• Hemliga 72an

Prematurbarn födda hösten/vintern 2007! Del 2!

Från del 1!:

Har precis kommit hem från neo i Helsingborg. Min lille son är född i vecka 32+2 och är nu 12 dagar gammal. Vikten idag var 1860 och han var 43 cm lång. Undrar om det finns fler som fått premisar nu i slutet på året. Det hade varit kul att följas här och diskutera våra små älsklingar.

Även ni med normal stora barn som legat på neo är välkomna!

Här kommer nu del 2 om oss och våra småttingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-23 16:05
    Presentationstråd!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m30020974.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-24 14:22
    Vår första tråd!
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m27407889.html

• Svar på tråden Prematurbarn födda hösten/vintern 2007! Del 2!
  • Pion

Hej!

Så häftigt att höra att era också går upp fint. Jag hade så svårt att tro det på neo när man såg sina grodor på 1050 o 1090gr... Nu är de runda o goa!

Har ni vaccinerat mot pneumococker?

Hästhov78
    Vad är pneumothorax?

• hästhov78

Pion pneumothorax fic den ene sonen det blir typ hål i lungan som gör att andnigen påverkas. De fick sätta ett dränage och lägga i respirator och så fick han medicin för att det skulle läka. KAn ej tyvärr förklara exakt men på ett ungefär. Cloudberry kanske kan bättre...

menar du prevenar?? vi var på väg men skulle få bekosta det själva och efter samråd med barnens läkare på neo så avstår vi för tillfället. De ger barn födda till vecka 32 det. våra födda v 33.. men det kan ges även senare. Så vi beslöt att om vi exempelvis kommer låta dem börja på dagis tidigare än beräkant så ger vi det nog..Har du gett det??

• Pion

hästhov78
    Precis så fick min Olle (pneumothorax), men jag visset inte vad det hette.. Så jag vet vad du menar då.

Ang Prevenar så har vi gett den första sprutan. Menar du att Neo ger det gratis om de var födda innan vecka 32???? Våra är födda i vecka 29 och neo har inte nämnt något utan det är bvc, och vi bekostar det själva.

• maroon

Pion, det beror lite p åvar man bor och "hur det är" med de prematura. Vi låg i Helsingborg, o med en frisk kille som min så får vi bekosta Prevenar själva. Tråkigt men sant!

• cloudberry79

Vidar hade dubbelsidig pneumothorax (två på vänster, en på höger). Vi har gjort månadsvisa kontroller av lungor och hjärta sedan vi blev utskrivna, men nu är det klart, inga förändringar och allt ser bra ut. Vi fick också prevenar gratis, men det är inte självklart i vårt landsting, utan bedöms från fall till fall. Hos oss var det just den dubbelsidiga pneumothoraxen som blev avgörande, att han legat i respirator så länge.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • nattisss

heej!!
    jag har 2 barn en flicka på 13 månader son är född i veka 35+5 och en pojke född i veka 29+1. min son är nu snart 16 vekor gammal och ligger fortfarande kvar på neo i örebro.. han kom ur sin cpap för 4 dagar sen o har bara grimma. han satt sättes och jag började läcka fostervatten i veka 17..jag har honom hemma på dagarna men är på neo på nätterna..

• Hemliga 72an
    nattisss skrev 2008-04-12 09:04:09 följande:
    heej!!jag har 2 barn en flicka på 13 månader son är född i veka 35+5 och en pojke född i veka 29+1. min son är nu snart 16 vekor gammal och ligger fortfarande kvar på neo i örebro.. han kom ur sin cpap för 4 dagar sen o har bara grimma. han satt sättes och jag började läcka fostervatten i veka 17..jag har honom hemma på dagarna men är på neo på nätterna..
    Välkommen hit! Hoppas att allt går bra för lillkillen!
  • Hemliga 72an

cloudberry79: Hur gick det på vägningen och mätningen i torsdags?

• cloudberry79

6050 gram och 61 centimeter! Han skulle nog vägt mer om det inte varit för den där influensa-liknande förkylningen vi alla hade.. Iallafall var läkaren supernöjd med allt, så det blir inte något återbesök förrän i maj!

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
Svar på tråden Prematurbarn födda hösten/vintern 2007! Del 2!