Les Françaises
En tråd där vi kan diskutera, snälla, diskutera och en massa andra saker...
Själv är jag 20 år och har två underbara söner, vi bor i Mulhouse som ligger i Alsace.
självklart skulle det inte stå snälla mitt i texten utan gnälla
Ni som har barn hos dagmamma vet ni om det arbetsgivar nummer som dagmamman behöver är lättast att få via pajemploie på nätet eller har ni gått till ett CAF kontor?
Det är sambon som borde fixa men det dröjer så länge, så jag tänkte ta tag i det hela själv nu.
En liten,
Jag har skött allt via nätet. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var, men jag har för mig att du laddar ner en dossier från din sida på CAF (Mes démarches -> Complément mode de garde), som du sedan fyller i, skriver under och skickar in. Annars ringer du till din CAF och ber dem skicka en dossier. De gånger något inte har funkat eller jag haft frågor har jag ringt, såväl La CAF som Pajemploi, och fått bra hjälp. Om du kommer att behöva betala en del av arbetsgivaravgiften själv, så skall du dessutom skicka in ett RIB till Pajemploi.
När du fått ditt Pajemploi-nummer kan du skapa ett konto på Pajemploi och deklarera dagmammans lön där. Jättesmidigt!
Måste hålla med Laurentia det är himla smidigt med riben som man ska skicka in.
Jag har minstingen hos dagmamma och för var det mycket svårare att fylla ia lla papper som skulle skickas in var tredje månad och så vidare...
Vi håller just nu på att köpa hus här nere.
Vi ville slippa att betala 10-15000 euro till en mäklare så vi kikade runt på nätet och hittade en jätte bra sida som är lite som svenska tradera. det finns allt mellan kläder, husdjur, hus, bilar, verkligen allt och det är på den sidan som vi hittade vårat hus.
adressen är www.leboncoin.fr
kika in där om ni letar efter något..
Tack, Nath! Vi åker över imorgon men kommer inte att kolla på något peciellt hus utan mest på olka områden, byar, Geneve och franska sidan! Jag har ju aldrig varit där så svårt att föreställa mig.
Apple Pie skrev 2008-04-23 09:34:32 följande:
Nä jag har hört att trafien e hemsk, men vi bor ju i London så vana vid det..skönt för oss att slippa i helgen när vi ändå bara ska kolla rundor lite överallt utan tid att passa, nu måste jag packa vi åker imorgon bitti!
Apple Pie
hoppas ni har det trevligt och att ni hittar något bra område..
Hej igen!
Den här gången med en fråga om hur jag ska göra för att få ett nytt carte vitale med rätt namn. Jag är lite seg i starten, så jag har ännu inte bytt efternamnet överallt, det har liksom inte kännts nödvändigt tidigare... Jag har suttit på cpams hemsida för att fösöka få rätsida på det hela, men det är inte lätt!
Så om någon har en länk eller tips skulle jag bli jätteglad.
En sak som jag tror mig komma ihåg, som jag läste för mer än ett år sedan eller så, är att jag måste skicka in mitt nuvarande kort. Men hur går det? Jag behöver det ju väldigt regelbundet?
Och tack så mycket för alla svar hittills, det är så skönt att kunna fråga några som förstår vad det är jag undrar, allt är ju liksom självklart för de flesta fransmän/fransyskor...
Jo en liten sak till, ersättningen för läkarbesök mm, får man det automatiskt genom att stoppa kortet i en sådan där kortläsare, eller är det några blanketter?
Zelin,
När du använder ditt Carte Vitale hos läkaren skickas all info om läkarbesöket direkt till la Sécu. Du betalar för besöket som vanligt och får sedan tillbaka en del direkt till ditt konto. Om du har en mutuelle och har bett om télétransmission från la Sécu (dvs att la Sécu skickar uppgifterna direkt dit), så kommer även den kompletterande ersättningen därifrån automatiskt. Inga blanketter alls, alltså. Detta gäller hos privatpraktiserande läkare. Hur det är på sjukhus vet jag inte.
Har man inget Carte Vitale (som i ditt fall om du skickar in det), så får man istället ett "feuille de soins" som läkaren skriver under. Man fyller i övriga uppgifter (sécu-nummer och adress) och skickar in till sitt CPAM.
På apoteken behöver du inte betala den del som ersätts av la Sécu, utan de gör upp direkt om det. Om man har ett carte de mutuelle, så går även den delen automatiskt och man behöver inte lägga ut något alls. Även här får du en blankett att fylla i och skicka in om du inte har ditt Carte Vitale. På blanketten skall streckkoderna från medicinerna klistras upp.
På det labbet jag tog mina blodprov behövde jag inte heller lägga ut något, eftersom de kommunicerade direkt med la Sécu.
Jag har ingen erfarenhet av namnändring. Däremot vet jag att det alltid är ens flicknamn som räknas som det "riktiga" efternamnet i Frankrike. När man gifter sig kan man ta sin makes efternamn som nom d'usage, men det är fortfarande det gamla som gäller i officiella sammanhang. Vad jag menar är alltså att det inte lär vara bråttom att byta sitt Carte Vitale om du tycker att det är krångligt nu när du går ofta hos läkare och annat.
Laurentia: Ok, tack så mycket!
Problemet är bara när de vill se legitimation till carte vitalet, då får jag ta med både mitt nya och mitt gamla pass, men det är väl i och för sig ett mindre bekymmer.