• Kellan

Ni som bor i Australien!!!

Hej,
    Vi ska snart flytta till Brisbane. Min man är därifrån och vi har en 6månaders dotter.
    Skulle gärna vilja kunna prata lite med er som redan bor i OZ. Har lite olika frågor, och det vore kul att ha en ny tråd. Såg att det funnits en gammal.

kram Kellan

• Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!
  • Mosie
    tvåsmå skrev 2008-04-11 09:53:01 följande:
    Inte BVC. men du går regelbundet till en läkare på ett medical center (eller privat om du vill det), och på många apotek som är kopplade till medical centers, finns det på vissa tider (fråga på apoteket) barnmorska som väger, mäter och som man kan fråga.
    gick ni till en lakare? vilken stat var det i? oj nu vaknade Ava.
  • tvåsmå

QLD, men bara i Brisbane. I Toowoomba orkade vi inte ränna till läkare jämt (trots att vi bodde ca 200 m från ett medical center)... haha du vet andra barnet ... inte vägd och mätt så ofta.

Mosie skrev 2008-04-11 09:55:21 följande:
    gick ni till en lakare? vilken stat var det i? oj nu vaknade Ava.
  • Mosie

haha, jo det kan jag tanka mig, jag ska dock forsoka att hanga med pa sant nar #2 kommer. Hade ni nagra mammagrupper da nar ni inte gick hos en CHN?

• Singha

Just det ja, gräddost o alla andra goda ostar där hemma *förtränger* o absolut har jag saknat leverpastej - brukar ju få sug en gång i månaden normalt! Men plötsligt kom Bostongurka upp som nåt jag saknar till grillkorven o moset

Vad är det för tyskt deli som kan ha liknande falukorv o ost???

Har hittat creme fraische oxå, men det brukar stå på undanskymda platser o högt upp har jag märkt. Ibland är det helt slut så då ser man ju inget heller. Det finns ju som sagt sour creme o jag har testat lite olika sorter. Gillar faktiskt när det är lite hårdare konstistens Just nu köper jag mycket produkter från WW, för o försöka hålla nere kalori intaget

Vi bor oxå nära en italiensk koloni o där finns gott om stora affärer med ALLT man kan tänkas vilja ha från Italien, både torr varor men även färskt o fryst... Hela området känns som Italien med skyltar o allt på italienska

• Zaina

Vilken spännande tråd. Jätteintressant att läsa om hur det är i "Down Under". Vi har tänkt att flytta en längre tid och nu har vi bestämt att det måste ske i höst... så nedräkningen har börjat.

Roligt att ni ska flytta till Brisbane Kellan. Vi ska flytta till Melbourne.

Kram/Z

......som är på väg med sin familj till Australien. För mer info läs gärna min blogg Family Trekker på:

familytrekker.blogspot.com/

• Mosie
    Singha skrev 2008-04-11 10:56:32 följande:
    Just det ja, gräddost o alla andra goda ostar där hemma *förtränger* o absolut har jag saknat leverpastej - brukar ju få sug en gång i månaden normalt! Men plötsligt kom Bostongurka upp som nåt jag saknar till grillkorven o moset Vad är det för tyskt deli som kan ha liknande falukorv o ost??? Har hittat creme fraische oxå, men det brukar stå på undanskymda platser o högt upp har jag märkt. Ibland är det helt slut så då ser man ju inget heller. Det finns ju som sagt sour creme o jag har testat lite olika sorter. Gillar faktiskt när det är lite hårdare konstistens Just nu köper jag mycket produkter från WW, för o försöka hålla nere kalori intaget Vi bor oxå nära en italiensk koloni o där finns gott om stora affärer med ALLT man kan tänkas vilja ha från Italien, både torr varor men även färskt o fryst... Hela området känns som Italien med skyltar o allt på italienska
    Elmars i Mt Lawley pa Beufort st, de har inte ost som jag vet om, men de har nagon wurst som ska smaka som falukorv eller liknande och en kalvpastej (i matt guld forpackning) som ska smaka som leverpastej). En annan svensk kompis som bor runt hornet fran dem som svar vid dem, har inte provat sjalv annu.
  • Mosie
    Zaina skrev 2008-04-11 21:31:17 följande:
    Vilken spännande tråd. Jätteintressant att läsa om hur det är i "Down Under". Vi har tänkt att flytta en längre tid och nu har vi bestämt att det måste ske i höst... så nedräkningen har börjat. Roligt att ni ska flytta till Brisbane Kellan. Vi ska flytta till Melbourne.Kram/Z......som är på väg med sin familj till Australien. För mer info läs gärna min blogg Family Trekker på:familytrekker.blogspot.com/
    Intressant att lasa din blog och eran att gora lista. Vi ska gora den motsatta resan om nagra ar, tror jag kommer tillbaka till dig da och ber om lite rad ;) Som tex, packfirmor och hur mycket det kostade egentligen, ar lite skraj for just det. Med immunizations, tror inte det ar sa himla viktigt att vara upp to date med aussie schedule, du kan alltid komplettera har om du maste och jag tanker som sa, sa lange de har de viktigaste.

Jag avundas dig inte att behova ga igenom spouse visa application, det tog mig en manad att fa ihop allt och da hade jag flyt med alla papper som skulle komma in fran polismyndigheter osv. Sen ska man behova ga pa intervju ocksa och allt sant. Men det later som om det ar enklare att soka utomlands, for da orkar de ofta inte vara lika petiga med intervjun ;). Jag fick vanta 3-4 manader fran det att papprerna kom in till dess att vi hade intervju och fick visumet (TR for 2 ar), medan min kompis som sokte nar hon var i UK hade allt klappat och klart inom 3 veckor, oh da var hennes partner i Australien och hon dar.
  • förväntan

Hello

Hittade denna tråden igår och lägger till favorit. Vi planerar att flytta till oz 2010. KÄnns både bra och läskigt. Önksar ibland att det var nu istället så man har det gjort. Jag är mammaledig för tillfället och har 1 termin kvar på min utbildning som jag påbörjar igen till hösten. Vi åker dock till austrlien nästa sön på semester. Min mans familj bor på guldkusten, så det ska bli skönt med lite bad och sol och avkoppling

Zaina, msåste spana in din blog lite nogrannare med allt som måste göras inför kommande flytt . Det är verkligen inte så långt tid kvar för er. Hur känns det??

• Zaina

Kul att ni har kollat på min blogg .

Denghiu: Tack för tipset om vaccinering - nu får det lägre prioritering. Som du sa, så går det bra att komplettera senare.

Bra att du också berättar om Spouse visa application. Hoppas verkligen att det är lite smidigare att få ordning på alla papper m.m för att jag gör det från Sverige och inte från Australien. Visste inte om att jag också blir kallad på intervju. Hmmm... frågar de typ om vilken färg det är på min sambos tandkräm? Ska nog lägga på ett kol för att få ordning alla papper till Spouse visa application... verkar så tidskrävande.. suck.

Ni är så välkomna att höra av er. Hjälper gärna till med det jag vet/kommer få reda på om flyttfirmor etc.

Förväntan: Roligt att ni ska flytta till Australien ni också. Var ska ni bo?
    Jag tycker det ska bli jättespännande att flytta samtidigt som jag har emellanåt ångest för att jag flyttar så långt bort från mina föräldrar, syskon och deras familjer etc.
    Ha en toppen semester på guldkusten. Vad härligt med sol och värme! Längtar jättemycket till ett varmare klimat .

...............................................................

Kram/Z

......som är på väg med sin familj till Australien. För mer info läs gärna min blogg Family Trekker på:

familytrekker.blogspot.com/

• Mosie

Zaina: Jo intervjun, antar att det blir pa telefon om du soker fran sverige el liknande. Vi var tvungen att ga in till immigration pa intervju. De fragar om hur man delar hushallet (allt det man ska skriva i sin personliga statement) och ekonomin och "trick questions" som vad ar det basta med din partner och vad ar det varsta :O. Hur man traffades osv osv. Det ar nog mer tankt som en chans att se hur man beter sig tillsammans, for ar man inte akta sa marks det nog ganska sa snabbt. Men nar de gor det pa telefon kan de vara lite annorlunda. Om du har tur sa slipper du :D

Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!