• Legewiel

Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?

Är folk verkligen så bortskämda att de på allvar tycker att studerande har det eländigt idag?

Jämt läser man på tidningen om hur studerande lever under fattigdomsgränsen och tvingas äta kattmat för att överleva ungefär... Jämt klagas det och demonstreras för höjt studiestöd, bostadsbidrag, mera pengar! Jag förstår det bara inte.
    Studera (nu pratar vi högskola/universitet, inte gymnasium) är något som man frivilligt gör, studierna är avgiftsfria (något helt otroligt internationellt sett) och dessutom får vi BETALT för att studera! Vi behöver inte ens leva på lån som vår föräldrageneration fick göra!

Ta mig och min sambo som exempel, jag skulle säga att vi är rätt normala studeranden.
    Vi läser båda två på universitet och delar en liten tvåa i en av Finlands större städer (=högre hyror än en liten stad, men detta är enda stället i Finland där vår utbildning finns).
    Vi deltidsjobbar ingenting och lyfter inte studielån. Våra inkomster på en månad är 2 x studiestöd + nästan fullt bostadsbidrag, totalt under 900 euro. Vår hyra är 446 euro per månad. Under sommarmånaderna (maj-augusti) sommarjobbar vi båda och får då en NETTOlön på ca 1200-1300 per månad.

Dessa pengar lever vi på hela året och vi lever BRA! Vi har ny tvättmaskin och DISKmaskin. Vi lägger ca 150-200 euro på mat varje månad. Vi har råd att gå ut och äta, gå på bio eller ut och roa oss (tex. krog) åtminstone någon gång per månad (vi festar dock inte mycket). Vi har också en katt som kostar.

HUR kan någon tycka att vi är fattiga när vi har råd med allt vi vill?! Vi har tom. lyckats spara till en utomlandsresa för nåt år sedan. Jag skäms när studerandenas situation kommer på tal, för jämt tiggs det mera pengar när i själva verket de flesta lever hur bra som helst! Visst, det är inte lyx, men det kan man ju knappast förvänta sig heller.

Av mina kompisar finns det flera som har fått barn, även dessa lever bra och utan problem och behöver inte ta lån. De fåtal som har valt att lyfta studielån får mycket förmånliga återbetalningsvillkor efter att Finland gick med i Bologna-systemet.
    De få som har ekonomiska problem är mycket lätträknade och deras problem är ofta ett av följande:
    - De festar/shoppar för mycket
    - De har en stor fin central lägenhet de inte riktigt har råd med.
    - De har inte lyckats få varken sommarjobb eller jobb på sidan om.

Så, förklara nu för mig på vilket sätt det är synd om studerande idag? Eller håller ni med om att vi är helt enkelt för bortskämda idag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:32
    Vår ekonomi mera i detalj då eftersom jag skrev fel någonstans i tråden. Jag poängterar att detta gäller Finland:

Studiestöd + bostadstillägg totalt 411? NETTO per person. Tillsammans med inkomster från sommarjobb ger detta en ungefärlig gemensam NETTOinkomst på 660? i månaden!! Vi lyfter inte lån, men man kan få 300? till/månad som lån.
    Vår hyra är 446? vilket lämnar drygt 200? till mat, nöjen, mediciner, försäkringar, telefon och allt annat man behöver. Det är verkligen inte mycket, och ändå är vi inte fattiga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:34
    ...per person glömde jag tillägga. Om båda studerar spelar det i Finland inte så stor roll om man är sambo eller inte, enbart om den ena har högre inkomster påverkas den andras bidrag.

• Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?
  • DaCiss

Så är studiestödet verkligen så högt då bara för att man går på universitet i Finland? Och har du räknat ut hur det ser ut för personer som är ensamstående och inte har två inkomster? Redan jag som har arbete skulle ha det väldigt svårt idag att leva som ensamstående med mina barn och hyra samt räkningar.

Hur ser studiestödet ut? Du säger ju att ni får knappa 900 euro totalt. Då är ni två. Men tänk på en person då som skall klara sig på 450 euro, en hyra, räkningar, mat och studiematerial samt färdmedel till och från skolan hem. Menar du allvarligt att de allra flesta klarar sig utan att ta lån? Jag förstår inte hur den ekvationen går ihop, inte alls.

Legewiel skrev 2008-02-10 21:20:52 följande:
    DaCiss: Tråkigt att du tog illa vid dig men som du ser i TS diskuterar vi eftergymnasiala studier. Jag är medveten om att studerande på andra stadiet har en mycket sämre situation. Och, tycker ni verkligen det är rimligt att ALLA ska få mera stöd, mera pengar för att ett fåtal har det besvärligt (av olika orsaker)? Är det inte bättre med stödåtgärder för att hjälpa dessa i såfall, du fick ju faktiskt socialt bidrag också DaCiss?Att jag tog mig själv som exempel var för att få igång en diskussion och det lyckades ju. Jag tycker dessutom att det var ett helt berättigat exempel eftersom de flesta, för att inte säga alla, mina vänner har en liknande situation, vi ser inte oss själva som fattiga fast vi lever under det som anses vara existensminimum.
  • Miss Cee
    Legewiel skrev 2008-02-10 21:20:52 följande:
    DaCiss: Tråkigt att du tog illa vid dig men som du ser i TS diskuterar vi eftergymnasiala studier. Jag är medveten om att studerande på andra stadiet har en mycket sämre situation. Och, tycker ni verkligen det är rimligt att ALLA ska få mera stöd, mera pengar för att ett fåtal har det besvärligt (av olika orsaker)? Är det inte bättre med stödåtgärder för att hjälpa dessa i såfall, du fick ju faktiskt socialt bidrag också DaCiss?Att jag tog mig själv som exempel var för att få igång en diskussion och det lyckades ju. Jag tycker dessutom att det var ett helt berättigat exempel eftersom de flesta, för att inte säga alla, mina vänner har en liknande situation, vi ser inte oss själva som fattiga fast vi lever under det som anses vara existensminimum.
    Studenter på högskolenivå i Sverige får inte socialbidrag. För de "står inte till arbetsmarkndens förfogande". Det är många som tvingas hoppa av studierna pga det.
  • DaCiss

Så räkna då sen hur den här mänskans tillvaro ser ut med 450 euro i månaden plus lånet. Lånet blir inte så himla mycket högre för att du går på universitet i Finland. Så vad får man i månaden då? Kan man kanske få en slutsumma på 700 i månaden? Och så hyra och räkningar och resten. Och du menar att det skulle vara nästan lyx? Men du pratar ju om nästan lyx UTAN lånet. Hur går det ihop?

• Sexymala

Det jag inte förstår är varför studiestödet är så högt i finland.. stämmer det? 900 euro för två?
    I sverige är Bidraget på lite mer än 2000 sek, resten är LÅN, som skall betalas tillbaka. Med max bidrag och lån får vi ut 7400 ca i månaden..
    Eller har jag missförstått något nån stans?

• DaCiss

Jag tycker helt enkelt att du fått det om bakfoten om att "ett fåtal personer" har det dåligt ställt. Vad jag sett och upplevt så har de allra flesta studerande i Finland en knaper tillvaro. Inte alls fråga om någon "nästan lyx" tillvaro. Och då har jag inte stött på folk som klarat sig utan att ta lånet. Och det har inte varit frågan om shoppande folk eller folk som är helt oekonomiska.

• DaCiss

De får både studiestöd samt bostadsbidrag.

Sexymala skrev 2008-02-10 21:28:15 följande:
    Det jag inte förstår är varför studiestödet är så högt i finland.. stämmer det? 900 euro för två?I sverige är Bidraget på lite mer än 2000 sek, resten är LÅN, som skall betalas tillbaka. Med max bidrag och lån får vi ut 7400 ca i månaden.. Eller har jag missförstått något nån stans?
  • Legewiel

DaCiss: Här finns info om alla nordiska ländernas studiestöd + lån, du kan kolla själv om du vill:
    www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/(WWWAllDocsById)/3864021D847F4E5CC22572FA002CC9FE/$file/nordstod.pdf

Som du ser kan en ensamstående högskole/universitetstuderande i Finland få maximalt 761? PLUS bostadstillägg på max. 201? och ja, det tycker jag att man ska kunna klara sig på om man dessutom sommarjobbar!

Och ja, vi och många av mina vänner klarar oss utan att lyfta lånet. Jag har faktiskt medkänsla med dig och din situation när du studerade, men jag har lite svårt att förstå allt du skrev, du borde ju rimligtvis ha fått den summa jag nämner?

Miss Cee; Jag var inte heller medveten om att man kan får socialbidrag som studerande i Finland, men om DaCiss har fått det så stämmer det säkert.

• Sexymala
    DaCiss skrev 2008-02-10 21:30:47 följande:
    De får både studiestöd samt bostadsbidrag.
    jo, det färstod jag, men hur stort är stödet då? Tycker inte man kan jämföra så, om inte man "får ut" lika i månaden...
    Jag hade säkert klarat mig lika bra som de om jag bodde i finland, men nu bor jag i sverige och måste ta fullt lån för att få det att gp ihop, för jag är lat o orkar inte sitta och räkna veckor för att kunna ta precis vad jag verkligen bara behöver, om du fattar. Vill ju leva lite gott med, medan jag kan..
  • Legewiel

SUCK jag är så slarvig...det står ju att maximibostadstillägg ingår i summan i länken...

• miliasmamma

Men det är ju samma bidrag även på högskolan som i övrigt? Jag gick in på CSN nu och räknade ut enligt mina förhållanden att jag skulle få 21900kr / termin om jag skulle studera utan lån på högskola/universitet. Detta innebär 2150kr/mån.

Här får vi dessutom ingen hjälp från socialen om vi studerar..

Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?