• Legewiel

Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?

Är folk verkligen så bortskämda att de på allvar tycker att studerande har det eländigt idag?

Jämt läser man på tidningen om hur studerande lever under fattigdomsgränsen och tvingas äta kattmat för att överleva ungefär... Jämt klagas det och demonstreras för höjt studiestöd, bostadsbidrag, mera pengar! Jag förstår det bara inte.
    Studera (nu pratar vi högskola/universitet, inte gymnasium) är något som man frivilligt gör, studierna är avgiftsfria (något helt otroligt internationellt sett) och dessutom får vi BETALT för att studera! Vi behöver inte ens leva på lån som vår föräldrageneration fick göra!

Ta mig och min sambo som exempel, jag skulle säga att vi är rätt normala studeranden.
    Vi läser båda två på universitet och delar en liten tvåa i en av Finlands större städer (=högre hyror än en liten stad, men detta är enda stället i Finland där vår utbildning finns).
    Vi deltidsjobbar ingenting och lyfter inte studielån. Våra inkomster på en månad är 2 x studiestöd + nästan fullt bostadsbidrag, totalt under 900 euro. Vår hyra är 446 euro per månad. Under sommarmånaderna (maj-augusti) sommarjobbar vi båda och får då en NETTOlön på ca 1200-1300 per månad.

Dessa pengar lever vi på hela året och vi lever BRA! Vi har ny tvättmaskin och DISKmaskin. Vi lägger ca 150-200 euro på mat varje månad. Vi har råd att gå ut och äta, gå på bio eller ut och roa oss (tex. krog) åtminstone någon gång per månad (vi festar dock inte mycket). Vi har också en katt som kostar.

HUR kan någon tycka att vi är fattiga när vi har råd med allt vi vill?! Vi har tom. lyckats spara till en utomlandsresa för nåt år sedan. Jag skäms när studerandenas situation kommer på tal, för jämt tiggs det mera pengar när i själva verket de flesta lever hur bra som helst! Visst, det är inte lyx, men det kan man ju knappast förvänta sig heller.

Av mina kompisar finns det flera som har fått barn, även dessa lever bra och utan problem och behöver inte ta lån. De fåtal som har valt att lyfta studielån får mycket förmånliga återbetalningsvillkor efter att Finland gick med i Bologna-systemet.
    De få som har ekonomiska problem är mycket lätträknade och deras problem är ofta ett av följande:
    - De festar/shoppar för mycket
    - De har en stor fin central lägenhet de inte riktigt har råd med.
    - De har inte lyckats få varken sommarjobb eller jobb på sidan om.

Så, förklara nu för mig på vilket sätt det är synd om studerande idag? Eller håller ni med om att vi är helt enkelt för bortskämda idag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:32
    Vår ekonomi mera i detalj då eftersom jag skrev fel någonstans i tråden. Jag poängterar att detta gäller Finland:

Studiestöd + bostadstillägg totalt 411? NETTO per person. Tillsammans med inkomster från sommarjobb ger detta en ungefärlig gemensam NETTOinkomst på 660? i månaden!! Vi lyfter inte lån, men man kan få 300? till/månad som lån.
    Vår hyra är 446? vilket lämnar drygt 200? till mat, nöjen, mediciner, försäkringar, telefon och allt annat man behöver. Det är verkligen inte mycket, och ändå är vi inte fattiga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:34
    ...per person glömde jag tillägga. Om båda studerar spelar det i Finland inte så stor roll om man är sambo eller inte, enbart om den ena har högre inkomster påverkas den andras bidrag.

• Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?
  • Zone
    Pinkstar skrev 2008-02-11 16:19:22 följande:
    gå in på boplats.se så får du se
    Som jag sa, man söker inte via boplats.... det är ingen universell skitbra lösning, jag vet hur systemet fungerar på boplats med....

Men är man så lat att man inte orkar lyfta luren till bostadsbolaget, eller skicka in intresseanmälan via deras hemsida så, ja, suit yourself.
  • Martina 76

Studenter har det inte fett, men visst klarar man sig utan problem. Man får prioritera helt enkelt. Tycker vi ska vara tacksamma för att vi får pengar för att studera (då syftar jag på bidraget, ej på lånet).

• Motljus

Vi lever två st på mitt bidrag + lån. Det funkar, men man vill ju alltid ha mer.

• DaCiss

Men Zone, det är ju lite magstarkt att kalla folk lata för att de inte söker på det sätt du vet att det finns lägenheter på. Alla kanske inte är så smarta som du och fattar att det finns andra sätt att söka lägenhet på, andra kanske inte har en aning om var de börjar och känner inte till vad bostadsbolagen i Göteborg ens heter, vissa söker kanske enbart på de lägenheter som utannonseras för de helt enkelt inte kan tro på att det i näst största staden kan finnas lediga lägenheter som inte annonseras ut utan bara står där tomma och väntar på unflyttare.

Jag som bor i Piteå skulle ju inte ha en aning om vad jag skulle göra om jag skulle behöva lägenhet i Göteborg och skulle aldrig ha en tanke på att söka i Angered och vad nu sen den andra platsen hette då man inte ens vet var de ligger någonstans.

Reagerar bara på hur tarvligt du skriver om okända mänskor, målar upp alla som inte får lägenhet i Göteborg som lata. Du kan ju inte veta vad som gör att de inte hittar lägenheter som är lediga.

• Robinsyster

Jag klarar mig bra, men då tar jag fullt studielån och kommer att ha flera hundratusen i skuld sen. Och jag får absolut inte byta program nu för man får ju bara ta lån i sex år.

Tror många som har det riktigt piss har en hög hyra. Vet en kompis som studerar i en storstad och bor ändå en bit utanför men betalar över 4000 i månaden plus att man då måste ha pengar till tåg och buss exempelvis, sen ska man lägga på telefon, el och liknande, försäkringar, studentlitteratur (jo, endel av oss måste Köpa, Dyrt) plus att man ska äta och kanske köpa andra små grejjer.

Ja... lite tankar bara... har man då en väldigt hög hyra så måste det vara väldigt svårt.

• Martina 76

Jag pluggade också i en stad med höga hyror. Men de flesta av mina kursare och även jag bodde i kollektiv. Man får inte vara bekväm när man pluggar... Jag hade heller ingen mobiltelefon, dator, bredband etc. Klart det går att leva billigt.

• Robinsyster

Skulle aldrig kunna vara utan dator eller bredband i min kurs.
    Min sambo skulle nog knappast uppskatta att bo i ett kollektiv, inte heller endel människors barn. Så det är väl inte det ultimata, om man inte är singel, då blir det lättare!

Martina 76 skrev 2008-02-11 20:26:26 följande:

Jag pluggade också i en stad med höga hyror. Men de flesta av mina kursare och även jag bodde i kollektiv. Man får inte vara bekväm när man pluggar... Jag hade heller ingen mobiltelefon, dator, bredband etc. Klart det går att leva billigt.
  • Zone
    DaCiss skrev 2008-02-11 20:10:51 följande:
    Men Zone, det är ju lite magstarkt att kalla folk lata för att de inte söker på det sätt du vet att det finns lägenheter på. Alla kanske inte är så smarta som du och fattar att det finns andra sätt att söka lägenhet på, andra kanske inte har en aning om var de börjar och känner inte till vad bostadsbolagen i Göteborg ens heter, vissa söker kanske enbart på de lägenheter som utannonseras för de helt enkelt inte kan tro på att det i näst största staden kan finnas lediga lägenheter som inte annonseras ut utan bara står där tomma och väntar på unflyttare.Jag som bor i Piteå skulle ju inte ha en aning om vad jag skulle göra om jag skulle behöva lägenhet i Göteborg och skulle aldrig ha en tanke på att söka i Angered och vad nu sen den andra platsen hette då man inte ens vet var de ligger någonstans. Reagerar bara på hur tarvligt du skriver om okända mänskor, målar upp alla som inte får lägenhet i Göteborg som lata. Du kan ju inte veta vad som gör att de inte hittar lägenheter som är lediga.
    Kära DaCiss. Det är lätt att få en lägenhet. Och förhoppningsvis så kollar man in staden man tänker flytta till lite mer noggrant än bara stadsnamnet eller hur? Om jag då kallas intelligent för att jag tittar på stadskartan en sväng och kanske frågar på ett forum som tex www.familjeliv.se innan om vad för områden som kan rekomenderas, ja då är det torligen nobelpris nästa.

Jag reagerar till skillnad från dig på hur tarvligt folk skriver om staden där jag bor. Om hur svårt det ska vara att få jobb och lägenhet här.

Sen så är det så det fungerar, det står lägenheter tomma föär att bostadsbolagen inte finner något nöje i att ha 1000 sökande varav 700 ointresserade på varje lägenhet, faktiskt. Dessutom så finner bostadsbolagen det lite intressantare med folk som då är intelligenta och hittar bolagen helt själva. (jag tillskriver mig ogärna adjektiv men, jag fick det serverat)

Jag skulle vilja veta hur en av mina bekanta som flyttade från östersund lyckades, nu när det plötsligt verkar så svårt.

Bifogar här en karta över göteborg så eventuella intresserade kan kolla in områdena:
    http://kartor.eniro.se/#&what=map_adr&mop=aq&mapstate=5;11.993611731869114;57.724479038876886;s;11.89771511421156;57.76671933230966;12.089225274802677;57.68233517835448;997;829&mapcomp=;;;;;;;;;;;;;;0;0;;;;0&stq=0

Fråga på om ni vill veta bostadsbolag med billiga hyror. När jag en gång i tiden för 5 år sen flyttade hit fick jag en förstahandare, på eriksberg, en 2:a för 4200:- i månaden. Då flyttade jag långväga ifrån.
  • DaCiss

De spelar ingen roll hur du skriver. Jag tycker ändå det är fräckt att kalla folk lata då man inte vet varför de inte hittar lägenhet. Och smart eller inte men det kan helt enkelt bero på att de inte VET att det finns lägenheter lediga just där.

Det är det enda jag reagerat på över det du skrivit här, din ton helt enkelt emot andra. Du kan inte bara sätta in alla i ett fack och kalla dem lata för de inte hittat en lägenhet i Göteborg. Visste dom att dom skulle få lägenhet på bara 3 dagar är det ju klart att de skulle söka där, gör de inte det trots att de vet om detta så skulle de ju inte vilja ha lägenhet i Göteborg. Så rent logiskt kan det inte vara lathet det handlar om, om man nu ska se över det med "smarta" ögon. Lat är man då man känner till något och vet hur det skall skötas men struntar i det. Vill man ha en lägenhet i Göteborg och vet hur man ska få en men struntar i att göra sig besväret ja då är man lat. Men då vill man heller inte riktigt desperat få tag i en lägenhet där.

Zone skrev 2008-02-11 20:34:36 följande:
    Kära DaCiss. Det är lätt att få en lägenhet. Och förhoppningsvis så kollar man in staden man tänker flytta till lite mer noggrant än bara stadsnamnet eller hur? Om jag då kallas intelligent för att jag tittar på stadskartan en sväng och kanske frågar på ett forum som tex www.familjeliv.se innan om vad för områden som kan rekomenderas, ja då är det torligen nobelpris nästa.Jag reagerar till skillnad från dig på hur tarvligt folk skriver om staden där jag bor. Om hur svårt det ska vara att få jobb och lägenhet här. Sen så är det så det fungerar, det står lägenheter tomma föär att bostadsbolagen inte finner något nöje i att ha 1000 sökande varav 700 ointresserade på varje lägenhet, faktiskt. Dessutom så finner bostadsbolagen det lite intressantare med folk som då är intelligenta och hittar bolagen helt själva. (jag tillskriver mig ogärna adjektiv men, jag fick det serverat)Jag skulle vilja veta hur en av mina bekanta som flyttade från östersund lyckades, nu när det plötsligt verkar så svårt. Bifogar här en karta över göteborg så eventuella intresserade kan kolla in områdena:kartor.eniro.se/#&what=map_adr&mop=aq&mapstate=5;11 .993611731869114;57.724479038876886 ;s;11.89771511421156;57.76671933230 966;12.089225274802677;57.682335178 35448;997;829&mapcomp=;;;;;;;;;;;;; ;0;0;;;;0&stq=0Fråga på om ni vill veta bostadsbolag med billiga hyror. När jag en gång i tiden för 5 år sen flyttade hit fick jag en förstahandare, på eriksberg, en 2:a för 4200:- i månaden. Då flyttade jag långväga ifrån.
  • Zone
    DaCiss skrev 2008-02-11 20:44:03 följande:
    De spelar ingen roll hur du skriver. Jag tycker ändå det är fräckt att kalla folk lata då man inte vet varför de inte hittar lägenhet. Och smart eller inte men det kan helt enkelt bero på att de inte VET att det finns lägenheter lediga just där. Det är det enda jag reagerat på över det du skrivit här, din ton helt enkelt emot andra. Du kan inte bara sätta in alla i ett fack och kalla dem lata för de inte hittat en lägenhet i Göteborg. Visste dom att dom skulle få lägenhet på bara 3 dagar är det ju klart att de skulle söka där, gör de inte det trots att de vet om detta så skulle de ju inte vilja ha lägenhet i Göteborg. Så rent logiskt kan det inte vara lathet det handlar om, om man nu ska se över det med "smarta" ögon. Lat är man då man känner till något och vet hur det skall skötas men struntar i det. Vill man ha en lägenhet i Göteborg och vet hur man ska få en men struntar i att göra sig besväret ja då är man lat. Men då vill man heller inte riktigt desperat få tag i en lägenhet där.
    Att man inte "vet" beror alltsomoftast på att man inte orkat tillskansa sig informationen. Senast häromdagen så gav jag mycket konkreta exempel till en tjej, som negligerade mina uppgifter och däremd fortfarande står utan bostad.

Lat är man inte bara om man känner till hur det ska utföras, utan även om man inte ens orkar eller bryr sig om att fråga om hur det skulle kunna utföras. Där måste du väl ändå hålla med mig? Så mycket som jag flyttat med inte allför ljusa förutsättningar och ändå får lägenhet utan familj eller kontakter, det måste väl ändå tyda på... att andra borde ha dey lika simpelt? Vilket jag finner att jag bevisar iom att andra fått lgh lika lätt som jag. De sökte, och de skall finna.
Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?