• Kellan

Ni som bor i Australien!!!

Hej,
    Vi ska snart flytta till Brisbane. Min man är därifrån och vi har en 6månaders dotter.
    Skulle gärna vilja kunna prata lite med er som redan bor i OZ. Har lite olika frågor, och det vore kul att ha en ny tråd. Såg att det funnits en gammal.

kram Kellan

• Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!
  • skvimpen

Folk som cyklar är sura för att de inte kan träna innan jobbet pga sommartiden också.. jag har hört långa utläggningar om det men jag fattar fortfarande inte...

• Singha

Bor i Sydney o saknar en del "svenskt" när vi besöker IKEA här... Kanske är en bra affärsidé???

Det skulle vara perfekt med en svensk affär faktiskt. Det finns ju i stan o i Manly exempelvis, men när man ändå är på IKEA så... Saknar skumma saker som falukorv (kycklingkorven hemma älskar jag!), Port salut o Bostongurka! Det mesta finns ju annars att köpa. Men som ex leksaker från Brio o Micki vore ju inte så dumt. Har tagit med mig en del träleksaker som spisen o gåvagnen från Mickis. Kubb köpte vi i butiken här i stan Har tänkt flera gånger vi varit på IKEA att det är konstigt att ingen öppnar en sån butik i samma shopping centre som IKEA!

En annan sak som jag oxå brukar beställa hemifrån när vi får besök är svenska barnfilmer. Vår son kan inte engelska ännu... Men får de exportera DVD från Sverige? Har för mig det stod nåt om det på sonens Teletubbies... Annars skulle det vara guld att kunna köpa ex film dubbat till svenska eller de gamla barnfilmsklassikerna Barnen på Saltkråkan o Pippi Långstrump o Emil mfl. Nu tankar vi ju ner från nätet en del, men... sånt kan jag faktiskt betala för! Vi har kvar konton på banken hemma, så vi kan beställa o betala filmer på nätet o de skickas sen till den som ska åka hit här näst. Men oftast har de personerna med sig en massa annat man bett om, så... det blir lite mycket att släpa på!

• Mosie
    skvimpen skrev 2008-04-10 20:08:52 följande:
    Folk som cyklar är sura för att de inte kan träna innan jobbet pga sommartiden också.. jag har hört långa utläggningar om det men jag fattar fortfarande inte...
    kan handa att det har att gora med att det ar for morkt. De cyklar ju vid 6 pa morgonen. Har en kompis som brukar vara ute och springa den tiden ocksa och hon tycker inte heller om DLS for att det ar mork kl6 da.
  • Mosie

jo fast jag vet inte om filmer pa svenska skulle ga runt av sig sjalv eftersom du maste nog ha produkter som aven icke svensktalande tar till sig. Men som en bigrej i ett storre koncept.

• Singha
    Mosie skrev 2008-04-11 03:19:01 följande:
    jo fast jag vet inte om filmer pa svenska skulle ga runt av sig sjalv eftersom du maste nog ha produkter som aven icke svensktalande tar till sig. Men som en bigrej i ett storre koncept.
    Ja, det var liksom det jag menade. En affär med svensk inriktning eller avdelning. Det kryllar av svenska expats på IKEA, så läget är kanon... o man blir aldrig så nostalgisk o inbiten svensk som när man bor utanför Sverige

Det var mer sådant som jag själv saknar lite, sen finns en hel del annat fint som kan säljas. Många av butikerna säljer ju ex svensk eller nordisk kristall osv. Så barnhörna o mer variation i mat är väl det jag saknar från IKEA o som jag inte känner att jag har hittat här ännu... För Falukorven i Manly kostar en hel del, så visst... en lyxmiddag på det kanske vi ska unna oss nån gång Annars funderade jag på om man kunde låta tillverka ex falukorv hos slaktare enligt svenskt recept? Det gör nämligen IKEA med sin korv med bröd som de säljer i cafét... Det vore billigare än o importera! Men, men... lite omständigt kanske!??
  • Singha
    Mosie skrev 2008-04-11 03:19:01 följande:
    Man kan ju ta in dem som även är dubbade till engelska i samma film... om det finns?!
  • Kellan

Åh, ja falukorv vet jag att jag har saknat förut när vi bott i Brissy. Fast dom säger alltid att dom har det som heter "luncheon"..-nånting,,som dom tycker är falukorv. Och LEVERPASTEJ!! yummie!!
    Ja, jag blev så glad när vi var nere i julas o dom öppnad den nya skitstora IKEA i Brissy. Var skitimpad på matavdelningen. Men mycket var slut -typ Dajm- runt jul. Tjejen i kassan sa att allt går på en gång när det kommer in.
    haha...,,som sagt så blir man ju lite "extrasvensk" utomlands!!
    MEN
    vad jag saknar här i sverige just nu var stora tigerräkor -som inte kostar skjortan. Och salt and vinigerchips-I lööve, Timtams,
    ,,say no more..
    Jag tycker att utbudet på allt är ju bättre i OZ. Min man då tycker att vi har så lite flingor i Sverige att välja på.
    MEN JO
    Cremefraise!!!!! DET har jag inte hittat!? Och det är i massor av våra svenska recept. Vad kan man ta istället???

Nehej,,måste packa o städa fastän jag mår aspiss o har sååå ont i halsen.. Men på söndag ska det vara klart. Summer vill amma typ varannan timma på natten,,,så jag är helt slut.
    kram på er

• Mosie

Creme Fraiche finns i australien, fast kan vara svart att hitta, har aldrig hittat det pa woolies eller coles, bara pa farmer jacks och special delis. annars anvander jag sour creme.

IKEA har i perth, Souther hemisphere's largest, oppnade i februari, alla ar sa impade, men jag tyckte den var liten anda :( De hade pratat upp den sa mycket och att det skulle vara en san stor mataffar (4e storsta i varlden), visst ar den storre, men de har inga mer produkter, bara mer av samma. Saknar falukorv, leverpastej (fast bada finns tydligen motsvariga pa en tysk deli) och svensk ost. Forstar inte hur aussies kan tycka om att leva pa cheddar, det basta jag kan hitta som ar nagorulnda pris ar colby.

• Kellan

Jo, nu kom jag på en sak som jag undrar.

Hur funkar det med BVC i OZ? Finns det? Finns det mammagrupper??

• Mosie

Vi har CHN (communit health nurse) de ar oftast sjukskoterskor med inriktning pa barn eller barnmorskor, brukar ha en i varje omrade sa gar du till den i ditt omrade. Det ar ocksa dem som brukar halla mammagrupperna och sen ibland blir de mamma grupperna omgrjoda till playgroups om man rakar halla till i ett community centre som har playgroups.

Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!