• Kellan

Ni som bor i Australien!!!

Hej,
    Vi ska snart flytta till Brisbane. Min man är därifrån och vi har en 6månaders dotter.
    Skulle gärna vilja kunna prata lite med er som redan bor i OZ. Har lite olika frågor, och det vore kul att ha en ny tråd. Såg att det funnits en gammal.

kram Kellan

• Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!
  • Kellan

Tvasma: Du ska ju hit till QLD!!hihi 25 och sol idag. Beat that!!hihi
    Kanner mej battre idag och vart runt lite o fixat saker. Imorn ska jag till medical exam infor mitt spausevisa.

Jo, drack era barn formula har, och hur lange?
    Vi slutade med nattamningen igar och jag vill bara amma morgon o kvall. Skulle ni ge formula mitt pa dagen oxa da? Min lilla vill inte ha det.. Bara om hon absolut maaste i sista val.
    Skulle nog va bra om hon tog det pa kvallen nar jag tar bort kvallsamningen. Hon ater lunch o middag nu.

• tvåsmå

Jo helst vill jag till QLD! Men vi tar nästan vad som helst för att få komma till OZ, ja utom NT och TAS.

Var i Brisbane ä ni nu?

Ja mina drack och dricker fortfarande formula (sonen, snart 4, vägrar vanlig svensk välling). Men det tar ett litet tag innan de vänjer sig vid smaken, men han gillade Karicare Gold bäst i smaken (finns upp till 3 år, men han har fortsatt efter det... massor av burkar fick vi ta med och skicka med hem till Sverige...).

• Snowstorm

Kellan: va skönt att ni är framme o att du mår lite bättre. Jag o min familj flyttar om 2 veckor!!! Usch börjar kännas väldigt nervöst, har börjat säga hej då till folk, blä det är så jobbigt. Så avundas dig Kellan som redan är på plats, själv vill jag bara vakna upp i Oz imorgon så att jag har alla hej dås överstökade...Blir bra när vi är på plats , det är jag säker på... Har du inte fått ditt spouse visa än? I och med att du skrev att du skulle göra medical exam.

Hoppas ni andra i Oz har det bra

• saraperth

Hej på er!

Bor som ni kan se också i Perth, så tänkte lägga mig i lite av era diskussioner här

Jag håller m denghiu - dagis är svindyrt här nere, du ska ha ett riktigt bra jobb om det ska löna sig att jobba ist för att stanna hemma m barnen.
    När det gäller att få tillbaka pengar från dagisavgiften så ska man tjäna väldigt lite om det ska synas på bankkontot.

När det gäller service så är det ju väldigt individuellt från dagis till dagis då de flesta är privatägda men de som jag varit i kontakt m har toast m jam eller vegemite till mellis, varken bu eller bä.

Det är väl inte så konstigt att de smörjer in barnen m solkräm här nere men inte hemma? Hur ofta har vi så varma och soliga dagar i Sverige som vi har här nere?

Skvimpen - bor du i Perth? Här har allt blivit mkt dyrare bara det senaste året, mat, bensin och framför allt hyra av hus. Huspriserna har precis börjat gå ner i pris pga alla räntehöjningar men det kostar fortfarande mkt mer än som denghui sa, "vanliga" människor kan ha råd med.

Men i slutändan så är det ett underbart land Klimatet, att kunna vara ute året runt utan att behöva pylsa på sig en massa kläder är guld värt.

Jag tror dock att man tar en hel del för givet när man bor i Sverige och när man helt plötsligt behöver de saker som alla har rätt till där så märker man hur stora skillnader det finns.

Nej nu ska jag hänga tvätt innan lillen vaknar, ha det så bra

• Kellan

Chocolate: Oh din stackare. Jag holl faktiskt pa att bryta ihop dom sista veckorna. Men det hade man ju inte tid med!!

Vi ska skicka in alla papper nu om spausevisa. Forsta blodprovet var idag och sen har jag fatt tider for exam + x-ray. Shit va mycket papper det ar att fylla i.. Och eftersom jag bott har forut maste jag skicka efter fran polisen oxa.

Jag tycker Australien ar ett underbart land. Men som alltid finns det for och nackdelar med allting. Jag tror att man som svensk manga ganger tanker att inget ar battre an Sverige, speciellt ang barn. Men det finns saker som ar battre har. Bla ar arbetslosheten mycket lag. Ja,,orkar ju inte ta upp allt.. =)
    ..ups,,,maste gora mat till lillan!!

• skvimpen

Jag bodde i Perth fram tills för 10mån sedan! Jag har rätt god koll på vad som händer genom vänner också o sedan jämför jag även med tiden då jag bodde på östkusten. :)

• saraperth

Skvimpen - jag menade inte att förolämpa dig, jag läste just att mitt inlägg lät lite vasst!

Jag tycker bara att jämfört när jag först kom hit 2004 så tyckte jag att allt var så billigt, mycket billigare än i Sverige men nu känns allt riktigt dyrt,
    Mat och hyra framför allt men har inte bott på Östkusten så kan inte jämföra m det. Har däremot bott i Melbourne och tycker att Perth nu tyvärr kommit ikapp dem och i vissa lägen t o m gått förbi.

Men men, sånt är livet Jag saknar mest mammaledighet och billigt dagis - allt annat kommer ju med livet i en storstad.
    Jobbade och pluggade samtidigt innan vår lille pojke kom, så lite svårt att få studierna klara utan att ha lillen på dagis senare men alldeles för dyrt att ha honom där utan att jobba.

• fairyfloss

saraperth: Men man får ju pengar tillbaka om man studerar, så dagis blir ju inte så dyrt då! Eller har jag fel?

• saraperth

fairyfloss - Jag har inte hört något om det, vore ju super om det var så! Ska kolla upp det lite mer, tacktack

• fairyfloss

saraperth: Sök på centrelink, child care benefit!

Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!