskällning från franska mammor att jag minsann inte skall säga till deras barn.

Självklart har jag träffat flera trevliga fransmän också som är jättegulliga, men tyvärr har merparten varit av det otrevliga slaget.

Jag kanske inte är objektiv, för jag är inte överförtjust i Frankrike som det är. (Sorry alla ni som älskar Frankrike och trivs här)

• Zelin

En liten fråga till... När jag ska ta alla dessa blodprov, ska jag försöka ringa och boka tid, eller bara gå till ett lab? Eller är det olika överallt? Det glömde jag ju självklart att fråga gyn om

Jag har i alla fall lyckats ordna både gyn (därav papper om blodprov) och (snart) sjukhus. Ska dit på Inskrivning(?) nästa vecka.

Lulu: Vi var pacsade innan vi gifte oss, eftersom vi inbillade oss att det var lättare så

• Laurentia

Zelin,

Det brukar gå bra att bara gå till ett lab och ta blodprov. Jag har bara behövt boka tid när det gällde glukosbelastningar, eftersom de är lite mer omfattande. Tänk på att vissa av blodproven skall tas på fastande mage (om man mäter blodsocker).

Jag är förresten, liksom Lulu, lite nyfiken på pacs. Behövs det papper från Sverige, typ hindersprövning? Är det lika enkelt som mellan två fransmän?

Svar på tråden Les Françaises