• Legewiel

Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?

Är folk verkligen så bortskämda att de på allvar tycker att studerande har det eländigt idag?

Jämt läser man på tidningen om hur studerande lever under fattigdomsgränsen och tvingas äta kattmat för att överleva ungefär... Jämt klagas det och demonstreras för höjt studiestöd, bostadsbidrag, mera pengar! Jag förstår det bara inte.
    Studera (nu pratar vi högskola/universitet, inte gymnasium) är något som man frivilligt gör, studierna är avgiftsfria (något helt otroligt internationellt sett) och dessutom får vi BETALT för att studera! Vi behöver inte ens leva på lån som vår föräldrageneration fick göra!

Ta mig och min sambo som exempel, jag skulle säga att vi är rätt normala studeranden.
    Vi läser båda två på universitet och delar en liten tvåa i en av Finlands större städer (=högre hyror än en liten stad, men detta är enda stället i Finland där vår utbildning finns).
    Vi deltidsjobbar ingenting och lyfter inte studielån. Våra inkomster på en månad är 2 x studiestöd + nästan fullt bostadsbidrag, totalt under 900 euro. Vår hyra är 446 euro per månad. Under sommarmånaderna (maj-augusti) sommarjobbar vi båda och får då en NETTOlön på ca 1200-1300 per månad.

Dessa pengar lever vi på hela året och vi lever BRA! Vi har ny tvättmaskin och DISKmaskin. Vi lägger ca 150-200 euro på mat varje månad. Vi har råd att gå ut och äta, gå på bio eller ut och roa oss (tex. krog) åtminstone någon gång per månad (vi festar dock inte mycket). Vi har också en katt som kostar.

HUR kan någon tycka att vi är fattiga när vi har råd med allt vi vill?! Vi har tom. lyckats spara till en utomlandsresa för nåt år sedan. Jag skäms när studerandenas situation kommer på tal, för jämt tiggs det mera pengar när i själva verket de flesta lever hur bra som helst! Visst, det är inte lyx, men det kan man ju knappast förvänta sig heller.

Av mina kompisar finns det flera som har fått barn, även dessa lever bra och utan problem och behöver inte ta lån. De fåtal som har valt att lyfta studielån får mycket förmånliga återbetalningsvillkor efter att Finland gick med i Bologna-systemet.
    De få som har ekonomiska problem är mycket lätträknade och deras problem är ofta ett av följande:
    - De festar/shoppar för mycket
    - De har en stor fin central lägenhet de inte riktigt har råd med.
    - De har inte lyckats få varken sommarjobb eller jobb på sidan om.

Så, förklara nu för mig på vilket sätt det är synd om studerande idag? Eller håller ni med om att vi är helt enkelt för bortskämda idag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:32
    Vår ekonomi mera i detalj då eftersom jag skrev fel någonstans i tråden. Jag poängterar att detta gäller Finland:

Studiestöd + bostadstillägg totalt 411? NETTO per person. Tillsammans med inkomster från sommarjobb ger detta en ungefärlig gemensam NETTOinkomst på 660? i månaden!! Vi lyfter inte lån, men man kan få 300? till/månad som lån.
    Vår hyra är 446? vilket lämnar drygt 200? till mat, nöjen, mediciner, försäkringar, telefon och allt annat man behöver. Det är verkligen inte mycket, och ändå är vi inte fattiga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:34
    ...per person glömde jag tillägga. Om båda studerar spelar det i Finland inte så stor roll om man är sambo eller inte, enbart om den ena har högre inkomster påverkas den andras bidrag.

• Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?
  • Åsa

Det tycks skilja en hel del mellan Finland och Sverige.

Ska jag tala ur svenskt perspektiv så är det ju dels lån som gäller (för den där dryga tusingen i bidrag räcker inte långt).
    Visst har vi lite lyxtänkande internationellt sett. Dels har vi ju gratis undervisning, sedan vill de flesta ha egen lägenhet. När m-in mamma pluggade fär fyrtiofem år sedan var det rum hos hyrestant som gällde. Å andra sidan, när det nu är egen bostad som är normen, här i stan ska du ha tur om du får ett korridorrum under tretusen, i närheten av där jag bor kostar ettorna på ett nybyggt studentboende runt sextusen.

Sedan verkar diskussionen bara välja nittonåringen som har mor och far som backup och öldrickande som enda omkostnader. Sådana studenter kanske dominerar på vissa tekniska utbildningar men inte överallt. En fjärdedel av Sveriges studenter är över tjugofem år. En fjärdedel har barn. På säg lärarutbildningen, för att ta ett exempel, är det vanligare att vara 30+ än att vara tjugo.
    Det är inte alltför lätt att avveckla alla fasta kostnader som man skaffat sig under tidigare år av yrkesarbete. Bostadsbidrag får man inte efter fyllda trettio. Kurslitteraturen går i oturliga fall på några tusen per delkurs om den ska köpas, och allt färre högskolebibliotek lånar ut kurslitteratur. Ev pendling kostar, övernattningsbostad för de som inte har dagpendlingsavstånd till familjen likaså.

Visst finns det mycket att göra själv, och även jag kan tycka att allt gnäll inte är sakligt. Samtidigt har studiemedlen inte alls följt prisutvecklingen de senaste tio åren och är en bra bit lägre än socialbidragen, som det gnälls ännu mer över.

• DaCiss

Jo, att vara lat är att inte ens orka ta redan på information. Men även om du är en person som tar reda på info så behöver det inte betyda att alla platser du söker info från vet om att det just där i Göteborg går att få lägenhet på bara 3 dagars tid.

Du kan ju kalla vissa lata, för vissa mänskor är det. Låter bara inte vidare snyggt eller trevligt om man kalla alla som inte hittar för det.

• Åsa

Zone: " När jag en gång i tiden för 5 år sen flyttade hit fick jag en förstahandare, på eriksberg, en 2:a för 4200:- i månaden"

Tur och inget att säga om i Gbg för den som har inkomst. (En kompis till mig var glad att hon fick en liten tvåa till sig och sonen för sextusen när hon förlorade sitt andrahandskontrakt.) Men i saftigaste laget för den som därefter har tre och fem att leva på inklusive allt.

• Zone
    Åsa skrev 2008-02-11 21:06:46 följande:
    Zone: " När jag en gång i tiden för 5 år sen flyttade hit fick jag en förstahandare, på eriksberg, en 2:a för 4200:- i månaden"Tur och inget att säga om i Gbg för den som har inkomst. (En kompis till mig var glad att hon fick en liten tvåa till sig och sonen för sextusen när hon förlorade sitt andrahandskontrakt.) Men i saftigaste laget för den som därefter har tre och fem att leva på inklusive allt.
    Det är riktigt hemskt att ha så lite att leva på faktiskt. Hoppas det löst sig för henne idag. Men 6000:- låter som mer innåt centrum ändå? Västra frölunda ligger på 4000:- - 4500:- för en liten tvåa. Men som sagt, hoppas det ligger bättre till idag!
  • Zone
    Åsa skrev 2008-02-11 21:06:46 följande:
    Zone: " När jag en gång i tiden för 5 år sen flyttade hit fick jag en förstahandare, på eriksberg, en 2:a för 4200:- i månaden"Tur och inget att säga om i Gbg för den som har inkomst. (En kompis till mig var glad att hon fick en liten tvåa till sig och sonen för sextusen när hon förlorade sitt andrahandskontrakt.) Men i saftigaste laget för den som därefter har tre och fem att leva på inklusive allt.
    Det är riktigt hemskt att ha så lite att leva på faktiskt. Hoppas det löst sig för henne idag. Men 6000:- låter som mer innåt centrum ändå? Västra frölunda ligger på 4000:- - 4500:- för en liten tvåa. Men som sagt, hoppas det ligger bättre till idag!
  • Åsa

Zone: I hennes fall går det bra, hon jobbar. Kanske hade hon rentav kunnat hitta något billigare, men dels blev det ett väldigt hastigt behov och dels hade det bortsett från känslomässigt inte ens praktiskt varit lätt att byta dagis mitt i dagisterminen etc.
    Lägenheten var på Guldheden så rätt så centralt, ja. Å andra sidan finns ju OT inget rakt samband mellan läge och hyra i stan. Många äldre lägenheter i Centrum är billigare än i ytterområdena. Problemet med dem är inte att de är dyra utan att det är ett lotteri att få dem. Dyrare lägenheter kan du få från ena dagen till den andra nästan oavsett lägenhet Bostadsbolaget fick annonsera ut sina nybyggda tjusiga smålägenheter à cirkus 7-8000 bakom Sahlgrenska ett stort antal gånger.

Men även med den lägre hyran på fyra och fem som du tar upp är ju tre och fem vad som finns kvar om enda inkomsten är studiemedel... Bara att hoppas att den studenten inte har dyr litteratur också.

• CiaoBella

zone, nu har jag inte läst hela tråden men var du student när du så VÄLDANS lätt fixade lägenhet?

Studenter står inte särskilt högt upp på marknaden och tråden handlar som sagt om studenters tillvaro. Att man lättare får en lägenhet om man har jobb och inte har något emot att bo i angered eller bergsjön är ju inte någon ny vetenskap.

Jag har ringt så gott som varenda bostadsföretag i Hela göteborg, skickat personliga brev till bolag som inte har köer men likt förbaskat så slutade det med att jag fick ett förstahandskontrakt på en 2,5a mitt i centrala Göteborg efter 4322 sökta lägenheter under 3 år på boplats. Tur eftersom det var över 2000 personer som sökte den!!!

Jag har visserligen alltid bott väldigt centralt och betalt för det, dock vet jag att det inte skiler speciellt mycket i pris om man t.ex skulle bo i en studentlägenhet i frölunda. Men det spelar ingen roll. Bor man i Göteborg och har en hyra på strax under fyra tusen så är det oavsett väldigt svårt att klara sig på de pengarna.

Spårvagnskort kostar 300 nu ja, men det var inte längesedan det kostade 500 kr.
    Jag tycker det är väl enkelt att säga att det är "enkelt" att fixa lägenhet i Göteborg. Jag tror väldigt många personer, i detta fallet studenter kämpar och sliter för att få ett kontrakt, även i ytterområden som bergsjön och angered och genom andra medel än boplats, men de får ändå ingen lägenhet. För det första så behöver de flesta studenter ha någon som går i borgen på kontraktet och det är långt ifrån alla som har det.

Folk är i allmänhet inte dumma i huvudet och jag tror att många söker genom telefonen.Med jobb blir det dock betydligt lättare. Tråden handlar som sagt om studenter och deras ekonomi. Inte hur lätt du har haft det att fixa lägenhet.

• Zone
    CiaoBella skrev 2008-02-11 23:48:25 följande:
    zone, nu har jag inte läst hela tråden men var du student när du så VÄLDANS lätt fixade lägenhet?Studenter står inte särskilt högt upp på marknaden och tråden handlar som sagt om studenters tillvaro. Att man lättare får en lägenhet om man har jobb och inte har något emot att bo i angered eller bergsjön är ju inte någon ny vetenskap.Jag har ringt så gott som varenda bostadsföretag i Hela göteborg, skickat personliga brev till bolag som inte har köer men likt förbaskat så slutade det med att jag fick ett förstahandskontrakt på en 2,5a mitt i centrala Göteborg efter 4322 sökta lägenheter under 3 år på boplats. Tur eftersom det var över 2000 personer som sökte den!!!Jag har visserligen alltid bott väldigt centralt och betalt för det, dock vet jag att det inte skiler speciellt mycket i pris om man t.ex skulle bo i en studentlägenhet i frölunda. Men det spelar ingen roll. Bor man i Göteborg och har en hyra på strax under fyra tusen så är det oavsett väldigt svårt att klara sig på de pengarna.Spårvagnskort kostar 300 nu ja, men det var inte längesedan det kostade 500 kr.Jag tycker det är väl enkelt att säga att det är "enkelt" att fixa lägenhet i Göteborg. Jag tror väldigt många personer, i detta fallet studenter kämpar och sliter för att få ett kontrakt, även i ytterområden som bergsjön och angered och genom andra medel än boplats, men de får ändå ingen lägenhet. För det första så behöver de flesta studenter ha någon som går i borgen på kontraktet och det är långt ifrån alla som har det.Folk är i allmänhet inte dumma i huvudet och jag tror att många söker genom telefonen.Med jobb blir det dock betydligt lättare. Tråden handlar som sagt om studenter och deras ekonomi. Inte hur lätt du har haft det att fixa lägenhet.
    Jag behövde ingen borgenär för min första lägenhet, då skulle jag studera på chalmers. Familjebostäder. Och ärligt talat jag levde hur bra som helst!

Nu tycker jag det är trist med de som ska leva på 3500:-, det kan inte vara lätt, eller jag vet att det inte är lätt. Däremnot som student med inkomst på 7300:- och hyra på 4200:- gav mig en bra levnadsstandard. Jag hade också busskort ibland, ibland cyklade jag. Jag hade råd med att ha abbonemang till mobilen och inga föräldrar som stöttade mig.

Tro det eller ej jag har varit student, och på den tiden var inkomsten bara 6900:-. Sommarjobb, extrajobb, initiativ, om jag ville ha mer pengar. Men inte dog jag av de pengarna, och jag hade också kurslitteratur. Jag lever i tron om att chalmers kurslitteratur inte är billigare än annan kurslitteratur dessutom!

Jag anser mig ha rätten att säga att det är lätt att få en lägenhet som är billig, oftast vet man iallafall ett par månader innan att man ska börja studera. Då har man därav ett par månader på sig att leta lägenhet. Men man kan ju inte som du, dra in centrala områden. Har man någon självkritik så borde man inse att man inte kan söka som student i de fashionabla områdena.

Sen funderar jag på om någon av alla de som gnäller rent ut sagt har bott i mindre attraktiva områden?
  • Robinsyster

om man inte får veta några månader innan då?

• Legewiel

Jag har inte glömt bort min tråd, jag har bara inte så mycket tid att vara inne och svara tyvärr. Läste igenom det ni skrivit lite snabbt och det var många bra inlägg.

Ville bara klargöra en sak, som bl.a. Omorfia och andra kommenterat - jag startade tråden för att få lite debatt om studerandenas villkor, och kanske även lite självkritik från vår sida, en insikt om att vi faktiskt inte alls har det så eländigt som det jämt påstås.
    Däremot har jag faktiskt inte alls sagt att man SKA klara sig utan lån, jag sade att vi gör det och det är enligt mig ytterligare ett bevis på att systemet gott räcker till, men lånemöjlighet är bra och nödvändigt!

Dessutom har jag fått lära mig att finländare verkar ha bättre villkor (angående bostadstillägg först och främst) än svenskar, vilket gör mig ännu mera tacksam för det jag har.

Fortsätt gärna diskutera, men var vänlig ha respekt för andras situation så vi inte får bråk i tråden

Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?