• Legewiel

Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?

Är folk verkligen så bortskämda att de på allvar tycker att studerande har det eländigt idag?

Jämt läser man på tidningen om hur studerande lever under fattigdomsgränsen och tvingas äta kattmat för att överleva ungefär... Jämt klagas det och demonstreras för höjt studiestöd, bostadsbidrag, mera pengar! Jag förstår det bara inte.
    Studera (nu pratar vi högskola/universitet, inte gymnasium) är något som man frivilligt gör, studierna är avgiftsfria (något helt otroligt internationellt sett) och dessutom får vi BETALT för att studera! Vi behöver inte ens leva på lån som vår föräldrageneration fick göra!

Ta mig och min sambo som exempel, jag skulle säga att vi är rätt normala studeranden.
    Vi läser båda två på universitet och delar en liten tvåa i en av Finlands större städer (=högre hyror än en liten stad, men detta är enda stället i Finland där vår utbildning finns).
    Vi deltidsjobbar ingenting och lyfter inte studielån. Våra inkomster på en månad är 2 x studiestöd + nästan fullt bostadsbidrag, totalt under 900 euro. Vår hyra är 446 euro per månad. Under sommarmånaderna (maj-augusti) sommarjobbar vi båda och får då en NETTOlön på ca 1200-1300 per månad.

Dessa pengar lever vi på hela året och vi lever BRA! Vi har ny tvättmaskin och DISKmaskin. Vi lägger ca 150-200 euro på mat varje månad. Vi har råd att gå ut och äta, gå på bio eller ut och roa oss (tex. krog) åtminstone någon gång per månad (vi festar dock inte mycket). Vi har också en katt som kostar.

HUR kan någon tycka att vi är fattiga när vi har råd med allt vi vill?! Vi har tom. lyckats spara till en utomlandsresa för nåt år sedan. Jag skäms när studerandenas situation kommer på tal, för jämt tiggs det mera pengar när i själva verket de flesta lever hur bra som helst! Visst, det är inte lyx, men det kan man ju knappast förvänta sig heller.

Av mina kompisar finns det flera som har fått barn, även dessa lever bra och utan problem och behöver inte ta lån. De fåtal som har valt att lyfta studielån får mycket förmånliga återbetalningsvillkor efter att Finland gick med i Bologna-systemet.
    De få som har ekonomiska problem är mycket lätträknade och deras problem är ofta ett av följande:
    - De festar/shoppar för mycket
    - De har en stor fin central lägenhet de inte riktigt har råd med.
    - De har inte lyckats få varken sommarjobb eller jobb på sidan om.

Så, förklara nu för mig på vilket sätt det är synd om studerande idag? Eller håller ni med om att vi är helt enkelt för bortskämda idag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:32
    Vår ekonomi mera i detalj då eftersom jag skrev fel någonstans i tråden. Jag poängterar att detta gäller Finland:

Studiestöd + bostadstillägg totalt 411? NETTO per person. Tillsammans med inkomster från sommarjobb ger detta en ungefärlig gemensam NETTOinkomst på 660? i månaden!! Vi lyfter inte lån, men man kan få 300? till/månad som lån.
    Vår hyra är 446? vilket lämnar drygt 200? till mat, nöjen, mediciner, försäkringar, telefon och allt annat man behöver. Det är verkligen inte mycket, och ändå är vi inte fattiga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:34
    ...per person glömde jag tillägga. Om båda studerar spelar det i Finland inte så stor roll om man är sambo eller inte, enbart om den ena har högre inkomster påverkas den andras bidrag.

• Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?
  • Pinkstar

nej det skall inte höjas.. det var tydligen bara ett falskt löfte från moderaterna.. as always.. :P

CiaoBella skrev 2008-02-10 23:49:44 följande:
    vet nån förresten om studiemedlen gått upp from. årsskiftet? Hörde nåt om at det skulle upp i över åtta tusen? Någn som har koll? Jobbar nu men kommer få ta studiemedel nästa termin igen för kommer inte fixa jobba heltid och plugga heltid längre:)
  • CiaoBella

åh varför är det alltid så! tänk vad många studenter som röstade åt höger detta valet pga alla vackra vallöften - vi brukar ju annars vara ganska bortglömda!

• Pinkstar

ja de suger hårt.. hoppas inte dom fårsitta kvar nästa period oxå då flyttar jag utomlands..! som sagt dom har inte höjt studiebidraget sedan 80-talet..hyrorna har ju gått upp liiite sedan dess liksom.

CiaoBella skrev 2008-02-11 00:24:37 följande:
    åh varför är det alltid så! tänk vad många studenter som röstade åt höger detta valet pga alla vackra vallöften - vi brukar ju annars vara ganska bortglömda!
  • fairyfloss

Nu är inte jag såå insatt i det finska systemet, men jag delade hus med en finsk kille förra året och han verkade få ganska så mycket mer i studiebidrag än vad man får i Sverige, så det är ju inte samma sak riktigt?

Jag bor i Australien och jämnför man Sverige med här så får man mer bidrag i Sverige, plus lätt att få lån till mer, plus att man slipper betala direkt för sin utbildning.

Här i Australien är bidraget minimalt, de flesta studenter jobbar extra på helgerna, vilket dock gör att man få mindre pengar från staten för att plugga. Maximala bidraget (när man inte jobbar alls) är ca 4500 per månad och då går det inte att få mer, utan då får man ta ett LÅN med ränta till resten. Det betyder i princip att man måste dela bostad med någon/några andra, annars har man inte råd!
    Betala sin utbildning måste man, men är man medborgare så kan man få en avbetalningsplan där man betalar tillbaka när man fått ett heltidsjobb, 3% av lönen tills det är avbetalt. Blir man sjuk eller av någon annan anledning aldrig jobbar heltid så slipper man betala.

Ja bara lite information om någon var interesserad .

• att vilja

har bara läst TS.

singelstudenter måste väl ändå kunna få klaga lite? de ÄR ju fattiga. hur lätt är det att leva på 7400 när man har en hyra på över 4000?! (i göteborg kostar vissa studentlägenheter på 27kvm över 4000 i månaden, och då ligger de inte ens i centrum) sen skall det handlas mat, kurslitteratur och telefon- och bredbandsräkning. hur går det ihop? det är la inte så lätt? så då kan de la få klaga, eller?

• giftgrodan
    fairyfloss skrev 2008-02-11 00:43:34 följande:
    Här i Australien är bidraget minimalt, de flesta studenter jobbar extra på helgerna, vilket dock gör att man få mindre pengar från staten för att plugga. Maximala bidraget (när man inte jobbar alls) är ca 4500 per månad och då går det inte att få mer, utan då får man ta ett LÅN med ränta till resten. Det betyder i princip att man måste dela bostad med någon/några andra, annars har man inte råd! Betala sin utbildning måste man, men är man medborgare så kan man få en avbetalningsplan där man betalar tillbaka när man fått ett heltidsjobb, 3% av lönen tills det är avbetalt. Blir man sjuk eller av någon annan anledning aldrig jobbar heltid så slipper man betala. Ja bara lite information om någon var interesserad .
    4500 är ju dubbelt så mycket som det svenska bidraget?
  • DaCiss

Låter ju skönt att man bara betalar 3 procent av sin lön till studielånet och slipper betala det helt om man inte får tag i ett heltidsarbete. Så är det ju inte riktigt här. Nog är det mycket större summa per månad man betalar tillbaka på lånet här. Och som många sagt så brukar studiebidraget gär ligga på lite på 2000 kr i månaden. Då måste du låna för att klara av att studera och leva och du får ju inte låna hur mycket som helst heller.

fairyfloss skrev 2008-02-11 00:43:34 följande:
    Nu är inte jag såå insatt i det finska systemet, men jag delade hus med en finsk kille förra året och han verkade få ganska så mycket mer i studiebidrag än vad man får i Sverige, så det är ju inte samma sak riktigt? Jag bor i Australien och jämnför man Sverige med här så får man mer bidrag i Sverige, plus lätt att få lån till mer, plus att man slipper betala direkt för sin utbildning.Här i Australien är bidraget minimalt, de flesta studenter jobbar extra på helgerna, vilket dock gör att man få mindre pengar från staten för att plugga. Maximala bidraget (när man inte jobbar alls) är ca 4500 per månad och då går det inte att få mer, utan då får man ta ett LÅN med ränta till resten. Det betyder i princip att man måste dela bostad med någon/några andra, annars har man inte råd! Betala sin utbildning måste man, men är man medborgare så kan man få en avbetalningsplan där man betalar tillbaka när man fått ett heltidsjobb, 3% av lönen tills det är avbetalt. Blir man sjuk eller av någon annan anledning aldrig jobbar heltid så slipper man betala. Ja bara lite information om någon var interesserad .
  • DaCiss

Men måste säga att visst kan ju själva bidragsdelen vara högre i Finland. Men om du är ensamstående så kommer du ha svårt att klara av att inte ta lån. Bara om man utgår från summan som TS skrivit ut och delar den för att få fram ersättningen för en person. Under 450 euro. Och t ex i Vasa där jag bodde i en studentlägenhet på 18 kvadrat med gemensamt kök delat för 4 lägenheter fick jag betala runt 350 euro för. Vad blir kvar då? Under 100 euro. Klarar man av att köpa studiemedel på den summan, betala av räkningar samt äta i 30 dagar? Enkel matematik säger klart nej.

Man måste ju som sagt var utgå från att alla studerande är singlar och skall klara av att studera som sådana. Alla har inte partners och kan dela på 2 inkomster. Och har du inte har du direkt mycket svårare att klara dig. Och tänk sen om det är en äldre person som är ensamstående och också har barn att ta hand om, ännu mer utgifter med andra ord. Så, visst måste du ta lån för att klara dig även i Finland, OM nu inte du har en partner eller andra mänskor som hjälper dig med extra bidrag. Men som ensamstående blir det ganska svårt att klara sig på bada bidrag och inget lån. Det ser väl alla genom de siffor som framstår i trådstarten att 2 personer får in?

• k girl

Jag studerar utan studiemedel (har tagit det för lång tid) och visst går det att jobba så att man kan leva på de pengarna. De räcker i ungefär en termin, då lever jag på mindre pengar än en person som har lån och bidrag i Sverige (ca 5000 i månaden). Är man dessutom över 26, som jag, får man inte heller bostadsbidrag. Min hyra har höjts vid årsskiftet, en studentlägenhet på 2600 i månaden, inklusive sommarhyra. Därtill tillkommer då elkostander. Nej, inte kan jag påstå att jag lever "rikt" direkt. Jag lever på mindre än när jag fick försörjningsstöd!

"Valt" att leva såhär förresten? När jag tog studenten 1996 hade vi blivit inpräntade att vi var TVUNGNA att studera. Det var galopperande lågkonjunktur, rekordhög arbetslöshet, asdålig ekonomi. Vi fick höra att det inte fanns några jobb, skulle vi ha något skulle vi också vara tvungna att plugga.

• arkeologitjejen

Har inte läst hela tråden, men måste säga att TS kanske ska skriva detta på ett finskt forum eller läsa på bättre om svenska förhållanden. Arbetade med studentutbyten och mottagandet av utbytesstudenter ett tag när jag pluggade här i Stockholm och måste säga att de finska studenterna hade det bra mycket bättre än både svenska studenter och de som kom från många andra länder. Sedan är det en stor skillnad på de ekonomiska förutsättningarna beroende på var i Sverige du bor. Studerar du i en studentstad som Lund eller Uppsala, alternativt i en storstad som Stockholm eller Göteborg så betalar du en helt annat summa för ditt boende än vad du gör på en mindre ort. Själv gav jag som 25åring upp sökandet efter bostad och fick hjälp av en släkting som ställde upp som borgenär att köpa en liten bostadsrätt i en förort till Stockholm. För att få ekomin att gå ihop arbetade jag extra så gott som varje helg under studietiden trots att min utbildning varvades med praktik. På somrarna arbetade jag heltid på mitt deltidsjobb. Bostadsbidrag ges inte till boende i bostadsrätt.

I min mening är det största bekymret med detta system för det första att studiemedlen (bidrag+lån) inte står i proportion till levnadskostnaderna i det svenska samhället idag. För det andra är inkomsttaket för lågt med tanke på en skälig levnadsstandard.

TS skulle rekommendera att du kontaktar Sveriges Förenade Studentkårer www.sfs.se alternativt Stockholms Studentkårers Centralorganisation www.ssco.se som båda kan ge dig en realistisk bild av hur det är att studera heltid i Sverige idag ifall du är intresserad. Ditt inlägg saknar helt grund för det svenska samhället och du behöver skaffa dig konkreta fakta innan du uttalar dig i frågan, du får väl precis som vi i Sverige lära dig källkritik på din universitetsutbildning?

Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?