• crash and burn

Randiga kläder förbjudet på dagis???

Vad tycker ni om detta????
    www.nsd.se/artikel.aspx&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

• Svar på tråden Randiga kläder förbjudet på dagis???
  • Plippi
     Jag tycker också att den person som har ett problem av något slag också själv får tänka till lite om det verkligen är smart att först utbilda sig/ta ett jobb som man vet innebär ett potentiellt problem och sedan förvänta sig att alla anpassar sig.T.ex. om jag skulle haft epilepsi så hade jag aldrig försökt operera en byggnadskran eller bli pilot (man kan inte det i och för sig, det är inte tillåtet). Om jag haft pälsdjursallergi så hade jag inte utbildat mig till smådjurs/katt/hundveterinär eller jobbat i en djuraffär. Hästallergi - kanske inte hovslagare. Det säger ju sig självt. Man får inse sina begränsningar.
    Men är detta verkligen samma sak?
    Hon har inte valt ett yrke som hon är direkt olämplig för. Hennes problem finns ju kvar vilket yrke hon än tar. För mösnter finns ju överallt.
    I detta fallet måste ju vilken arbetsplats hon än ta anpassa sig till hennes behov.
    Jag hade hållt med dig om hon valde att bli veterinär när hon var allergisk.
  • jarovean

Den fröken det rör sig om är en toppen fröken!! Uppskattade av personal, barn o föräldrar!!! Om hon skulle vara tvungen att flytta på sig för att ETT barns föräldrar inte kan ställa upp så skulle det vara mycket svårt att fylla hennes plats med någon bättre...
    Dessutom behöver inte föräldrarna köpa in nya kläder om dom inte har några helfärgade, dom får låna när barnet kommer till förskolan...
    Så vari ligger problemet??????
    Och hur kan man jämföra denna situation med en höjdrädd pilot??

• gintonic77

Skulle vara sååå kul att se alla er som INTE tycker att samhället ska anpassa sig efter individen, när ert barn en dag står i samma sits.

-Blir hörselskadat - behöver hörslingor
    -Förlorar ett ben - hyllor behöver sänkas
    -Blir allergisk mot damm - extra städpersonal

Det kan vara vad som helst. Nog skulle ni vilja att de anpassade förskolan i den grad det är möjligt?

Fast det är klart, klä barnen i ickeprickiga kläder är förstås en enorm påfrestning för oss föräldrar.

Bodde jag i närheten skulle jag åka dit personligen med en säck enfärgade tröjor - så kan fröken själv byta på de barn vars föräldrar saknar empati.

• uniMog

Förstår inte riktigt varför föräldrarna bryr sig om var barnen har för kläder medan de är på dagis?

Självklart ska man kunna göra en sån uppoffring för någon som tar hand om ens barn.

Why are vampires always so stupid?
  • o0dizzy0o

Har inte läst tråden men fan va sjukt! Är hon så pass sjuk så måste hon ju kunna få ett läkarintyg o bli sjukskriven! Menar hon kan ju ine varken gå till el från jobbet, handla el gå på stan..utan att ha en bindel för ögonen då...herre gud , skulle aldrig gå med på detta...

• Froststar
    Svar på #131
    Plippi skrev 2008-02-15 11:20:25 följande:
    Men är detta verkligen samma sak? Hon har inte valt ett yrke som hon är direkt olämplig för. Hennes problem finns ju kvar vilket yrke hon än tar. För mösnter finns ju överallt. I detta fallet måste ju vilken arbetsplats hon än ta anpassa sig till hennes behov. Jag hade hållt med dig om hon valde att bli veterinär när hon var allergisk.
    Hon har valt ett yrke som tydligen försvårar hennes problem och framkallar migränanfallen. Och nej, där kan jag inte hålla med dig om att problemen skulle kvartstå oberoende av yrke/arbetsplats.

På bank, kontor, etc (nu menar jag inte att sitta i reception där flest människor irrar runt) finns oftast en klädkod att följa. Affärsklädsel. Det innebär dels inte så mycket randigt och dels inte mycket springande. Jag kan nog komma på en hel del yrken till som skulle kunna fungera. Om hon absolut vill jobba med barn, så kan hon ju jobba som t.ex. barnpsykolog eller ha hand om små barngrupper där det inte blir lika mycket kaos och virrvarr.

Allt handlar om givande och tagande. Helt krass kan man ju säga att hon har inte tagit hänsyn till en hel grupp när hon tog ett sådant jobb, så varför ska en hel grupp ta hänsyn till henne? Hon kan väl bjuda till genom att försöka göra något åt problemet och föräldrarna genom att underlätta.
  • Froststar
    Svar på #133
    gintonic77 skrev 2008-02-15 11:31:13 följande:
    Skulle vara sååå kul att se alla er som INTE tycker att samhället ska anpassa sig efter individen, när ert barn en dag står i samma sits.
    Man kan alltid eftersträva en hög anpassningsnivå men det är bara att inse... Samhället kan inte anpassa sig efter varje enskild individ, det är omöjligt.
  • gintonic77
    Froststar skrev 2008-02-15 11:36:57 följande:
    Svar på #133
    Man kan alltid eftersträva en hög anpassningsnivå men det är bara att inse... Samhället kan inte anpassa sig efter varje enskild individ, det är omöjligt.
    Fast att i det här fallet säga att det är omöjligt är ju bara löjligt. Min dotter går på integrerad förskola och ni ska bara veta vilka anpassningar som är genomförbara om bara alla står på samma sida. Dessa barn går dessutom ur förskolan med enorm förståelse för det som är "annorlunda" och stor empati för andras behov.
  • SystraMi
    Bebis09 skrev 2008-02-15 10:25:27 följande:
    nä har dom det med randiga byxor då? vi får ju ändra halva våran dotters garderob om det kommer hit..
    Har du ens läst vad det handlar om?
  • Plippi

Nej , hon har inte valt ett ykte som orsakat hennes problem. Hon har valt att ta hand om barn och det kan hon göra om det inte förekommer för mycket mönster i omgivningen.

Själv tycker jag att lösningen där hon jobbar på EN avdelning, med ett visst antal barn som är införstådda i hennes problem, än att jobba på det sätt du föreslår, med en massa olika barn varje dag som garanterat inte har en aning om hennes bekymmer.

Svar på tråden Randiga kläder förbjudet på dagis???