• Kellan

Ni som bor i Australien!!!

Hej,
    Vi ska snart flytta till Brisbane. Min man är därifrån och vi har en 6månaders dotter.
    Skulle gärna vilja kunna prata lite med er som redan bor i OZ. Har lite olika frågor, och det vore kul att ha en ny tråd. Såg att det funnits en gammal.

kram Kellan

• Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!
  • fairyfloss

Det är svinkallt här!!!!!!!

• Zaina

Hur många månader är det kallt/höst/varmt/sommar i Melbourne och vad brukar tempraturerna ligga kring då? Har hört att det är som höst väder i Sverige under den kalla säsongen? Går det att göra sådana liknelser?

Är så nyfiken på vårt nya land så om någon vet något så är jag tacksam för info .

• swh

Vi har det jätte kallt nu (ca 20 milnorr on Melbourne). Och Melbourne är för det mesta kallare. Leon har mössa, vantar och varm jacka varje morgon. Men sen blir det oftast varmare under dagen. Men räkna med att det är blåsigt och regningt och allmänt ruggigt. En varm brasa är helmysigt nu på vintern. Även om jag avskyr dem så är ett par ugg boots ett måste.

• fairyfloss

Ja det är ungefär som svensk höst, 0-gradit eller några grader plus eller minus. Ofta frost på morgonen men sen värms det upp under dagen lite grand. Det blåser och regnar och är allmänt otrevligt! Klart det finns ju fina höstdagar också!

• tvåsmå

Ja har inte Melbourne typ Oz tristaste vinterväder efter Tasmanien? Om man gillar sol o värme och ogillar regn alltså?

• Kellan

Hej pa er!

Sa var man framme i Brisbane!
    Just nu ar det med blandade kanslor. Har fortfarande inte orkat fatta att vi flyttat hit..., och dom sista veckorna hemma var soo jobbiga o stressade, och sen helt plotsligt ar man har. Allt jag ser framfor mej ar min gratandes mamma pa Arlanda...... Och jag har inte gratit nat annu, men jag tror det kanske kommer. Har bara inte haft tid eller orkat.
    Jag tycker allt detta ska bli jattespannade o kul med att bo har, men just nu ar jag bara trott och kanner mej lite nere.

Hoppas det blir lite battre.

...sen ar det ju sa kallt inne.... Bara +21 ute idag och nu 18 innomhus..brr.....

.. nej maste sova lite ..
    kram

• Mosie
    Bedhead skrev 2008-04-25 08:51:28 följande:
    Jag ska ev. flytta till Aus. om ett år. Har aus. sambo och två fyraåringar. Jag är inte alls så förtjust i Australien som ni alla verkar vara, hatar att barnomsorgen är så dyr, vilket leder till att kvinnor blir, hemma, vilket leder till att bara män gör karriär, vilket leder till en för mig förlegad kvinnosyn och familjestruktur..Men nu har sambon späkats i Sverige i 7 år så nu är det nog min tur att röra på mig, vare sig jag vill eller inte. Jag ska föröka leta fram min äventyrslusta som har begravts långt ner i en byrålåda och tycka att det ska bli lite kul..
    Jag vet precis hur du kanner dig, likadant for mig. Inte vart att ga och jobba for mig har eftersom dagis ar sa dyrt att all min lon skulle ga till att betala den :( Visst jobbar de pa att det ska bli battre, men snigelfart sager jag bara. Det knepiga ar att det ar sa manga som inte riktigt forstar att det inte behover vara sahar.

Sen med huspriser, Melb ar billigt i min syn, QLD likasa. Sydney ar den enda staden jag tror skulle vara varre an har i perth. Mining boom har i WA gor att alla priser ar skyhoga och det finns ingen chans att som "vanlig" manniska kopa hus... sa vi ska packa ihop om ett antal ar och aka hem till Sverige!!!!
  • tvåsmå

Iaf QLD är klart billigare att bo i än Sverige (fast jag jämför med Stockholm då). Fast tänk på att husen i Sverige generellt är mindre än i Australien.

Sedan får man ju tillbaka en del av dagisavgiften och skattereduktion om man har familj, förutom att skattetrycket är lägre, så det är inte riktigt så illa som det verkar bara genom att kolla på dagisavgifterna rakt av. Men visst inte är det som i Sverige. Samtidigt så har du betydligt större frihet vad gäller att välja tider på dagis. T ex om du är föräldraledig med barn har många kommuner i Sverige begränsning till 15 (eller 20 eller 30) timmar, och barnen får endast vara där när du arbetar. I OZ betalar du för de dagar dom är på förskolan, oavsett vad föräldrarna gör dessa dagar.

På min sons dagis var det dessutom betydligt bättre mellanmål på för-och eftermiddag än här i Sverige. Det var också självklart att förskolan smorde in dem med solskyddskräm 2 ggr per dag och att de tillhandahöll solhattar. Inget av detta ingår här.

Intresant att du säger att Perth är dyrt, kanske det inte är ett alternativ för oss då... vi har börjat söka jobb där, men kanske då ska gå tillbaka och koncentrera oss på QLD och Victoria.

Mosie skrev 2008-05-01 07:27:05 följande:
    Jag vet precis hur du kanner dig, likadant for mig. Inte vart att ga och jobba for mig har eftersom dagis ar sa dyrt att all min lon skulle ga till att betala den :( Visst jobbar de pa att det ska bli battre, men snigelfart sager jag bara. Det knepiga ar att det ar sa manga som inte riktigt forstar att det inte behover vara sahar. Sen med huspriser, Melb ar billigt i min syn, QLD likasa. Sydney ar den enda staden jag tror skulle vara varre an har i perth. Mining boom har i WA gor att alla priser ar skyhoga och det finns ingen chans att som "vanlig" manniska kopa hus... sa vi ska packa ihop om ett antal ar och aka hem till Sverige!!!!
  • skvimpen

Jag måste erkänna att jag inte håller med ang. Perth. Jag tycker att mat och annat är billigare än andra delar av Oz, sen beror det ju på vart i städerna man vill bo. Perth har varit en typisk "familjestad" dit man flyttar för att det är just lite billigare. Jag vet att huspriser gått upp explosivt de senaste åren men jag tycker fortfarande att det är en billigare stad.

Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!