• Nath

Les Françaises

En tråd för alla föräldrar/gravida som bor nere i Frankrike.

En tråd där vi kan diskutera, snälla, diskutera och en massa andra saker...

Själv är jag 20 år och har två underbara söner, vi bor i Mulhouse som ligger i Alsace.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-08 14:28
    självklart skulle det inte stå snälla mitt i texten utan gnälla
  • Svar på tråden Les Françaises
  • Apple Pie

Vet inte än, min man börjar jobba den 1 augusti, vi kommer över nästa helg och ska hyra bil och åka rundor lite och bekanta oss, har du några tips? Var ska vi kolla, favoritställe poulära fina ställe i Frankrike med närhet att pendla till centrala Geneve? Byar,orter,städer som vi ska undvika?

Alla tips på leta hus välkomnas

Och kul förresten att du e i närheten! Finns där många Svenskar där? Träffas gärna när jag själv kommer över!

En liten skrev 2008-04-18 17:00:02 följande:

HejVi bor i Frankrike har en dotter på två månader och är för tillfället mamma ledig. Apple Pie: vart ska ni flytta? Vi bor också på gränsen.
  • En liten

Apple Pie skrev 2008-04-19 17:08:44 följande:

Vet inte än, min man börjar jobba den 1 augusti, vi kommer över nästa helg och ska hyra bil och åka rundor lite och bekanta oss, har du några tips? Var ska vi kolla, favoritställe poulära fina ställe i Frankrike med närhet att pendla till centrala Geneve? Byar,orter,städer som vi ska undvika?Alla tips på leta hus välkomnasOch kul förresten att du e i närheten! Finns där många Svenskar där? Träffas gärna när jag själv kommer över!En liten skrev 2008-04-18 17:00:02 följande:
    Det beror mycket på vart i centrala geneve han ska jobba. Just nu är det mycket vägarbeten i Geneve mot Jura bergen (en ny spårvagns linje ska dras och vägarbetet kommer vara ytterligare 2 år!). Jura sidan: Kolla om det är nära en motorväg typ Divonne les bains. Vilken sida flygplatsen jobbar han på? Mot jura bergen eller mot stan?
    På andra sidan i Haute Savoie: Vintern och hösten bjuder på dimma dimma och dimma, försök komma upp på höjden lite. Annemasse är mer stad liknande, men förendel lite opersonlig. Mot Annecy är det bättre, nya motorvägen öppnar i december och kommer ta bort mycket av trafik köerna. Ni kommer vara beroende av bil nästan oavsett vart ni bor, 30-45 min i bil eller samma i bus byten...
    Det bor väldigt mycket svenskar i krokarna.
  • Apple Pie

En liten: Tack, ja alltså min man kommer jobba vid Mont Blanc Square så inne i Geneve. Vi kommer att ha två bilar, och den enda referens punkten förutom min mans jobb är att jag nog vill att mina barn ska gå på dagis på svenska skolan...vi ska över nästa helg och hyra bil och köra rundor lite och se om vi hittar nått vi förälskar oss i.

Känns bra med många svenskar..jag e mest orolig för att inte träffa några vänner och för att jag inte pratar ett ord franska (!) men det brukar väl ordna sig!

• Nath
    Apple Pie:

oroa dig inte för vännerna. dom kommer snabbare än du tror.
    jag har bott här i snart 8år och nu börjar jag trivas ganska bra... men jag kom hit ganska ung och hade det svårt att hitta vänner, ungdomar kan vara elaka..

Men nu har jag jätte bra vänner här nere.
  • Apple Pie

Oj, jag vet inte om jag ska se det som något psitivt eller negativt om du redan varit där i 8år, så hoppas man ju verkligen att du trivs nu!

Bor i London sedan 6 år tillbaka och tycker det e svårare att hitta vänner nu för man e ju mycket kräsnare! Dock sedan jag fick barn har jag insett att man träffar massor och en del av dem brukar ju leda till vännskap!

Nath skrev 2008-04-21 09:19:30 följande:
    Apple Pie:oroa dig inte för vännerna. dom kommer snabbare än du tror. jag har bott här i snart 8år och nu börjar jag trivas ganska bra... men jag kom hit ganska ung och hade det svårt att hitta vänner, ungdomar kan vara elaka.. Men nu har jag jätte bra vänner här nere.
  • Manu

Hej Apple pie och Nath,
    Jag kommer ner till Geneve-trakten i slutet av maj med min lilla flicka. Vi bor precis vid gränsen nära Douvaine. Vore kul att ses när ni är på plats. Har bott och jobbat fem år i Geneve men har varit i Sverige ett tag och fött mitt barn här. Kul att ha kontakt med andra svenska mammor.

• Nath

Ja det är kul att höra att det finns så många svenskar här nere...
    Och det verkar som många bor/ska flytta i närheten av varandra.

• Apple Pie

Finns det typ 'hemnet' i Frankrike? alltså nån bra sida där man kan leta hus, eller måste man gå till enskilda mäklarfirmor?

Och ni som bor i Frankrike vid Geneve, varför bor ni inte i Geneve? Läter som det e väldigt många som väljer att bo i frankrike vad beror det på?

• Laurentia

Jag vet inte vad hemnet är, men i Frankrike finns bl.a. följande sidor
    www.seloger.com, med annonser från olika mäklare
    www.pap.fr, med annonser från privatpersoner
    www.entreparticuliers.com, privatpersoner

Det här är de största, men söker du på "maison acheter" i Google så hittar du många fler. Jag har använt seloger.com och kan rekommendera den.

I Frankrike är det vanligast att inte ge ensamrätt till en mäklare. Samma objekt erbjuds alltså av flera olika mäklare, inte alltid till samma priser. Jämför priser på seloger.com!

En annan viktig sak att veta är att utgångspriset inte är ett lägsta pris, utan ett högsta. Om man bjuder utgångspriset, så har säljaren (åtminstone om han går via en mäklare) förbundit sig att sälja huset till det priset. Det gäller bara att vara först. Som köpare lägger man ett bud på kanske 5% under utgångspriset och hoppas på att det accepteras. Det blir sällan (aldrig?) budgivning, utan mäklaren presenterar buden för säljaren utan att nödvändigtvis spela ut dem mot varandra.

• Apple Pie

Laurentia: Tack!!! Så bra med familjeliv där man får snabba svar på 'allt' , det hjälper ju en massa nu när man ska byta land

Svar på tråden Les Françaises