• Kellan

Ni som bor i Australien!!!

Hej,
    Vi ska snart flytta till Brisbane. Min man är därifrån och vi har en 6månaders dotter.
    Skulle gärna vilja kunna prata lite med er som redan bor i OZ. Har lite olika frågor, och det vore kul att ha en ny tråd. Såg att det funnits en gammal.

kram Kellan

• Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!
  • Kellan

Tack för tipset om Cremefraise. Då ska jag leta lite mer nästa gång.

• Kellan

Nej det är bara våran lilla 7månaders. Men det skulle va roligt att träffa andra mammor med små barn.

• tvåsmå

haha ja vi var där på nya IKEA innan jul och köpte massor Fast vi körde först till det gamla stället och undrade varför det var så lite bilar på parkeringen innan vi kom på att de flyttat...

Kellan skrev 2008-04-11 08:52:11 följande:
    Åh, ja falukorv vet jag att jag har saknat förut när vi bott i Brissy. Fast dom säger alltid att dom har det som heter "luncheon"..-nånting,,som dom tycker är falukorv. Och LEVERPASTEJ!! yummie!!Ja, jag blev så glad när vi var nere i julas o dom öppnad den nya skitstora IKEA i Brissy. Var skitimpad på matavdelningen. Men mycket var slut -typ Dajm- runt jul. Tjejen i kassan sa att allt går på en gång när det kommer in.haha...,,som sagt så blir man ju lite "extrasvensk" utomlands!!MENvad jag saknar här i sverige just nu var stora tigerräkor -som inte kostar skjortan. Och salt and vinigerchips-I lööve, Timtams,,,say no more..Jag tycker att utbudet på allt är ju bättre i OZ. Min man då tycker att vi har så lite flingor i Sverige att välja på. MEN JOCremefraise!!!!! DET har jag inte hittat!? Och det är i massor av våra svenska recept. Vad kan man ta istället???Nehej,,måste packa o städa fastän jag mår aspiss o har sååå ont i halsen.. Men på söndag ska det vara klart. Summer vill amma typ varannan timma på natten,,,så jag är helt slut.kram på er
  • tvåsmå

Colby var också vår ost, saknade gräddost och västerbottenost. Dom är inte så mkt för parmesanost heller, brukade få kommentaren i kassan att vi köpte fancy-cheese fär vi köpte parmesanosten (skämtsamt visserligen men ändå).

Mosie skrev 2008-04-11 09:25:56 följande:
    Creme Fraiche finns i australien, fast kan vara svart att hitta, har aldrig hittat det pa woolies eller coles, bara pa farmer jacks och special delis. annars anvander jag sour creme.IKEA har i perth, Souther hemisphere's largest, oppnade i februari, alla ar sa impade, men jag tyckte den var liten anda :( De hade pratat upp den sa mycket och att det skulle vara en san stor mataffar (4e storsta i varlden), visst ar den storre, men de har inga mer produkter, bara mer av samma. Saknar falukorv, leverpastej (fast bada finns tydligen motsvariga pa en tysk deli) och svensk ost. Forstar inte hur aussies kan tycka om att leva pa cheddar, det basta jag kan hitta som ar nagorulnda pris ar colby.
  • tvåsmå

Ja sour cream är ganska likt, men det finns ibland creme fraiche hos Coles.

Kellan skrev 2008-04-11 09:43:26 följande:
    Tack för tipset om Cremefraise. Då ska jag leta lite mer nästa gång.
  • Mosie
    tvåsmå skrev 2008-04-11 09:48:06 följande:
    Colby var också vår ost, saknade gräddost och västerbottenost. Dom är inte så mkt för parmesanost heller, brukade få kommentaren i kassan att vi köpte fancy-cheese fär vi köpte parmesanosten (skämtsamt visserligen men ändå).
    har i perth tycker jag de ar helt salda pa parmesan, men sa bor vi ju i ett omrade med gamla italienska anor ocksa, sa kan ju ha nagot med det att gora :D aaah, bara sa glad att jag har tillgang till farsk buffalo mozzarella. Det ar nog det jag saknar mest fran italien nar jag bodde dar.
  • tvåsmå

Inte BVC. men du går regelbundet till en läkare på ett medical center (eller privat om du vill det), och på många apotek som är kopplade till medical centers, finns det på vissa tider (fråga på apoteket) barnmorska som väger, mäter och som man kan fråga.

Kellan skrev 2008-04-11 09:34:21 följande:
    Jo, nu kom jag på en sak som jag undrar.Hur funkar det med BVC i OZ? Finns det? Finns det mammagrupper??
  • tvåsmå

Ja färsk mozzarella var svårt att hitta där jag bodde, både i Brisbane och speciellt "hålan" Toowoomba... Man måste ta sig till en delikatessaffär oftast.

Mosie skrev 2008-04-11 09:50:45 följande:
    har i perth tycker jag de ar helt salda pa parmesan, men sa bor vi ju i ett omrade med gamla italienska anor ocksa, sa kan ju ha nagot med det att gora :D aaah, bara sa glad att jag har tillgang till farsk buffalo mozzarella. Det ar nog det jag saknar mest fran italien nar jag bodde dar.
Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!