• Kellan

Ni som bor i Australien!!!

Hej,
    Vi ska snart flytta till Brisbane. Min man är därifrån och vi har en 6månaders dotter.
    Skulle gärna vilja kunna prata lite med er som redan bor i OZ. Har lite olika frågor, och det vore kul att ha en ny tråd. Såg att det funnits en gammal.

kram Kellan

• Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!
  • Zaina

Oj, Chocolate. Reser du redan på söndag. Vad spännande. Ha det så jättebra och lycka till!
    Om du har ork och tid så berätta gärna hur det känns när du kommer fram. Det är så spännande att höra.

Följer den här tråden och det är så intressant att höra om allt. För oss dröjer det ännu en stund innan vi flyttar (flytt i höst om allt går bra).

• Bedhead

Jag kom just på en sak. Om det nu är så dyrt med banromsorg i Aus. kanske man kan göra sig en förmögenhet på att bli dagmamma?

• Karinski

Jag ar inne och smyglaser har lite titt som tatt. Jag bor i London med min man, fran NZ, och vi pratar om att bo i Australien nagra ar (om 2 ar kanske) Jag vandas en hel del over detta. Det ar sa langt bort och jag kommer fa san hemlangtan!!!! Skont att lasa lite positiva upplevelser

• Mosie
    Bedhead skrev 2008-05-18 11:18:56 följande:
    Jag kom just på en sak. Om det nu är så dyrt med banromsorg i Aus. kanske man kan göra sig en förmögenhet på att bli dagmamma?
    Family Daycare kallas det har och det ar mycket efterfragat. Funderar pa att gora det sjalv, men eftersom min sambo jobbar hemifran och vi har ett sant litet hus sa kan jag inte gora det for tillfallet. kommer inte ihag hur manga barn man far ha som max (dina egna inkluderat) men man far bara ha en nyfoding. Tror det kan vara 4 max at ggn.
  • fairyfloss
    Mosie skrev 2008-05-18 15:17:18 följande:
    Family Daycare kallas det har och det ar mycket efterfragat. Funderar pa att gora det sjalv, men eftersom min sambo jobbar hemifran och vi har ett sant litet hus sa kan jag inte gora det for tillfallet. kommer inte ihag hur manga barn man far ha som max (dina egna inkluderat) men man far bara ha en nyfoding. Tror det kan vara 4 max at ggn.
    Jag har också funderat på det, men vet inte om jag orkar ta hand om en massa andra barn . Angående maxantalet så är det olika för olika stater, här i Vic är det max 5 under 6 år tror jag.
  • Mosie

En annan grej jag funderat pa istallet ar att jobba deltid och se till att jobba de dagar mina kompisar inte jobbar sa tar jag deras barn nar dem jobbar och de tar mina nar jag jobbar :D

• famn

Oj, vad mycket som skrivs i tråden!
    Nu har det blivit klart att jag, maken o snart 3årige sonen flyttar till Brisbane i september.
    Jag har massa funderingar!!! Börjar med några och hoppas ni kan svara.
    Vi kommer ta med möbler, men får man ta med sig trämöbler? Typ träribborna i sängmadrassen, bord och stolar. Får man ta med skinnsoffor?
    Tack!

• Mosie

vissa saker maste kanske maste sitta i karantan eller behandlas, men det beror pa traet och ladret tror jag.

• Kellan

Hej famn: Kul att du kommer till Brisbane!! Välkommen hit!!
    Vi mailade till customs flera gånger o frågade. www.customs.gov.au Var osäkra på tex barnleksaker i trä och träramar på tavlor. Men det var inga problem att ta med. I stort sätt kan du ta med allt detta, för det kommer att kollas ändå ifall det bor nåt levande i trät. OM dom hittar nåt får du välja på att behandla mot en kostnad eller slänga. Bara du har sagt till att du HAR med dej trä in till landet. Annars kan det bli böter etc.
    Så sen när vi även pratade med dom så sa dom att i sort sätt allt trä som är behandlat o köpt från en affär--inte hemmasnickrat från en gran i skogen..hihi...är inga problem att ta med.
    Skriv gärna om du har fler frågor!

• Kellan

Jag har en fråga:

Är den nån som överfört pengar från en svensk bank till en Austr bank. Summor typ 100,000svkr och över?!
    Måste man skatta mycket på sånt?
    Så jäkla svårt att förstå på nätet. 1000 olika regler o besked..

• fairyfloss

Kellan skrev 2008-05-21 23:32:07 följande:

Jag har en fråga:Är den nån som överfört pengar från en svensk bank till en Austr bank. Summor typ 100,000svkr och över?!Måste man skatta mycket på sånt?Så jäkla svårt att förstå på nätet. 1000 olika regler o besked..
    Jag förde över 70,000 kronor från mitt Svenska konto till det Australiensiska och jag behövde inte skatta på det i alla fall. Banken tar ju ut en avgift men annars var det inget jag behövde betala extra. Men om det är högre summor så vet jag inte! Fråga din bank!
  • Mosie

den hogsta summan jag fort over ar 60 000 sek och ingen beskattning skedde pa dem i alla fall. Men som sagt, det kanske finns nagon grans som vi inte natt :D

• Snowstorm

Hej pa er!

Nu har vi varit i Oz i en vecka! Vadret har varit battre an vantat,sol o ca 16-17 gr (e ju snart vinter). Vi har flyttat in i ett jattefint moblerat hus som vi fatt tag pa genom kontakter. Har just nu lite blandade kanslor att befinna mig pa andra sidan jordklotet Har tom haft lite hemlangtan, ar annorlunda denna gang att flytta utomlands nar man har barn.....men jag hoppas den forsvinner nar vi kommit in i livet har o man lart kanna lite folk. Vi bor just nu i Ballarat en mindre stad utanfor Melbourne. VAd ar era erfarenheter av att umgas med andra australiensiska mammor? Hur kandes det for er nar ni flyttat?

Hoppas ni har det bra! Nu ska vi till Bakers Delight o kopa frukost

• Kellan

Chocolate: Välkommen hit!!
    Ja vist käns det annorlunda att flytta hit me barn. Jag har hellre aldrig haft hemlängtan förut, men denna gång känner man sej mer vemodig. Sen är det ju alltid lite svårt att lämna Sverige när det är som bäst med våren o sommaren. Hade vi gjort detta i November tror jag det varit lättare..hihi..

Vi ska snart till en park med strand för att fira morsdag med SwedesDownunder här i Brisbane. Har inte träffat dom förut, så vi får se hur det blir.

Got to go
    kram och grattis på Svenska Morsdag!! =0)

Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!