Les Françaises
En tråd där vi kan diskutera, snälla, diskutera och en massa andra saker...
Själv är jag 20 år och har två underbara söner, vi bor i Mulhouse som ligger i Alsace.
självklart skulle det inte stå snälla mitt i texten utan gnälla
Zelin,
Som redan sagt så behöver du bara g♫ till ett labb normlatsätt.. förutom för gukosen.. usch det är inget vidare... men, men ibland måste man göra det....
Alla här som redan har barn, hur gick era förlossningar?? gick det bra för alla???
Ang pacs:
För att få sin PACS registrerad går man gemensamt till Tribunal d?instance i det område man bor och ska där presentera:
*Två exemplar (OBS! original!) av själva avtalet för PACS:en. Det ska ge en fingervisning om hur man vill ordna sitt gemensamma liv. Man kan också specificera ägaren till enskilda möbler mm, men det är inte nödvändigt.
*Bevis på identitet (pass lämpligt för utlänningar)
*Kopior på passen
*Kopia på födelsebevis för båda parter, inklusive föräldrarnas namn och namn som ogifta (kan beställas från skatteverket. Se till att be om den på engelska, och att de ska stämplas. OBS! Får ej vara äldre än tre månader)
*Två exemplar av en försäkran på heder och samvete att det inte råder något släktskap mellan de två, eller att det föreligger andra hinder mot att ingå PACS.
*Två exemplar av ett certifikat som talar om att man inte är omyndig och står under förvaltare. (Hör med ambassaden för detta)
*Ett certifikat (per person) som säger att ingen av parterna redan har ingått en PACS (för utlänningar fås ett sådant bevis från Grande Instance de Paris, får ej vara äldre än en månad, mer om certifikatet nedan)
*Två exemplar av en försäkran på heder och samvete att parterna kommer att ha sin gemensamma bostad på orten där de ingår PACS.
*I de fall en av parterna är skild eller änka/änkling krävs dessutom papper där det framgår att personen inte längre är gift (även här borde skatteverket kunna tillhandahålla alla nödvändiga papper)
Man kan hitta både brevmallar och kontraktsmallar gratis på nätet.
Tack så mycket för infon förresten!!!
Zelin ; blir man pacsad pâ en gâng frân det att det blir godkänt ?
har nämligen fâtt för mig att man är tvungen att vänta i tvâ âr frân det att man lämnat in papprena....eller det kanske var sâ ibörjan...
Nath mina tvâ förlossningar här gick bra, jag födde pâ en ganska liten maternite pâ ett statligt sjukhus.
hejsan :) Jag har vart inne här o läst lite, och jag själv tycker frankrkie är en underbart land! Jag & min sambo var i paris o förlovade oss för tre årsen och jag har även varit i Nice och grasse och lite andra städer. Nu är det så att jag går på gymnasiet och ska bli målare, och vi har kontakt med andra bygg skolar i andra länder, och nu har vi ett par fransmän hos oss, (det är deras tredje vecka här nu) det har vart jätte lätt o komunicera med dom då få av dom kan engelska. Men nu är det så att dom ska välja ut ett gäng från skolan som ska få åka till frankrkie o jobba i tre veckor. sista veckan i oktober och dom två första i november blir det. Och jag hoppas på att få åka med ;) Jag var ute med dom på krogen förra helgen och jag har nog aldrig haft så kul som med dom! Himla trevliga och härliga att umgås med! Så om jag blir utvald är det sagt att vi ska få börja läsa franska i skolan så det underlättar för oss under tiden vi är där! och det ska bli väldigt roligt! Tror vi ska vara vid kusten någonstans o jobba.
Och jag undrar lite hur vädret är där vid oktober november ? är det som i sverige ?
Tack för mig! Och hoppas ni alla har det super bra! // Hevvi
Lulu: Det gäller direkt.
Du bokar en tid på tribunalen, går dit och träffar en typ av jurist/domare, vet inte exakt vad det ska översättas med. Denne kollar att papprena är korrekta, frågar er om ni vill pacsa er. Direkt på plats får ni ett pacsbevis.
Jag har också för mig att det var någon fördröjning när det infördes, man var rädd att folk skulle pacsa sig på låtsas
Hej alla, ville bara kika in lite, vi ska flytta till Frankrike den 1 Augusti, fast precis på gränsen till Geneve, där min man ska jobba, men tänkte att det kan vara bra att vara lite verksam i en Fransk tråd också eftersom hus och hem och barnläkare och sånt kommer att vara i Frankrike, så att man får lite koll liksom!
Har förresten en 15 månaders dotter och väntar mitt andra barn med BF 2 juni,
Jag pratar inte ett ord franska och det gör inte min man heller så det oroar jag mig mest för!
Hej alla, ville bara kika in lite, vi ska flytta till Frankrike den 1 Augusti, fast precis på gränsen till Geneve, där min man ska jobba, men tänkte att det kan vara bra att vara lite verksam i en Fransk tråd också eftersom hus och hem och barnläkare och sånt kommer att vara i Frankrike, så att man får lite koll liksom!
Har förresten en 15 månaders dotter och väntar mitt andra barn med BF 2 juni,
Jag pratar inte ett ord franska och det gör inte min man heller så det oroar jag mig mest för!
Hej
Vi bor i Frankrike har en dotter på två månader och är för tillfället mamma ledig.
Apple Pie: vart ska ni flytta?
Vi bor också på gränsen.