• Anonym (arv)

Arv till särkullebarn

Någon med erfarenhet av arv till särkullbarn, inbördes testamente etc.

Jag och min sambo har två gemensamma barn, han har två sen tidigare, nu vuxna. Jag har inga barn sen tidigare. Vi äger ett hus tillsammans som vi gemensamt har renoverat så att det är värt ca 4 mille (bara lån på hälften). Jag har bidragit med pengarna till renoveringen genom ett arv från en släkting.

Om min sambo dör före mig, så har väl hans barn rätt att få arv på hans del direkt, dvs innan jag går bort? Kan man göra något så att jag slipper flytta? Hört talas om att man kan skriva ngt slags testamente. Borde jag spara undan pengar för att "lösa ut" hans barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 17:51
    Någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 21:07
    Tack för tips. Angående inlägg 5 och 6 - visst är det viktigt att ta hänsyn till ALLA fyra barnen för min sambo, men om jag de fakto har cashat in närmare 800´ borde väl det komma mina barn till del? Funderar på att skriva testamente som gör att jag får ut den kvotdelen om min sambo dör före mig. Resten kan alla fyra barnen dela på.

• Svar på tråden Arv till särkullebarn
  • Shasti

På vad sätt får det gemensamma barnet "mer" när allt det du lämnar efter dig delas lika mellan alla dina barn? Sen är det fortfarande inte "mitt upplägg" vi diskuterar utan du har fortfarande hävdat att särkullbarn överlag blir förfördelade på något sätt i arvsfrågor, och jag hävdar att de inte blir det.

Anonym (Hege) skrev 2008-02-29 14:27:05 följande:

Jag vet inte vad det är du som är så svårt att förstå?Det behövs inte några fler konkreta fakta än de jag redan skrivit, faktum kvarstår att ditt upplägg medför att det gemensamma barnet får mer av _mina_ tillgångar än mina särkullsbarn får. Att det gemensamma barnet inte får det med en gång utan det kan dröja ytterligare några år innan det gemensamma barnet och styvbarnen kvitterar ut det hör inte till saken.Jag skriver inte heller att sambon och styvbarnen blir lottlösa, eftersom de ju får en väldigt stor summa via min livförsäkring.
  • Anonym (fia)

Vi har skrivit testamente, vi har gemensamma barn och han en sen tidigare. Om min man skulle avlida så får hans barn (särkull) ut sin laglott -den kan man inte skriva bort (alltså inte hela arvslotten) den delen (arvslotten) får särkullbarnet tillsammans med våra barn då vi båda är borta.

Särkullen går inte miste om nått, han får bara vänta lixom våra gemensamma barn får göra. Dom får ju inget arv om ENA skulle avlida.

• Anonym (fia)
    Shasti skrev 2008-02-28 18:12:50 följande:
    Om ni inte är gifta kommer BÅDE hans barn, dvs "särkullbarnen", OCH era gemensamma ha rätt att få ut arv efter honom på en gång. Om ni gifter er kommer du kunna skjuta upp arvet till era gemensamma barn, men inte till särkullbarnen. De har rätt att få ut arvet på en gång oavsett.Om det INTE finns något testamente blir det såhär:Om du står som ägare till hälften av huset och ni är skrivna där båda två, dvs officiellt sambo, så kommer den efterlevande få hälften av huset samt hälften av bohaget, eller vad det är värt, om någon av er dör. Har du betalat mer på renoveringen eller så och anser att du har investerat mer i huset, måste det dokumenteras genom kvitton, annars kommer hälften av allt räknas som hans. Hans hälft kommer ärvas helt och hållet av barnen och delas upp på fyra, hans två och era två gemensamma, vilket de allihopa ska ha ut direkt. Om ni SKRIVER ett testamente som SAMBOR kan du ärva hälften av hans del, och den återstående hälften (dvs en fjärdedel av alltihop) kommer ärvas av de fyra barnen som ska ha alltihop på en gång.Om ni GIFTER er kommer du kunna ärva en del av hans del, vet inte exakt hur stor men minst hälften skulle jag tro, och den återstående delen kommer ärvas av barnen, där särkullbarnen ska ha ut sin del på en gång oavsett men du kan skjuta upp era gemensamma barns arv. De kommer sen att ärva dig när du dör. Obs att jag inte är jurist, men väntar barn med min sambo som också har barns sen tidigare och har just skrivit testamente och kollat upp allt sånt. Men kontakta jurist för att få proffshjälp, det går att få gratis råd och det finns mycket att kolla upp på nätet. Jag tog reda på allt jag kunde, sen skrev jag testamente själv.
    Läs mitt inlägg ovan...
  • Anonym (fia)

vi är gifta ska tilläggas!!!!

• Anonym (fia)

Shasti

Barn till gifta föräldrar ärver inget innan BÅDA är döda

• Anonym (Hege)

Då försöker jag igen.
    Jag äger ett stall med sex hästar.
    Jag testamenterar halva stallet och 3 hästar till min sambo = 50%, enligt din modell.
    Mina två särkullsbarn + vår gemensamma ärver den andra halvan av stallet 50% = 1 sjättedels stall var och de tre övriga hästarna = en häst var.

Nu har vardera av mina barn 1 häst och 16,5% av stallet, sambon äger och förfogar över den andra halvan.
    Sen dör min sambo, då ärver hans två barn och vårt gemensamma barn den andra halvan av mitt stall och resterande av mina hästar. Mina egna särkullsbarn får ingenting här och är ägandemässigt i underläge inför alla beslut om stallets framtid, de har bara att digga läget vadän de övriga beslutar.

Fördelningen blir då enligt följande
    Gemensamt barn = 33% stall och 2 hästar
    Mitt särkullsbarn 1 = 16,5% stall och 1 häst
    Mitt särkullsbarn 2 = 16,5% stall och 1 häst
    Styvbarn 1 = 16,5% stall och 1 häst
    Styvbarn 2 = 16,5% stall och 1 häst

Är det inte solklart?
    Vad tror du händer om något av styvbarnen förolyckas?
    Då är biomamman helt plötsligt inne och råddar i mitt stall även hon utan någon som helst känsla för mina särkullsbarn. Trevlig situation? Nä!
    Nej, mina tillgångar ska komma alla mina barn tillgodo, inte dribblas bort i något ogenomtänkt alá "vi är en kärnfamilj" för det är vi inte, om inte förr så uppdagas det stort när vi trillar av pinn. Det är många tänkbara scenarion att ta hänsyn till så det inte blir som man inte hade tänkt det för barnen.

Mina särkullsbarn ska aldrig behöva tänka tanken att jag satsade mer på mitt gemensamma barn i mitt nuvarande förhållande än jag lämnar efter mig till dem. Den spliten vill jag inte slå i syskonskaran, alla ska få lika mycket efter sin mamma.

Shasti skrev 2008-02-29 18:59:53 följande:
    På vad sätt får det gemensamma barnet "mer" när allt det du lämnar efter dig delas lika mellan alla dina barn? Sen är det fortfarande inte "mitt upplägg" vi diskuterar utan du har fortfarande hävdat att särkullbarn överlag blir förfördelade på något sätt i arvsfrågor, och jag hävdar att de inte blir det. Anonym (Hege) skrev 2008-02-29 14:27:05 följande:
  • Shasti

Ja du Hege,
    Anonym (fia) skrev 2008-02-29 19:21:23 följande:

ShastiBarn till gifta föräldrar ärver inget innan BÅDA är döda
    Nej, det är riktigt. Det skrev jag också.
  • Shasti

Ojdå, två svar råkade hamna i samma inlägg ovan av någon anledning. Det ovan är till Fia.

Till Hege: Ja du, det är inte svårt att förstå ditt resonemang och det har jag gjort hela tiden. Men du missförstår tydligen mig. Kärnfrågan är ju huruvida du väljer att lämna något till din sambo eller inte, vilket återigen och fortfarande inte har någonting med "orättvisa mot särkullsbarn" i allmänhet att göra, och detta gäller alla, inte bara föräldrar med särkullbarn. ALLA kan välja att testamentera bort en del av sin kvarlåtenskap till annat än barnen, vilket leder till att barnen får mindre, särkull eller ej. Det som blir arvet efter dig delar ALLA dina barn på, lika och fullt rättvist. Det jag lämnar till min sambo kanske vårt gemensamma barn inte ärver någonting av om man gör det med full äganderätt (vilket vi har gjort) och han tex. kan göra av med alltihop eller ge bort det till vem han vill innan han dör. Ditt resonemang runt stallet osv är också fullt förståeligt, men någon "orättvisa mot särkullbarn" i allmänhet är det fortfarande inte frågan om.

• Shasti

Fia - förresten - om du menar att även särkullbarnen måste vänta på sitt arv så stämmer det inte. De ska ha ut arvet på en gång, vare sig deras förälder är omgift eller ej. Det har jag kollat upp mycket noga.

• Anonym (fia)
    Shasti skrev 2008-02-29 21:05:14 följande:
    Fia - förresten - om du menar att även särkullbarnen måste vänta på sitt arv så stämmer det inte. De ska ha ut arvet på en gång, vare sig deras förälder är omgift eller ej. Det har jag kollat upp mycket noga.
    Jo men inte i vårat fall eftersom vi har skrivit i testamentet (hos en jurist) att vi ärver varandra som äkta makar, dock med undantag från särkullbarnets laglott (eftersom den kan man inte skriva bort) Hade inte vi skrivit nått hade särkullbarnet fått ut sin del utöver laglotten -även arvslotten vid sin faders bortgång. Nu säger testamentet att han får ut sin arvslott när vi båda är borta, så särkullbarnet och våra gemensamma ärver oss då.
Svar på tråden Arv till särkullebarn