• Blindness

Vi som gör egen barnmat - recept del 3

Här skriver vi in alla våra RECEPT.

Denna tråd är ENDAST till för recept.

Frågor och diskussioner om recept, ålder mm lägger man i den andra tråden.
    Detta för att det skall vara så enkelt som möjligt att kunna hitta recepten.

Diskussionstråden: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m29606312.html

Recepttråd del 1 www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23905626.html
    Recepttråd del 2 

Skriv från vilken ålder recepten fungerar!

»-(¯`v´¯)-> Leya »-(¯`v´¯)->
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 14:56

Recepttråd på nätet:
    www.lagabarnmat.se
  • Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept del 3
  • Multignutten

Pocherad laxfilé, vitsås och pressad potatis (1 år)

En bit färsk laxfile
    4 medelstora potatisar
    5 cm purjolök
    5-8 vitpepparkorn
    vatten
    150 g frusen majs
    150 g frusna ärtor
    5-6 buketter frusen blomkål
    mjöl
    mjölk
    smör
    frusen dill
    citron

Började med att ta av skinnet på laxen (be fiskhandlaren om du inte vill själv). La den i en kastrull och täckte fisken med vatten, la i grovstrimlad purjolök och vitpepparkornen. Pressade i lite citron och sen lät jag laxen bli färdig på svag värme. Skalade och kokade potatisen, när den var nästan genomkokt hällde jag i ärtor, majs och blomkål. Gjorde en vitsås på lite mjölk, mjöl och lite smör. Kryddade den med massor av dill och lite citron och även lite vitpeppar. När laxen var klar, hällde jag av buljongen och spädde såsen med (resten frös jag in i iskuber). Laxen "flikade" jag med en gaffel för att få små bitar men inte mos. Pressade potatisen och blandade den med såsen, laxen och grönsakerna. Gillades skarpt av sonen!

• Nelly06

Lax med äggsås

1st lax bit
    2st normalstora potatisar
    1st kokt ägg
    25 g osaltat smör

Koka laxen i vatten med tre lagerblad. Koka potatisen. Smält smöret i en panna hacka ner de kokta ägget och tillsätt lite vitpeppar Mixa ihop och bjud ditt troll på.

Julia -06 & Arvid -07
  • Tjock kulan

Linsgryta
    1 hackad gul lök
    1 pkt paserade tomater/tomatkross
    2 medelstora/stora morötter
    tomatpuré
    paprikapulver
    lite timjan/oregano
    svartpepper
    1-2 klyftor vitlök
    ca 1 dl röda linser ev lite mer.

Häll 1 pkt tomater i en panna, lägg i tomatpuré, den hackade löken och de grovrivna skalade morötterna. Lägg i kryddorna och den rivna vitlöken och häll i lite drygt 1 dl röda linser. Täck pannan med ett lock och låt det puttra till linserna är mjuka. Om det blir för torrt i pannan innan linserna mjuknat så späd det med lite vatten. När grytan är klar så mosar jag lite av linserna mot kanten av pannan så det reder grytan lite och gör den tjockare i konsistensen.
    Min dotter på 7 1/2 månad åt detta med god aptit, lycka till

• majsan801

Kycklig gryta 6 månader
    1 kycklingfile i små bitar
    4 potatisar
    1 stor morot
    4 lagerblad
    8 kryddpepparkorn

Skiva potatis och morot tunnt skär kycklingen i små bitar lägg allt i kastrull med kryddorna och koka ca 8-10 min. Töm av lite vatten spara lite i botten för bättre konsistens. Ta ur kryddorna sen mixa.

Detta är min sons absoluta favorit. Lagerblad ger ju riktigt bra smak.

• rebmetpes

pasta sallad
    (min dotter är snart ett år)

perfekt att ta med på utflykt,

blandade pasta med finskuren gurka,
    finskuren svamp,
    finskuren ost,
    majs, ärtor,
    finskuren kyckling (som vart över sen lunch),
    sen blandae jag i lite creme fraiche + curry,

mums tyckte min dotter

• mamita

Detta gjorde jag till min barn när de var mindre, bara att slänga i en kastrull, man behöver inte stå och hacka, kan även frysas in.

En bit kyckling utan ben, fiskfilé eller en köttbit.
    En potatis och en morot.

Välj sedan valfritt ur dessa grönsaker: en bit zuccini, en bit pumpa (orange), lite lök, pyttelite vitlök, liten bit färsk paprika, majskorn, gröna ärtor och färsk bladspenat/babyspenat.

Koka allt i stora bitar, i vatten, och häll i en fjärdedels buljongtärning för smakens skull om du vill, kan uteslutas.

När det kokat klart är det riktigt mjukt så kör du allt i en mixer och klart, en supergod puré som är en komplett måltid!

• miaelund
    mamita skrev 2008-05-07 13:22:04 följande:
    Detta gjorde jag till min barn när de var mindre, bara att slänga i en kastrull, man behöver inte stå och hacka, kan även frysas in.En bit kyckling utan ben, fiskfilé eller en köttbit.En potatis och en morot.Välj sedan valfritt ur dessa grönsaker: en bit zuccini, en bit pumpa (orange), lite lök, pyttelite vitlök, liten bit färsk paprika, majskorn, gröna ärtor och färsk bladspenat/babyspenat. Koka allt i stora bitar, i vatten, och häll i en fjärdedels buljongtärning för smakens skull om du vill, kan uteslutas. När det kokat klart är det riktigt mjukt så kör du allt i en mixer och klart, en supergod puré som är en komplett måltid!
    förlåt TS men måste bara få kommentera ovanstående recept då det innehåller Spenat, det är EJ LÄMPLIGT för barn under 1 år pga den höga nitrathalten.
    Maria, förlovad m Niklas, mamma t Saga f. 6/9-07, matte t Lisa o Greta.
  • Mollan

Köttfärsgryta med zucchini

Koka ihop nötfärs, krossade tomater, hackad lök, grovriven morot och zucchini (skalad och skuren i bitar). Krydda med svartpeppar och ev lite chilisås. Servera med ris. Mixa eventuellt beroende på barnets ålder. Man kan även ta i majskron i grytan.

Mycket uppskattad maträtt hemma hos oss.

• pelagonia

Hejsan

Äntligen hittade jag hit..Glad.

Vill någon snäll person hjälpa mig ?

Behöver recept som köttfärsås, malna biffar, grytor, fiskrätter m.m som vi kan laga åt oss + att vår 16 månaders pojke oxå kan äta.

Alla recept välkommnas..Ni kan maila mig oxå.

Våran Viktor kom den 3/1 till Världen !!
  • Multignutten

Vet inte om jag lagt in detta recept innan men nu lägger jag in det i alla fall.

Korvstroganoff och ris,couscous eller pasta
    (Vår son har fått det sedan han var 8,5-9 mån ungefär)

Ett paket skinnfrikorv eller en bit falukorv (hots fungerar bra)
    en gul lök
    ca 50 g frysta champinjoner
    En halv burk creme fraiche
    en burk krossade eller passerade tomater
    paprikapulver
    svartpeppar

Skala och hacka löken grovt. Fräs den snabbt i lite smör, hacka under tiden halva mängden korv och lägg sedan i den i grytan. Fräs den i nån minut tillsammans med löken, häll på tomaterna och låt koka upp. Krydda och häll i creme fraichen. Låt koka i 5-10 minuter. Skiva under tiden resten av korven i lagom bitar, lägg åt sidan. Mixa sedan allt som är i grytan, häll därefter i ris, pasta eller couscous och korvbitarna. Väldigt poppis här!

• pelagonia
    Multignutten skrev 2008-05-08 10:13:50 följande:
    Vet inte om jag lagt in detta recept innan men nu lägger jag in det i alla fall.Korvstroganoff och ris,couscous eller pasta(Vår son har fått det sedan han var 8,5-9 mån ungefär)Ett paket skinnfrikorv eller en bit falukorv (hots fungerar bra)en gul lökca 50 g frysta champinjonerEn halv burk creme fraicheen burk krossade eller passerade tomaterpaprikapulversvartpepparSkala och hacka löken grovt. Fräs den snabbt i lite smör, hacka under tiden halva mängden korv och lägg sedan i den i grytan. Fräs den i nån minut tillsammans med löken, häll på tomaterna och låt koka upp. Krydda och häll i creme fraichen. Låt koka i 5-10 minuter. Skiva under tiden resten av korven i lagom bitar, lägg åt sidan. Mixa sedan allt som är i grytan, häll därefter i ris, pasta eller couscous och korvbitarna. Väldigt poppis här!
    Tack..

Fler tips !
    Våran Viktor kom den 3/1 till Världen !!
Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept del 3