• Legewiel

Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?

Är folk verkligen så bortskämda att de på allvar tycker att studerande har det eländigt idag?

Jämt läser man på tidningen om hur studerande lever under fattigdomsgränsen och tvingas äta kattmat för att överleva ungefär... Jämt klagas det och demonstreras för höjt studiestöd, bostadsbidrag, mera pengar! Jag förstår det bara inte.
    Studera (nu pratar vi högskola/universitet, inte gymnasium) är något som man frivilligt gör, studierna är avgiftsfria (något helt otroligt internationellt sett) och dessutom får vi BETALT för att studera! Vi behöver inte ens leva på lån som vår föräldrageneration fick göra!

Ta mig och min sambo som exempel, jag skulle säga att vi är rätt normala studeranden.
    Vi läser båda två på universitet och delar en liten tvåa i en av Finlands större städer (=högre hyror än en liten stad, men detta är enda stället i Finland där vår utbildning finns).
    Vi deltidsjobbar ingenting och lyfter inte studielån. Våra inkomster på en månad är 2 x studiestöd + nästan fullt bostadsbidrag, totalt under 900 euro. Vår hyra är 446 euro per månad. Under sommarmånaderna (maj-augusti) sommarjobbar vi båda och får då en NETTOlön på ca 1200-1300 per månad.

Dessa pengar lever vi på hela året och vi lever BRA! Vi har ny tvättmaskin och DISKmaskin. Vi lägger ca 150-200 euro på mat varje månad. Vi har råd att gå ut och äta, gå på bio eller ut och roa oss (tex. krog) åtminstone någon gång per månad (vi festar dock inte mycket). Vi har också en katt som kostar.

HUR kan någon tycka att vi är fattiga när vi har råd med allt vi vill?! Vi har tom. lyckats spara till en utomlandsresa för nåt år sedan. Jag skäms när studerandenas situation kommer på tal, för jämt tiggs det mera pengar när i själva verket de flesta lever hur bra som helst! Visst, det är inte lyx, men det kan man ju knappast förvänta sig heller.

Av mina kompisar finns det flera som har fått barn, även dessa lever bra och utan problem och behöver inte ta lån. De fåtal som har valt att lyfta studielån får mycket förmånliga återbetalningsvillkor efter att Finland gick med i Bologna-systemet.
    De få som har ekonomiska problem är mycket lätträknade och deras problem är ofta ett av följande:
    - De festar/shoppar för mycket
    - De har en stor fin central lägenhet de inte riktigt har råd med.
    - De har inte lyckats få varken sommarjobb eller jobb på sidan om.

Så, förklara nu för mig på vilket sätt det är synd om studerande idag? Eller håller ni med om att vi är helt enkelt för bortskämda idag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:32
    Vår ekonomi mera i detalj då eftersom jag skrev fel någonstans i tråden. Jag poängterar att detta gäller Finland:

Studiestöd + bostadstillägg totalt 411? NETTO per person. Tillsammans med inkomster från sommarjobb ger detta en ungefärlig gemensam NETTOinkomst på 660? i månaden!! Vi lyfter inte lån, men man kan få 300? till/månad som lån.
    Vår hyra är 446? vilket lämnar drygt 200? till mat, nöjen, mediciner, försäkringar, telefon och allt annat man behöver. Det är verkligen inte mycket, och ändå är vi inte fattiga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:34
    ...per person glömde jag tillägga. Om båda studerar spelar det i Finland inte så stor roll om man är sambo eller inte, enbart om den ena har högre inkomster påverkas den andras bidrag.

• Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?
  • DaCiss

Och varför bidragsdelen är högre har troligen att göra med att själva lånet inte är lika högt i Finland. Har du gått 3 år på högskola i Finland har du inte ett lån på flera hundra tusen kronor att betala tillbaka. Lånet är högre då du går på universitet och högskola i Finland än när du går på t ex gymnasie eller yrkesskola, men jag fick då maxbeloppet man kunde få låna då jag gick på yrkesskola och det innebar att utspätt på 12 månader fick jag ungefär 120-200 euro i månaden i lån.

På den tiden jag skulle låna så såg jag över tabellerna på maxbeloppen man kunde få låna beroende på vilken studieform man gick och om jag inte minns fel så var beloppet för högskole/uni studier ungefär det dubbla än det man fick låna i gymnasiet/yrkes.

Men jag vet inte, i Sverige är det ju tänkt att man ska klara sig på de bidrag och lån man får, man får ju inte socialbidrag om pengarna inte räcker till som jag förstått det. I Finland får du det, i alla fall på gymnasienivå och jag tror inte de ser skillnad på studerande på gymnasie/yrkesskola och de som studerar på universitet.

Så det är lite skillnader nog för studerande i Finland och i Sverige. Men jag skulle inte säga att studerande på någon av platserna lever i överflöd precis. Visst är man två får man det att gå ihop lite lättare men alla är inte två.

• stiletto

själv så valde jag att ta ett merkostnadslån för att kunna klara mig men då pendlade jag också mellan västerås och stockholm. Månadskostnaden med tåg och tunnelbana låg då på 3200kr/mån (nu är det ännu dyrare), och hyran var 3800 De första 2-3 åren var det rätt knapert, jag behövde aldrig svälta men det var jobbigt att nästan få dåligt samvete om man valde att köpa ett par nya byxor en månad. De sista åren levde jag dock rätt gott eftersom jag lyckades spara undan en större summa från sommarjobben.

ja, vi har det rätt bra som studenter i norden men det betyder väl inte att vi inte kan utveckla och förbättra systemet för det?

• DaCiss

Nå, med tilläggskommentarerna i trådstarten ser man ju att om du tar både bidragen och lånet i Finland så får du ungefär lika mycket som här i Sverige om du tar bidragen och lånet.

Skillnaden är att i Sverige blir du betalningsskyldig i större utsträckning efteråt eftersom bidraget är mindre och lånet i sig större.

En person i Finland kan då få ungefär 711 euro i månaden med bidrag samt lån, omräknat till kronor är det ca 6600, däromkring. Så sist och slutligen har vi ungefär samma summa att röra oss på varje månad, om dessa siffror stämmer. Men som sagt, det är en helt annan sak att vara ensamstående som att vara två. Det beror också mycket på vad hyrorna ligger på samt vad förbindelsen till skolan kostar varje månad, vad studiematerialet kostar, vad maten ligger på osv.

• Zone
    CiaoBella skrev 2008-02-10 23:44:50 följande:
    Omorfia! Tack för ditt väldigt tydliga inlägg! jag har inte läst hela tråden men jag tycker du verkilgen fick allt på pränt genom ditt inlägg.jag bor i göteborg, också en storstad där det är oerhört svårt att få lägenhet. Jag har aldrig bott i en lägenhet som kostat mindre än 4000 kronor och det har inte varit några lyxlägenheter. Hade då studielån på 6900. 4000 i hyra, 150 i el, 200 bredband. Dvs 4350. mat cirka en tusenlapp. dvs 5350. Böcker cirka femhundra kr i månaden om man slog ut det per år. Dvs då är vi uppe i 5850 kronor. Spårvagnskortet kostade då 500 och jag var tvungen att ha det eftersom min skola låg långt bort. 6350 kronor är vi uppe i då. Lägg då till att jag ska betala hemförsäkring, hygienartiklar, eventuella klädesplagg samt ha råd att åka hem till Småland minst en gång i månaden (250kr). Telefonräkning på minst 300-400kr! Det innebar att jag alltid gick back varenda månad. Jag har inte räknat in en enda krona på nöjen!Så Legewiel, att säga att vi studenter inte alls har det så himla dåligt ställt är som att SPOTTA OSS RAKT i ansiktet! Alla bor faktiskt inte i Finland och alla bor inte tillsammans med någon.
    Konstigt för det är verkluigen vansinnigt enkelt att få lägenhet i göteborg, det finns studentlägenheter eller ettor för 1500:- som inte är någon kö till. Allt beror på om man är beredd att flytta någon annanstans än centrala stan liksom...

300:- kostar ett månadskortför kollektivtrafiken.

Men du får faktiskt skylla dig själv, det finns ännu billigare lägenheter i bergsjön, och angered är superbilligt och inga köer till lägenheterna.
  • Zone
    Omorfia skrev 2008-02-11 11:42:59 följande:
    Vad synd att alla inte kan plugga i Göteborg då..
    Vilken tur att sarkasmen kan flöda fritt på måndagar. Jag besvarade ett annat inlägg för att jag vet hur det ligger till på min hemmaplan, känns det inte lite dumt då att göra ett inlägg som ditt?
  • Omorfia

"Vilken tur att sarkasmen kan flöda fritt på måndagar. Jag besvarade ett annat inlägg för att jag vet hur det ligger till på min hemmaplan, känns det inte lite dumt då att göra ett inlägg som ditt?"

Vilken tur att man får tolka inlägg som man vill då. Jag var inte alls sarkastisk.

• Zone
    Omorfia skrev 2008-02-11 12:41:52 följande:
    "Vilken tur att sarkasmen kan flöda fritt på måndagar. Jag besvarade ett annat inlägg för att jag vet hur det ligger till på min hemmaplan, känns det inte lite dumt då att göra ett inlägg som ditt?"Vilken tur att man får tolka inlägg som man vill då. Jag var inte alls sarkastisk.
    Det är ju ännu värre om du inte var sarkastisk.
  • Omorfia

Du tror inte att du kan ha vaknat på fel sida idag då? Man måste inte tro det värsta om folk jämt.

Det vore faktiskt bra om det syntes mer i media (jag har aldrig hört att det är så lätt att få tag i billigt boende i Göteborg så jag är uppriktigt förvånad) att det faktiskt finns åtminstone en stad i Sverige där det går att få en billig lägenhet på studs och därtill Sveriges näst största stad där det också finns en massa jobb. Jag kan tänka mig att det finns många som skulle kunna tänka sig att flytta till Göteborg om de visste att det var lätt att få bostad. Det skulle lätta på trycket här i Stockholm om inte annat.

Måste man skriva smileys överallt i sin text för att folk inte ska utgå från att man är sur hela tiden?

Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?