• Legewiel

Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?

Är folk verkligen så bortskämda att de på allvar tycker att studerande har det eländigt idag?

Jämt läser man på tidningen om hur studerande lever under fattigdomsgränsen och tvingas äta kattmat för att överleva ungefär... Jämt klagas det och demonstreras för höjt studiestöd, bostadsbidrag, mera pengar! Jag förstår det bara inte.
    Studera (nu pratar vi högskola/universitet, inte gymnasium) är något som man frivilligt gör, studierna är avgiftsfria (något helt otroligt internationellt sett) och dessutom får vi BETALT för att studera! Vi behöver inte ens leva på lån som vår föräldrageneration fick göra!

Ta mig och min sambo som exempel, jag skulle säga att vi är rätt normala studeranden.
    Vi läser båda två på universitet och delar en liten tvåa i en av Finlands större städer (=högre hyror än en liten stad, men detta är enda stället i Finland där vår utbildning finns).
    Vi deltidsjobbar ingenting och lyfter inte studielån. Våra inkomster på en månad är 2 x studiestöd + nästan fullt bostadsbidrag, totalt under 900 euro. Vår hyra är 446 euro per månad. Under sommarmånaderna (maj-augusti) sommarjobbar vi båda och får då en NETTOlön på ca 1200-1300 per månad.

Dessa pengar lever vi på hela året och vi lever BRA! Vi har ny tvättmaskin och DISKmaskin. Vi lägger ca 150-200 euro på mat varje månad. Vi har råd att gå ut och äta, gå på bio eller ut och roa oss (tex. krog) åtminstone någon gång per månad (vi festar dock inte mycket). Vi har också en katt som kostar.

HUR kan någon tycka att vi är fattiga när vi har råd med allt vi vill?! Vi har tom. lyckats spara till en utomlandsresa för nåt år sedan. Jag skäms när studerandenas situation kommer på tal, för jämt tiggs det mera pengar när i själva verket de flesta lever hur bra som helst! Visst, det är inte lyx, men det kan man ju knappast förvänta sig heller.

Av mina kompisar finns det flera som har fått barn, även dessa lever bra och utan problem och behöver inte ta lån. De fåtal som har valt att lyfta studielån får mycket förmånliga återbetalningsvillkor efter att Finland gick med i Bologna-systemet.
    De få som har ekonomiska problem är mycket lätträknade och deras problem är ofta ett av följande:
    - De festar/shoppar för mycket
    - De har en stor fin central lägenhet de inte riktigt har råd med.
    - De har inte lyckats få varken sommarjobb eller jobb på sidan om.

Så, förklara nu för mig på vilket sätt det är synd om studerande idag? Eller håller ni med om att vi är helt enkelt för bortskämda idag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:32
    Vår ekonomi mera i detalj då eftersom jag skrev fel någonstans i tråden. Jag poängterar att detta gäller Finland:

Studiestöd + bostadstillägg totalt 411? NETTO per person. Tillsammans med inkomster från sommarjobb ger detta en ungefärlig gemensam NETTOinkomst på 660? i månaden!! Vi lyfter inte lån, men man kan få 300? till/månad som lån.
    Vår hyra är 446? vilket lämnar drygt 200? till mat, nöjen, mediciner, försäkringar, telefon och allt annat man behöver. Det är verkligen inte mycket, och ändå är vi inte fattiga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:34
    ...per person glömde jag tillägga. Om båda studerar spelar det i Finland inte så stor roll om man är sambo eller inte, enbart om den ena har högre inkomster påverkas den andras bidrag.

• Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?
  • isisisis

Kanske för att man är tvungen att försörja sina barn efter 20 års ålder,för att inte studielånet gäller för ferier.
    Så de inte kan betala sina hyror!!!!!

Alla har inte extrajobb alltid på alla lov!

• Lucina

Hej
    Jag kan bara se till mig själv och jag hade aldrig klarat mig utan att ta fullt studielån. Särskilt inte när jag bodde själv, 2500 i bidrag + fullt bostadsbidrag 1100 =3600 kr. Vilket inte är mkt pengar att röra sig med. Det är nästan precis så det täcker hyran för en studentbostad här.

Sverige:
    bidrag: 287 SEK
    lån: 549 SEK
    Sammanlagt 836 SEK - Är detta studielånet i Sverige du menar? Har du räknat med något extra bidrag då? Jag studerar heltid med fullt lån och får ut 7490 kr(tror jag) Hade ju varit glada nyheter om det var höjt=)

• Mizzz
    Lucina skrev 2008-02-09 21:45:59 följande:
    HejJag kan bara se till mig själv och jag hade aldrig klarat mig utan att ta fullt studielån. Särskilt inte när jag bodde själv, 2500 i bidrag + fullt bostadsbidrag 1100 =3600 kr. Vilket inte är mkt pengar att röra sig med. Det är nästan precis så det täcker hyran för en studentbostad här.Sverige:bidrag: 287 SEKlån: 549 SEKSammanlagt 836 SEK - Är detta studielånet i Sverige du menar? Har du räknat med något extra bidrag då? Jag studerar heltid med fullt lån och får ut 7490 kr(tror jag) Hade ju varit glada nyheter om det var höjt=)
    mm 778? blir det ;)
  • Legewiel

Lillisen; Jag håller helt med dig angående att bli motarbetad när det gäller arbete!!

Mina föräldrar är födda -53 och -54 och de fick nog lyfta lån, men de fick inget som helst studiestöd utan allt skulle betalas tillbaka.

Lucina: Ursäkta, som jag nämnde tidigare är det inte SEK utan omräknat i EUR. Ber om ursäkt för min slarvighet, kan ge källan så får ni kolla själva istället.
    www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/alias/nordstod/$File/nordstod.pdf

• ming

Ts, du kan ju inte jämföra Sverige med Finland, om ni har det så bra att majoriteten klarar sig på studiebidrag och inte studielån.
    Sen tror jag helt och hållet att det beror på vad man har för utgifter. Jag och sambon har inte alls mycket pengar att röra oss med just nu när han studerar och tar fullt studielån. Utöver det har jag egen inkomst, men vi har bil och hus och resekostnader och annat diverse.
    Däremot som singel 21-åring i en studentlägenhet hade hans 7000spänn säkert räckt gott och väl över till både nöjen och sparanden.

Så det går inte riktigt att jämföra, som sagt. Och 7500kr är inte mycket pengar att lyckas klara sig på, om man är några år äldre och har redan hunnit skaffat sig ett liv med rutiner och andra fasta utgifter som man inte kan göra sig av med hur lätt som helst. Det är en rejäl lönesänkning (min sambos inkomst, studiestödet, är hälften av vad han fick när han arbetade istället för att studera).

• Niinii

Jag kommer få allt som allt 6-7 tusen kr sammanlagt(endast bidrag) när jag börjar plugga. Jag tycker ochså att det är en hel del pengar, men på gränsen till att vi klarar oss.. Så lite nervöst är det ändå, eftersom jag inte kommer ha möjlighet till extrajobb och jag är helt ensam. Men hade inte min hyra varit så låg hade jag varit tvungen att ta lån..

• ericas mamma

jag få ut ca 8000kr med fullt studielån, + bostadsbidrag 2500kr + barnbidrag 1050. vi är två vuxna 1 ett barn, det är så vi knappt klarar det. Och då räcker pengarna endast till mat o räkningar. det blir typ +-0kr

Erica 060202 BF 080628 ericasmamma.blogg.se
  • Pinkstar

vi är 2 personer, total inkomst 7400:- hyran är på 3.000:- då har vi 4.000:- kvar..detta skall räcka till resterande räkningar mat bil hund osv.. vi slutar oxå på +-0. jag anser att vi är fattiga.. enligt normen lever vi nu på under existensminimum för 2 personer.

• Flissi

När jag pluggde  för 5 år sen:
    Hyra: 3000kr (billigt inkl bredband)
    El/telefon: 300kr/månad
    Hund: 1000kr/månad (skaffade honom 3 år innan jag började plugga samt då med jobb & fsambo, gör sig knappast av med sin livskamrat)
    Bil förs + bensin: 1000kr/månad var tvungen att ha bil, ej kommunikation till mitt extrajobb.
    6300kr = 700kr att leva på.

Fråga mig inte hur, men det gick på nåt vis precis runt. Jobbade iåförisig extra & höll mig precis under "gränsen".  Samt hadr turen att ha bra föräldrar men det är inte alla som har det, långt därifrån.

Men man LÅNAR ju pengarna, så jag tycker man borde kunna välja att låna mer om det finns behov. kanske till lite högre ränta eller nåt, eller få tjäna mer pengar från extrajobb.

• Niinii
    Pinkstar skrev 2008-02-10 01:15:18 följande:
    vi är 2 personer, total inkomst 7400:- hyran är på 3.000:- då har vi 4.000:- kvar..detta skall räcka till resterande räkningar mat bil hund osv.. vi slutar oxå på +-0. jag anser att vi är fattiga.. enligt normen lever vi nu på under existensminimum för 2 personer.
    Jag kommer ligga på 1-2 tusen kr under existensminimum.. Det är jävligt fattigt för att vara i sverige.. Jag vet. t.ex inte hur jag ska kunna ha råd att köpa böcker.. Jag kommer plugga i rask takt ochså, så jag behöver nya böcker typ hela tiden. En jävla stress att leta böcker i andra hand och åka runt hela staden efter de.. Men det är sånt man får leva med.. Jag är glad för det som jag får, annars vet jag inte vad det hade blivit av mig..
Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?