• Linny

hur mycket har ni handlat för idag ? tråd nr 2

rött och guld skrev 2008-03-11 14:23:25 följande:
    det kallas ekonomisakt sinne Linny!!!läs min blogg:www.lyxliv.bloggagratis.se
    japp det kanske det gör. Men jag väljer att inte ha det när det gäller mat 

Jag vet att Euroshoppers majsburkar är mycket billigare men jag vill ha Green Giants för de är sååå mycket godare

Har kollat din blogg men kan inte riktigt tänka mig att leva så när jag inte absolut måste, tyvärr
  • Linny
    Fiffis skrev 2008-03-11 14:23:13 följande:
    Ja men sen beror det ju på vad man handlar, har sett att du köper lite mer lyxiga saker en vad fattiga jag gör....
    jo det stämmer kanske, jag vet ju inte vad du handlar.

Men jag har tidigare sagt också att när det gäller mat så köper jag det jag vill ha och inte det som är billigt just då. Jag vet ju att det går att handla billigare förstås men förvånas ändå över hur man kan fylla en matkasse för typ 150
  • Linny
    rött och guld skrev 2008-03-11 14:27:49 följande:
    jag måste inte, men jag väljer att spara pengar.
    I know. Men vi sparar så pass att jag inte känner behov av att spara mer Gillar att lyxa också
  • Linny
    Fiffis skrev 2008-03-11 14:25:42 följande:
    rött och guld skrev 2008-03-11 14:24:11 följande: Nej kanske inte det, men jag är inte så jäkla ekonomisk av mig! Linny: hoppas du inte tog det som något negativt för det var det verkligen inte menat som...
    inte alls
  • Linny
    lollsanT skrev 2008-03-11 14:28:28 följande:
    Ja eller hur. Om jag väljer att fylla 3 kassar med toapapper så går ju det lös på max 100 spänn medan jag kan välja att fylla 3 kassar med svensk oxfilé men då får jag punga ut med ett par 1000-lappar istället....Sen om man ska jämföra så kan man ju inte säga "jag köpte köttfärs för 24,90/kg på den affären medan de faktiskt tog 49,90/kg på den andra affären" för då bör man ju även göra den jämförelsen om det är fläskfärs, blandfärs, nötfärs osv och om den är svensk, irländsk el. liknande.
    Nä ni har rätt förstås. Men det lät som om en del oftast hamnade på samma summa när de handlade/per påse. Jag skulle aldrig hamna där så.. Men självklart handlar det om vad det finns i påsen
  • Linny
    Jennie med ie skrev 2008-03-11 14:33:44 följande:
    Jag håller med dig, spara så mycket pengar som möjligt är liksom inte allt här i livet. Inte i mitt i alla fall Vi handlar relativt billigt eftersom vi gör det mesta från grunden, gör storkok osv, men vi tar inte det vi tycker är mindre gott bara för att det är billigare eller väljer bort vissa middagar och livsmedel för att de är för dyra osv. Vi handlar smart utan att handla "snålt". Samtidigt som vi vet att OM vi hade behövt hade vi kunnat minska matkostnaden mer minst 500 kr/mpnad, kanske upp emot 1000.Dock tycker jag Euroshoppers majskorn är helt OK
    Nä nä, där har du fel, euroshoppers är inte goda Skojar bara

Självklart kan man handla mer ekonomiskt och om man handlar så oekonomiskt som tex. vi gör och inte kan spara något alls, ja då ska man nog prioritera om lite.

Nu har vi turen att ha en väldigt god ekonomi som gör att vi kan spara stora summor varje månad och ändå lägga kanske 9000 på mat per månad. Tror säkert vi kunde sänka det till åtminstone hälften om det behövdes. Nu väljer vi dock att lyxa och äta det vi är sugna på och kanske lite annorlunda råvaror 

Jag erkänner att vi sällan handlar smart alls. Vi skulle kunna åka iväg till billigare affärer men ibland är vi helt enkelt för lata (eller osmarta) så då går vi bara ner till vår lilla icaaffär och handlar.

Är absolut impad av er som tänker till lite extra och som kanske inte är lika styrd av vad ni är sugna på just nu utan tittar lite mer på vad som är billigt just då

Sorry för all OT, nu ska jag återgå till ts fråga.
    Men än har jag inte handlat nåt idag..
  • Linny
    rött och guld skrev 2008-03-11 14:35:01 följande:
    det märks att du aldrig satt din fot på willys.
    johodå! Det var ju där jag var häromdagen och veckohandlade Men vi är inte där särskilt ofta.
  • Linny
    Jennie med ie skrev 2008-03-11 14:44:03 följande:
    Fast det gör vi ju Som jag sa vi väljer inte bort saker vi är sugna på till förmån för nåt billigare som vi INTE är sugna på Fast några 9000 är vi definitivt inte uppe i och det hade vi nog inte hamnat på även om vi haft löner tredubbla de nuvarande *s* Det är inte VI liksom....
    Sorry; det var bara den kursiverade texten som var riktad direkt till dig. Det andra var allmänt. Jag vet att du skrev att ni handlade ekomiskt men tog det ni var sugna på men det finns många andra som styrs mer av det som är billigt just då och det är ju jättebra om de behöver eller vill det

Nä och vi är riktiga matnördar så det är inte konstigt att vi hamnar på de summorna
    Vi älskar att laga mat, både jag och maken, och gillar avancerad matlagning och spännande ingredienser. Då blir det lätt dyrare

För övrigt håller jag med om att det är grymt mycket godare med helt hemmagjorda hamburgare
  • Linny

Slutade nog på typ 50 spänn idag för vi köpte bara några tandborstar

• Linny
    rött och guld skrev 2008-03-12 02:26:53 följande:
    tror inte ett skit på att ni shopar mat och utemat för 9.000 per månad, då skulle ni rulla fram! och inte hinner man äta upp så mycket heller.
    eh, nä visst Du vet att det finns dyrare produkter och mat med massor av ingredienser va? Du vet också att en lunch ute kostar typ 75 spänn? Äh, du får tro vad du vill i och för sig. Och för din info; jo jag rullar nog fram Försöker gå ner lite i vikt nu
Svar på tråden hur mycket har ni handlat för idag ? tråd nr 2