Les Françaises
En tråd där vi kan diskutera, snälla, diskutera och en massa andra saker...
Själv är jag 20 år och har två underbara söner, vi bor i Mulhouse som ligger i Alsace.
självklart skulle det inte stå snälla mitt i texten utan gnälla
Jag har aldrig visat legitimation tillsammans med mitt Carte Vitale. Vem brukar be om det?
Jag tänkte förresten inte på eventuella problem med id-kort i annat namn, eftersom båda namnen står med på franska id-kort. Har man svenska id-handlingar blir det ju annorlunda.
En liten fråga till... Det är så mycket nu att jag kommer inte på alla frågorna när jag träffar gyn osv,
Vad kostar det att göra ultraljud? På ett ungefär bara. (När jag skulle ta de första blodproven så fick jag en mindre chock, 126 ?!) Särskilt som jag vet att det inte är sannolikt att det går att betala med kort...
Laurentia: Hittills har de bara bett om legitimation på inskrivningen på sjukhuset, men jag brukar alltid ha med mig för säkerhets skull.
Jag har betalat mellan 50 och 90 euro för mina ultraljud. Kostnaden varierade såväl mellan olika ställen som mellan de olika trimestrarna. Jag tyckte att 90 var dyrt, men har senare hört att andra har betalat uppemot 150!
Ok tack då har jag ett hum i alla fall. Tack så mycket för alla svar! Jag uppskattar det otroligt mycket.
Så nu har jag varit i Geneve i typ 24 timmar, bara gått rundor vid vattnet, i gamla stan, suttit på uteserveringar, gått lite i parker, hittat några barnaffärer...min dotter åkte karusell (sån häst som går runt runt och hon satt i en liten bil eftersom hon e för liten att hålla i sig och det älskade hon...imorgon så tar vi bilen och kör längs kusten upp mot Nyon och sen över gränsen inom några franska byar, tror vi kollar lite på andra sidan också och tittar vid Colloneges eftersom min man vill bo där (tror han) jag vill nog bo lite utanför eftersom det jag verkligen vill ha e ett hus och trädgård, sen har jag hittat en 'vän' idag haha, hörde en tjej prata svenska med sin son så jag haffade henne...och fick hennes telefonnummer! Ja, det e bäst att passa på att ragga vänner! E lite nervös ännu mer faktiskt nu när jag e här för språket kan ju inte ens beställa ett glas apelsin juice eller nått och jag tycker inte att det verkar som om servitriser kan engelska..men men jag lär mig väl
Det e iallafall solgt och det gör ju att man förälskar sig var man än e!
Kan inte fatta att det bara är 5 veckor kvar till mitt andra barn..känns nu när jag har varit igån hela tiden, borde ju vila inte fara rundor, men är ändå glad att jag kom hit så jag har nån referens till Geneve och Schweiz och Frankrike
vad kul att ni hade en härlig helg Apple Pie.
Här mår vi alla bra och nu sitter man på jobbet igen efter en härlig helg..
I lördags fick vi härliga nyheter. Banken ger oss lånet till huset...
Nu ska vi bara skriva på dom sista papprena fram över.. det som lär ta längst tid är ju att få en tid hos "Notaire"n.... det kan ta mer än en månads tid har jag hört.... vilket jag inte hoppas att det ska göra.....
Vi har i helgen bestämt oss för att lämna Haute Savoie och flytta till Normandie i November... ojojoj vad jag kommer sakna den här regionen.
Nyfiken som jag är så undrar jag Har ni alla svenska karlar???
Min är svensk
Nath: och min är amerikan..och han e typ helt emot att flytta till Frankrike, och jag måste säga att jag förälskade mig mer i den Schweiziska sidan, fast jag hänger med i denna tråden lite till eftersom jag inte vet än var vi hamnar, och vi ändå kommer att bo på gränsen iallafall.